تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۸۷ - ۱۸:۱۳

پل جوادیه به‌عنوان زیباترین پل خاورمیانه به‌دلیل برخورداری از طراحی هندسی متفاوت قرار است به‌عنوان سمبلی برای شهر تهران شناخته شود.

این پل به گفته معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، قرار است تا پایان امسال به بهره برداری برسد.

احمد دنیامالی گفت: ساخت این پل تا‌کنون 45 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، بخش عمده‌ای از شمع‌ها و فونداسیون پل جوادیه نصب شده و عرشه این پل نیز در حال ساخت است.

دنیامالی با اشاره به بین‌المللی بودن ایستگاه راه آهن و قرار گرفتن پل جوادیه در مسیر آن اظهار کرد: با توجه به اهمیت ایستگاه راه آهن، طراحی این پل به‌گونه‌ای انجام شده است که بتواند به‌عنوان نماد و سمبل شهری و ریلی مطرح شود.

بنا براین گزارش، در کلانشهرهایی مانند تهران که به‌علت مشکلات ترافیکی در تقاطع خیابان‌ها و شریان‌های شهری نیاز به ساخت پل‌ها بیشتر احساس می‌شود اینگونه سازه‌ها با درنظرگرفتن بزرگی مقیاس و قرارداشتن در موقعیت حساس مکانی و نقاط پر تردد به‌عنوان یک عنصر شهری مهم تأثیر‌گذار مطرح هستند.

دنیامالی در این باره اظهار داشت: متأسفانه در چند دهه اخیر این عناصر از بعد مسائل زیبایی‌شناختی و تأثیر‌گذاری بر محیط پیرامون کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند و بیشتر به مسائل فنی و تکنیکی آنها توجه شده است.

براین اساس بازنگری در طرح معماری پل‌ها با نگرش جدید و حفظ ارزش‌های فرهنگی با ایجاد یک نماد شهری و استفاده از فناوری روز دنیا جزئی از الزامات سیمای شهری است که به‌طور جدی در دستور کار مدیریت شهری قراردارد