رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به برنامه‌ ای مدیریت شهری برای افزایش ایمنی شهر از تشکیل قرارگاه ایمنی کالبدی به دستور شهردار تهران با هدف ارتقای ایمنی شهری خبر داد.

به گزارش همشهری‌آنلاین، علی نصیری با اعلام این خبر افزود: در این قرارگاه تلاش داریم ۲۰۴ گود پرخطر پایتخت را ایمن‌سازی کنیم.

او با اشاره به دلایل تشکیل قرارگاه ایمنی کالبدی اظهار کرد:مدتی است در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران تغییر رویکردی را شاهد هستیم تا تمرکز سازمان را منطبق بر اسناد فرادست ملی و بین‌المللی به سمت کاهش خطر بحران ببریم.

او افزود: کاهش خطر بحران یعنی اقدامات پیشگیرانه را بر اقداماتی که به منظور آمادگی در برابر وقوع حادثه انجام می‌شوند، در اولویت قرار دهیم و تلاش‌ها بر این اصل استوار باشد که اساسا حادثه‌ای رخ ندهد، تا این که  صبر کنیم حادثه رخ بدهد و نهادهای امدادرسان وارد عمل شوند. البته این به مفهوم نیست که از آمادگی غفلت یا سیاست‌های حوزه آمادگی تضعیف شود بلکه به معنی توجه جدی، همه جانبه و تمام عیار به حوزه پیشگیری از وقوع حوادث و بحران‌هاست.

رییس سازمان پیشگیری بحران تهران تاکید کرد: کارکرد اصلی این قرارگاه این است که چه کنیم تا ریسک بیشتر از وضع موجود به شهر اضافه نکنیم و چه کنیم که از بار ریسک موجود شهر بکاهیم مستندات قانونی متعددی همچون مواد ۶ و ۷ سیاست‌های کلی نظام در پیشگیری و کاهش خطرات ناشی از حوادث طبیعی و غیر مترقبه، مجوز تقویت عملیاتی کردن سیستم مدیریت بحران شهر تهران مصوب شورای شهر، تبصره یک ماده ۱۰ قانون مدیریت بحران کشور، بند ۱۴ ماده  ۵۵ قانون شهرداری ها و  اساسنامه خود سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و  قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان به ویژه آیین نامه اجرایی ماده ۳۳ را داریم که می‌توان در این زمینه از آنها بهره جست.

این مدیر ارشد شهری پایتخت اظهار کرد: به هر حال حوزه شمول این دستورالعمل و این طرح جامع ارتقای ایمنی در حوزه ابنیه، بافت شهری و شریان های حیاتی است که خود اینها شامل مصادیق بسیاری مانند بازار تهران، بازارهای گل، بازارهای محلی، بافت‌های فرسوده، ناپایدار و ناکارآمد می‌شود.

رییس سازمان پیشگیری مدیریت بحران تهران تاکید کرد: اقداماتی شبیه درجه‌بندی اماکن، ابلاغ موارد نقص به مالکان، از قبیل رعایت حریم گسل‌ها و رعایت مقررات ملی ساختمان همچنین این طرح بحث مفصلی در حوزه گودبرداری‌های ساختمان دارد که چه کنیم گود پرخطر شکل نگیرد. این گود پرخطری که داریم ناشی از نواقصی است که در قوانین و ضوابط موجود است . بحث های مفصلی نیز در دو پدیده فرونشست و فروریزش زمین داریم. 

نصیری درباره ایمنی حریق در آتش‌نشانی گفت: در ساختار جامع قرارگاه این موضوع دیده شده است. بخش‌های مختلف ذی مدخل در شهرداری تهران در این قرارگاه عضو هستند. با تعامل نزدیک و سازنده‌ای که با همکاری سازمان مدیریت بحران کشور و قوه قضاییه صورت گرفته، تلاش کردیم و در این مدت توانستیم اقدامات مهمی انجام دهیم و همراهی خیلی خوبی که در دادستانی کل کشور، بازرسی کل کشور، دادستانی تهران و معاونت پیشگیری قوه قضاییه داشتند موجب تاسیس فرایند اجرایی هماهنگی جهت برخورد با متخلفان شده است.