گروه سلامت - سمیه شرافتی: کارشناسان معتقدند در میان تمام روش‌های تشخیصی و تصویر‌برداری سی‌تی‌اسکن، پزشکی هسته‌ای، رادیولوژی، آنژیو‌گرافی، ماموگرافی، سونوگرافی، دانسیتومتری، تصویر‌برداری دندان و رادیوتراپی، روش تصویر‌برداری از طریق ام‌آر‌آی از بیشترین توزیع نامناسب در سطح کشور به‌خصوص در شهر تهران برخوردار است

شنیدن این عبارات در کنار شنیدن این خبر که بیمارستان شریعتی یعنی یکی از بزرگ‌ترین بیمارستان‌های پایتخت دستگاه سی‌تی‌اسکن ندارد شاید چندان جای تعجب نداشته باشد.

این در حالی است که حدود یک سال است دستگاه سی‌تی‌اسکن بیمارستان شریعتی تهران از کار افتاده و همین موضوع باعث شده مراجعان به این مرکز درمانی مستاصل از دریافت این خدمات، مجبور شوند به جای دیگری بروند.

دکتر رضا ملک‌زاده، رئیس بیمارستان شریعتی ضمن تایید قدیمی بودن دستگاه سی‌تی‌اسکن بیمارستان تحت مدیریت خود به خبرگزاری مهر گفت: 3 سال است به‌دنبال خرید دستگاه جدیدی هستیم اما هنوز موفق به تهیه آن نشده‌ایم.

وی درخصوص اینکه چرا بیمارستان شریعتی تاکنون موفق به خرید این دستگاه نشده است، افزود: پس از اینکه درخواست ما در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مطرح شد، با خرید آن مخالفت گردید و ناگزیر شدیم موضوع خرید دستگاه را از طریق پروسه هیات امنای بیمارستان دنبال کنیم که همین مسئله منجر به تاخیر در تهیه دستگاه سی‌تی‌اسکن شد.

دستگاه داریم، توزیع مناسب نیست!

اما به عقیده کارشناسان اگرچه تجهیزاتی نظیر دستگاه ام‌آر‌آی و سی‌تی‌اسکن حتی بیشتر از میزان نیاز کشور، وارد می‌شوند، اما توزیع نامناسب آنها باعث شده هنوز خیلی از مراکز خصوصی و دولتی ناچار به استفاده از تجهیزاتی باشند که دیگر در هیچ کدام از کشورهای دنیا استفاده نمی‌شوند.

در این میان دکتر عبدالرسول صداقت، رئیس انجمن رادیولوژی ایران با تایید موضوع خرابی دستگاه سی‌تی‌اسکن بیمارستان شریعتی، به همشهری می‌گوید: این دستگاه در سال 1369 نصب شده و در حال حاضر نیز از رده خارج است.

به گفته وی بیمارستان شریعتی یک بیمارستان دولتی - آموزشی است به‌طوری که اولین دستگاه سی‌تی‌اسکن خاورمیانه را دارد.

پس وقتی چنین بیمارستانی این قدمت را دارد، باید حتما پیشرفته‌ترین دستگاه سی‌تی‌اسکن را داشته باشد، چون در حال حاضر نسل‌های بسیار پیشرفته‌ای از این دستگاه هستند که حداقل برای چنین بیمارستانی ضروری‌اند.

دانشجویان سرگردان!

« الان 8 ماه از تعطیلی بخش سی‌تی‌اسکن این بیمارستان می‌گذرد و جای سؤال است که پس دانشجویان این بیمارستان چطور قرار است روش کار با این دستگاه را بیاموزند؟»

دکتر صداقت با بیان این عبارات در ادامه خاطر‌نشان می‌کند: در این شرایط این دانشجویان یا باید از خیر آموزش از طریق چنین دستگاهی بگذرند که این کار عملا امکان‌پذیر نیست  یا باید راهی مراکز و بیمارستان‌های دیگر شوند.

این در حالی است که بیمارستان شریعتی علاوه بر دستگاه سی‌تی‌اسکن هنوز دستگاه ام‌آر‌آی هم ندارد.

البته فراموش نشود که شنیدن این عبارات از زبان رئیس انجمن رادیولوژی در حالی است که چندی پیش دکتر ابراهیم متولیان، قائم مقام وزیر بهداشت به خبرگزاری فارس گفته بود: 120 میلیارد تومان اعتبار مصوب مجلس برای خرید تجهیزات پزشکی بین بیمارستان‌های دولتی تقسیم شده تا خرید وسایل پزشکی مورد نیاز بیمارستان‌ها به‌صورت غیرمتمرکز، براساس اولویت‌های آنها انجام شود!

اما روال جایگزین کردن یک دستگاه جدید به جای دستگاه‌های فرسوده چگونه است؟

رئیس انجمن رادیولوژی ایران در این باره می‌گوید: روال جایگزینی دستگاهی مثل‌ سی‌تی‌اسکن به این صورت است که رئیس هر بخشی در زمانی که احساس می‌کند یک دستگاه تشخیصی، دیگر کارایی لازم را منطبق با استانداردها و علم روز دنیا ندارد، به رئیس بیمارستان درخواست جایگزینی این دستگاه را می‌دهد.

نامه این درخواست هم از طریق رئیس بیمارستان به دانشگاه علوم پزشکی مربوطه می‌رود تا برای سال آینده برایش بودجه تعیین شود.

چون سی‌تی‌اسکن و دستگاه ام‌آرآی تنها دستگاه‌هایی هستند که باید از سال قبل در بودجه سالانه پیش‌بینی شوند.

به گفته دکتر صداقت، بیمارستان شریعتی الان باید دستگاه سی‌تی‌اسکن 64اسلایدی داشته باشد چون این دستگاه آخرین فناوری سی‌تی‌اسکن است که علاوه بر سی‌تی‌اسکن معمولی و روتین از آن می‌توان برای آنژیوگرافی‌ عروق قلبی بدون خطرات آنژیوگرافی ساده، استفاده کرد.

همه چیز در حد حرف!

«عمر مفید هر دستگاه سی‌تی‌اسکن از نظر علمی و کارکرد مکانیکی متفاوت است، به‌طوری که از نظر علمی دانشگاه‌ها باید هر 5 سال یکبار نسبت به تعویض این دستگاه‌ها اقدام کنند ولی از نظر مسائل مالی بین 7 تا 10 سال برای تعویض این دستگاه‌ها زمان لازم است.»

دکتر صداقت با بیان این عبارات در ادامه توضیح می‌دهد: متأسفانه در سطح کشور چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی دستگاه‌های سی‌تی‌اسکن بسیار قدیمی داریم که کاملا از رده خارج شده هستند و دیگر در هیچ کدام از کشورهای پیشرفته دنیا استفاده نمی‌شوند.

به عقیده وی در این میان وظیفه وزارت‌بهداشت این است که بخش‌ها و مراکز رادیولوژی را درجه‌بندی کند. به این صورت که برای مراکزی که دارای دستگاه‌های درجه یک هستند، بالاترین تعرفه را در نظر بگیرد.

به مراکز درجه 3 هم باید حداقل یک سال فرصت داده شود که دستگاه خود را عوض کنند، با این هشدار که در غیراین صورت پروانه آن مرکز باطل خواهد شد.

در این حالت سیستمی به‌وجود می‌آید که بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ناچار به جایگزین کردن دستگاه جدید هستند.

رئیس انجمن رادیولوژی می‌گوید: وزارت بهداشت در حد حرف تمام این موارد را قبول دارد ولی تا به حال هرگز به این موضوع عمل نکرده است.