به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از سیانبیسی، شرکت هواپیماسازی ایرباس یک مرکز تاسیسات مخصوص تحقیق و توسعه تکنولوژیهای هیدروژنی برای طراحی هواپیماهای نسل بعد خود راهاندازی میکند.
در یک بیانیه منتشر شده از سوی این شرکت اعلام شده که مرکز توسعه کربن صفر مستقر در فیلتون، شهر بریستول، از همین حالا کار را برای توسعه تکنولوژیهای هیدروژنی آغاز کرده است.
یکی از اهداف این مرکز تحقیقاتی کار حول مفوهم جدید ایرباس موسوم به «سیستم سوخت فوقسرد (کرایوژنیک) مقرون بهصرفه» است. در اصل هواپیماهای عاری از کربن به چنین سیستم جایگزین سوخترسانی برای شتابگیری و حرکت نیاز دارند.
پیش از این اطلاعاتی در خصوص سه هواپیمای عاری از کربن مفهومی موسوم به «هیبرید-هیدروژن» در سپتامبر ۲۰۲۰ منتشر شده بود. ایرباس گفته است حالا میخواهد تا سال ۲۰۳۵ «هواپیمای عاری از کربن تجاری» را به سرانجام برساند.
هیدروژن توسط آژانس بینالمللی انرژی بهعنوان یک «حامل انرژی تطبیقپذیر» توصیف میشود و میتواند در طیف وسیعی از صنایع بهکار گرفته شود.
مزیت دیگر هیدروژن بهعنوان سوخت، امکان تولید آن به روشهای مختلف است. به عنوان نمونه میتوان با استفاده از الکترولیز، هیدروژن را از آب تولید کرد. جریان الکتریکی آب را به اکسیژن و هیدروژن تجزیه میکند.
اگر برق مورد استفاده در این فرآیند از یک منبع تجدیدپذیر مثل انرژی بادی یا خورشیدی باشد، در آن حالت هیدروژن سبز یا تجدیدپذیر خواهیم داشت. اگرچه که امروزه بیشتر تولید هیدروژن با استفاده از سوختهای فسیلی انجام میشود.
ایرباس در مسیر جایگزینی هیدروژن با سوختهای فسیلی در هوانوردی تنها نیست. در ماه اکتبر (شهریور-مهر ماه) گذشته، برنامههایی برای انجام پروازهای تجاری هیدروژن-الکتریک بین لندن و روتردام اعلام شده بود و برنامهریزان پروژه مذکور امید دارند که پرواز هیدروژن-الکتریکی تجاری را در سال ۲۰۲۴ به ثمر برسانند.
بیشتر بخوانید:
در همان زمان شرکت هوانوردی زیرو-اویا (ZeroAvia) گفت که در حال توسعه یک هواپیمای ۱۹ نفره با سوخت کاملا هیدروژنی است. همینطور در سپتامبر ۲۰۲۰، یک هواپیمای پیل سوختی هیدروژنی شش نفره از این شرکت اولین پرواز خود را با موفقیت پشت سر گذاشت.
اثرات زیست محیطی عرصه هوانوردی با توجه به مصرف بالای سوختهای فسیلی که کربن زیاد تولید میکنند، قابل توجه است. صندوق جهانی طبیعت، هوانوردی را بهعنوان یکی از بیشترین و سریعترین منابع انتشار گازهای گلخانهای که منجر به تغییرات آب و هوایی جهانی میشود، توصیف میکند. صندوق همچنین متذکر میشود که سفر هوایی در حال حاضر فعالیتی به حساب میآید که بیشترین تولید کربنی را با خود به همراه دارد.