یک تیم بین‌المللی از اخترشناسان یک ستاره نوترونی رادیویی عجیب کشف کرده‌اند. کارشناسان اشاره کرده‌اند که کشف این ستاره می‌تواند به درک این منظومه‌های ستاره‌ای منحصر به فرد کمک کند.

به گزارش همشهری آنلاین، دانشمندان متوجه شده‌اند که ستاره نوترونی بسیار آهسته در حال چرخش است و هر ۷۶ ثانیه یک چرخش کامل می‌کند.

ستاره شناسان به دلیل منحصر به فرد بودن ستاره که در «قبرستان ستاره‌های نوترونی» قرار دارد، حیرت‌زده می‌شوند، جایی که هیچ‌گونه پالسی انتظار نمی‌رود.

این کشف منتشر شده در مجله Nature Astronomy توسط گروه MeerTRAP (گذراها و تپ اخترهای بیشتر) در دانشگاه منچستر انجام شد. آنها از تلسکوپ رادیویی MeerKAT در آفریقای جنوبی استفاده کردند.

دکتر مانیشا کالب که سرپرست تحقیقات است، به phys.org گفت: «به‌طور شگفت‌انگیزی، ما تنها ۰.۵ درصد از دوره چرخش آن را از این منبع شناسایی می‌کنیم. این بدان معنی است که بسیار خوش شانس هستیم که پرتوهای رادیویی با زمین تلاقی کردند. بنابراین به احتمال زیاد تعداد بیشتری از این ستارگان بسیار آهسته در کهکشان وجود دارند که پیامدهای مهمی برای درک چگونگی تولد و پیری ستارگان نوترونی دارد.»

دکتر کالب که پیش‌تر در دانشگاه منچستر بوده و اکنون در دانشگاه سیدنی است، می‌گوید که ما نمی‌دانیم چه تعداد از این ستاره‌ها ممکن است وجود داشته باشند.

ستاره نوترونی تازه کشف شده دست‌کم دارای هفت نوع پالس مختلف است و برخی از آنها به شدت تناوبی هستند. این ستاره PSR J۰۹۰۱-۴۰۴۶ نام دارد.

پروفسور بن استپرز در دانشگاه منچستر و محقق اصلی پروژه MeerTRAP نیز گفت که گسیل رادیویی از این ستاره نوترونی بر خلاف آنچه که تا به حال دیده‌ایم، است.

بیشتر بخوانید:

پروفسور استپرز همچنین گفت: «ما می‌توانیم آن را برای حدود ۳۰۰ میلی ثانیه مشاهده کنیم که بسیار طولانی‌تر از سایر ستاره‌های نوترونی ساطع‌کننده امواج رادیویی است. به نظر می‌رسد حداقل ۷ نوع پالس مختلف وجود دارد که برخی از آنها ساختار شدیدا تناوبی را نشان می‌دهند که می‌تواند به عنوان ارتعاشات لرزه‌ای ستاره نوترونی تعبیر شود. این پالس‌ها ممکن است بینشی حیاتی در مورد ماهیت مکانیسم انتشار این منابع به ما بدهد.»

برچسب‌ها