همشهری آنلاین: نمایندگان بهداشتی بیش از 70 کشور جهان روز جمعه 7 نوامبر (17 آبان) در پکن گرد آمدند

 تا نظرات‌شان درباره نحوه افزایش دسترسی به طب سنتی، از طب سوزنی گرفته تا درمان با زالو را  با یکدیگر در میان بگذارند.

به گزارش خبرگزاری رویترز این رویداد دو روزه که سازمان جهانی بهداشت(WHO) آن را برگزار کرد، بر اساس سمینارهایی در مورد معیارهای نظارتی در این مورد و طب عامیانه در فرهنگ‌هایی از آفریقای جنوبی تا ژاپن است و انتظار می‌رود این اجلاس با توافق کشورهای عضو در مورد ادغام کردن طب سنتی در نظام‌های مراقبت بهداشتی پایان یابد.

 مقامات سازمان جهانی بهداشت در این رویداد گفتند که آمیختن طب سنتی و غربی می‌تواند هر یک از آنها را کارآمدتر کند.

 دستیار مدیرکل سازمان جهانی بهداشت، کاریسا اتین خطاب به گزارشگران گفت: "ادغام کردن طب سنتی در نظام‌های بهداشت ملی نه تنها برای بیماران سودمند خواهد بود، بلکه ایمنی و کاربرد درست این شیوه‌ها را هم تضمین خواهد کرد."

سخنرانان همچنین خواستار پژوهش در زمینه طب‌های سنتی شدند که مارگرت چان مدیر کل WHO آنها را "منبع ارزشمندی از نکات راهنما برای پیشرفت‌های درمانی و کشف گروه‌های جدید داروها" خواند.

 طب گیاهی و سایر روش‌های طب سنتی گاهی در بررسی‌های علمی موثر شناخته شده‌اند. آرتمیسینین، یک مشتق گیاهی قرن‌ها در جنوب چین برای درمان مالاریا به کار می‌رفته است. اما پس از پژوهشی که توانایی آن را در ریشه‌کنی سریع این انگل نشان داد، اکنون به عنوان بهترین درمان برای این بیماری تلقی می‌شود.

 طب سنتی در سراسر چین و سایر کشورهای در حال توسعه، با وجود افرایش دسترسی  این کشورها به مراقبت‌های بهداشتی سبک غربی به کار می‌رود.

 درمان با زالو در بخش‌هایی از هند برای درمان درد و بیماری‌های پوستی به کار می‌رود، و بیمارستان‌ها در چین اغلب هم درمان غربی و هم درمان‌های سنتی مانند طب سوزنی یا پادزهرهای گیاهی را عرضه می‌کنند.

 بر اساش گزارش WHO در کانادا و آلمان، بیش از 7 نفر از هر 10 نفر درمان‌های عامیانه را به عنوان جایگزین یا مکمل مراقبت بهداشتی مدرن به کار برده‌اند.

 به گفته ژانگ شیائوری، هماهنگ‌کننده WHO در زمینه طب سنتی، عایدات مالی ناشی از کاربرد طب سنتی در اروپا از سال 2003 تا 2004 به بیش از 3 میلیارد یورو می‌رسد. به گفته او این میزان برای چین در حد 8 میلیارد دلار است.

هانس هوگرزیل مدیر خط‌مشی و معیارهای پزشکی در WHO در این باره گفت: "نمونه‌های بسیاری وجود دارد که درمان‌های سنتی سریع و کارآمدی وجود داشته‌اند. این شیوه‌ها در زمان‌های بعدی به شیوه‌های درمانی طب غربی بدل شده‌اند، زیرا ماده فعال موجود در آنها شناسایی شده‌اند و اکنون به صورتی استانداردشده تولید می‌شوند."