تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۸۷ - ۰۶:۲۸

همشهری آنلاین: نمایشگاه فروش آثار عکس ایران از روز 20 آبان ماه با نمایش بیش از 700 عکس در موسسه فرهنگی هنری صبا آغاز به کار می‌کند.

به گزارش ایسنا محسن زارع، مدیر موسسه فرهنگی هنری صبا با اشاره به برگزاری نخستین اکسپوی عکس از سوی این دفتر عنوان کرد: فرهنگستان هنر برای حمایت از برنامه‌های هنری تاکنون بیشترین تمرکز خود را بر محور فعالیت‌های پژوهشی چون مرور نقاشی معاصر ایران، یکصد سال نگارگری در ایران، خوشنویسی و غیره متمرکز کرده است و مصداق این پژوهش‌ها را در قالب تابلوهایی به نمایش گذاشته است اما این‌بار با رویکردی متفاوت به حمایت هنری و ایجاد ارتباط میان اقتصاد و هنر پرداخته‌ایم. [اولین اکسپو عکس ایران]

او در ادامه با اشاره به نمایشگاهی که اردیبهشت‌ماه با حضور نگارخانه‌داران برپا شده بود گفت: آن‌جا بحث برگزاری نخستین اکسپوی عکس مطرح و بعد از آن هم قرار است اکسپوی خوشنویسی توسط موسسه فرهنگی هنرهای صبا برگزار شود.

محمدرضا حسینخانی، معاون موسسه فرهنگی هنری صبا نیز در ادامه با ارایه آماری از این نمایشگاه گفت: بعد از انتشار فراخوان اکسپو، 3020 عکس از 633 هنرمند به دست ما رسید که نهایتا با حضور هیات انتخابی متشکل از اکبر عالمی، اسماعیل عباسی و محمد فرهود حقی در بخش عکاسان حرفه‌ای، 330 عکس از 90 هنرمند، در بخش عکاسان تجربی، 191 اثر از 110 هنرمند و در بخش نگارخانه‌ها 191 اثر از 66 هنرمند برای عرضه در نمایشگاه انتخاب شد.

او در ادامه با اشاره به حضور فعال نگارخانه‌ها در نخستین اکسپوی عکس ایران اظهار امیدواری کرد: این همکاری و تعامل با نگارخانه‌ها در نمایشگاه‌های بعدی هم به عنوان یک حامی موثر در کنار ما دیده شود.

در ادامه این نشست خبری اکبر عالمی عضو شورای انتخاب آثار گفت: متأسفانه طی سال‌های اخیر مقوله اقتصاد هنر خیلی مورد توجه جدی قرار نگرفته است و اگر در جایی اتفاقی می‌افتد باید سایه مدیران فرهنگی موفق را در آن جست‌وجو کرد که بستر مناسبی برای عرضه آثار هنری فراهم کردند.

او ادامه داد: چه خوب است به جای این‌که عکاسان ما و سایر هنرمندان آثار خود را در خارج از کشور به فروش برسانند همان‌ها را در داخل کشور عرضه کنند و از میهمانان خارجی برای نمایش آن‌ها دعوت به عمل آورند و آیا عکاسان ما باید هر عکسی را که می‌اندازند در نمایشگاه عرضه کنند.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود یادآور شد: آن‌چه در این نمایشگاه می‌بینید چکیده‌ای از هنر ناب عکاسی است و هرکس که این تابلوها را خرید و بر دیواری آویزان کرد یعنی اندیشه ایران را به دورترین نقطه جهان صادر کرده است، هرچند که درک هنر سعادت می‌خواهد و بدون داشتن این کلید واژه نمی‌توان با مقوله ارزشمندی چون هنر ارتباط برقرار کرد.

علیرضا کیا دبیر اجرایی اکسپوی عکس نیز توضیح داد: بعد از نمایشگاهی که اردیبهشت‌ماه برگزار شد، پیشنهاد برپایی بازار فروش آثار هنری عکاسی مطرح و براساس آن فراخوانی منتشر شد. در کنار آن از برخی از هنرمندان صاحب‌نام نیز دعوت به عمل آمد که قرار بود در گام اول به یک حرکت بین‌المللی تبدیل شود اما از آن‌جا که قصد داشتیم ساختار درست آن را براساس استانداردهای بین‌المللی طراحی کنیم و هنرمندان را با مقوله اکسپو آشنا سازیمترجیح دادیم تا نخستین دوره آن را ملی برپا کنیم.

او ادامه داد: برای نخستین‌بار عکاسان بزرگ و هنرمندان صاحب‌نام در کنار هم جمع شدند و در میان آن‌ها حتی هنرمند برجسته‌ای چون حسین پرتوی نیز که این روزها در بستر بیماری است حضور دارد و برای اولین‌بار اثر گران‌قدری از او به نمایش گذاشته می‌شود. در واقع این اکسپو عکاسی ایران را از منظرهای مختلف به نمایش می‌گذارد.

محسن زارع نیز در بخش دیگری از این نشست خبری درباره‌ی دلایل عدم برگزاری این اکسپو هم‌زمان با اکسپوی دفتر هنرهای تجسمی گفت: برنامه‌ ما اردیبهشت‌ماه اعلام شد و از آن‌جا که این نمایشگاه فروش آثار هنری تنها به مقوله‌ عکاسی اختصاص دارد لذا موازی‌کاری با برنامه‌ی اکسپوی دفتر هنرهای تجسمی نیست و قطعا موسسه فرهنگی هنری صبا در برپایی آن اکسپو نیز حضور خواهند داشت.

او همچنین درباره قیمت‌گذاری آثار این نمایشگاه توضیح داد: متأسفانه مقوله قیمت‌گذاری در کشور نهادینه نشده است، اما ما سعی کردیم تا با تعامل با هنرمندان و مخاطبان قیمت‌ها را متناسب با خرید داخل کشور هماهنگ کنیم.

زارع از برپایی نخستین حراج آثار هنری در ایران خبر داد و افزود: در روزهای پایانی این اکسپو قرار است تعدادی از آثار عکاسی را که چند نفر خریدار دارد به حراج بگذاریم و برای آن‌ها برای نخستین‌بار چکش بزنیم.

علیرضا کیا نیز در بخش دیگری از نشست درباره چگونگی ارایه این آثار به خریداران گفت: اجرای قوانین بین‌المللی اکسپو از موارد مورد اهمیت برای ما محسوب می‌شود که البته در کنار آن تلاش داشتیم تا آن را با فرهنگ خودمان تطبیق دهیم اما براساس این قوانین یک عکاس می‌تواند چهار بار عکس خود را به فروش برساند و پنجمین نسخه از این عکس متعلق به خود هنرمند به عنوان خالق اثر هنری است و قطعا اگر کسی بخواهد کپی از این عکس‌ها را بفروشد تخلف کرده و مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

او در ادامه از برگزاری دوره پیشرفته عکاسی در حاشیه این اکسپو خبر داد و گفت: واحد عکاسی موسسه فرهنگی هنری صبا برای نخستین‌بار جهت آشنایی عکاسان حرفه‌ای با قوانین این حوزه و اکسپوهای عکس این دوره آموزشی را برگزار می‌کند و به عکاسان برای دفاع از حقوق خودشان آموزش می‌دهد.

دبیر اجرایی نخستین اکسپوی عکس در پایان با اشاره به بازارهای هدف مورد توجه این مجموعه گفت: کلکسیونرها، سازمان‌های دولتی و خصوصی، بانک‌ها و غیره از جمله سرمایه‌گذاران مورد توجه ما در این اکسپو هستند که به پیشبرد اقتصادی این جریان کمک خواهند کرد.

در این نمایشگاه می‌توان آثاری از «نیکول فریدنی، فرهود حقی، حسین پرتوی، سعید صادقی، محمد فرنود، کاوه گلستان، مریم زندی، سیف‌ا... صمدیان، آلفرد یعقوب‌زاده، علی قلم سیاه، عباس کیارستمی، نصرا... کسرائیان، محمود کلاری، داریوش کیانی، رضا کیانیان، محمد کوچک‌پور، احمد ناطقی، ساعد نیک ذات، یارتا یاران، افشین شاهرودی، مجتبی آقایی، ناصر تقوایی، آرمان استپانیان، جمشید بایرامی، فخرالدین فخرالدینی، محسن راستانی، عباس کوثری و ... را دید.

این نمایشگاه روز دوشنبه 20 آبان‌ماه در موسسه فرهنگی هنری صبا افتتاح می‌شود.