معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور به مرگ دردناک پسربچه ۴ ساله به علت خفگی بین شیشه و چهارچوب پنجره خودور واکنش نشان داد.

به گزارش همشهری آنلاین، سرهنگ عین‌الله جهانی معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا با ابراز تأسف از بروز حادثه‌ مرگ کودک ۴ ساله به دلیل گیر کردن گردنش بین شیشه خودرو گفت: چرا باید با بی‌احتیاطی و بی‌مبالاتی‌ها، جان عزیزانمان را از دست بدهیم.

وی یادآور شد: ۱۸ درصد از افرادی که در تصادفات و سوانح ترافیکی جان خود را از دست می‌دهند، زیر ۱۸ سال سن دارند لذا به‌نظر می‌رسد در راستای پویش ۱۸ ـ ۱۸ که توسط پلیس راهور راه‌اندازی شده است، همه به این پویش بپیوندیم و مراقب فرزندان خود باشیم.

این مقام انتظامی افزود: درست است که این حادثه حین رانندگی پدر نبوده است اما مسائل مربوط به رانندگی و اتفاقات سوانح مربوط به خودرو فقط متوجه زمان رانندگی نیست و باید در زمان توقف و پارک نیز به مسائل ایمنی توجه کنیم.

جهانی متذکر شد: به‌طور مثال می‌گوییم حین پارک خودرو در سرازیری، فرمان خودرو به‌سمت راست متمایل، خودرو در دنده عقب گذاشته و ترمز دستی بالا کشیده شود، تا خودرو حرکت نکند و در صورت حرکت احتمالی نیز ضمن برخورد با جدول، از حرکت بازایستد یا اینکه می‌گوییم حین پارک خودرو در سربالایی، حتماً فرمان خودرو به‌سمت چپ گرفته و خودرو در دنده یک قرار بگیرد که در صورت حرکت احتمالی خودرو، مجدداً چرخ خودرو به جدول برخورد پیدا کند و متوقف شود.

تنها گذاشتن کودک داخل خودرو کار بسیار خطرناکی است

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور عنوان کرد: بعضاً شاهدیم که والدین یا سایر افراد حین جابه‌جایی خودرو در پارکینگ منازل یا مجتمع‌های مسکونی، با کودکانی که احیاناً داخل پارکینگ مشغول بازی هستند، برخورد می‌کنند.

وی تأکید کرد: سانحه مذکور بسیار پلیس را دردمند و متأثر کرد؛ ما قبلاً نیز در حادثه‌ای مشابه شاهد بودیم که یک پسربچه داخل خودرویی قرار داشت که کنار راه متوقف بود، لحظاتی بعد پدر یا مادر از خودرو فاصله گرفته بودند که این پسربچه سر خود را از پنجره بیرون آورده بود و ناخودآگاه دست وی، با شاسی شیشه بالابر برخورد کرده است و متأسفانه این کودک به‌دلیل فشار به‌روی گردن و نارسایی در تنفس فوت کرد.

بیشتر بخوانید: 

این مقام انتظامی خاطرنشان کرد: درست است که در حادثه چند روز قبل، پدر این فرزند قصد داشته است با استفاده از ریموت از دور، ایمنی وسیله نقلیه خود را بالا ببرد و چون کودک وی داخل خودرو قرار داشته است، این اتفاق دلخراش افتاده است اما به سایر خوانندگان این مطلب باید بگویم که همیشه و در همه حال باید مسائل ایمنی را مدنظر قرار دهند، نخست اینکه تنها گذاشتن یک کودک داخل خودرو و دور شدن از آن، به‌لحاظ ایمنی و مسائل حاشیه‌ای کار بسیار خطرناکی است، امکان دارد که آن بچه بخواهد با دنده، فرمان یا سوئیچ بازی کند و ممکن است حتی با پایین آوردن ترمز دستی، خودرو را به حرکت درآورد و اگر قرار است کودک در خودرو تنها گذاشته شود، باید کاملاً جلوی دید والدین قرار گیرد.

نبود سنسور در خودرو؛ عامل مرگ کودک ۴ ساله/ چرا خودروهای ما حداقل آپشن‌های خودروهای خارجی را ندارند؟

جهانی ادامه داد: مهمترین نکته حائز اهمیت در این حادثه که مردم نیز به آن توجه دارند، این است که چرا و چرا خودروهای ما حداقل آپشن‌های خودروهای خارجی را ندارند، به‌عنوان مثال اگر خودروهای تولید داخل نیز مانند خودروهای تولید خارج، سنسور مخصوص شیشه‌ها را داشته باشد، با قرار گرفتن یک مانع حین بالا رفتن شیشه، شیشه به‌طور اتوماتیک متوقف می‌شود و حتی به پایین بازمی‌گردد.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور گفت: یعنی در خودروهایی که مجهز به این سنسورها هستند، به‌طور مثال اگر دست فرد روی شیشه قرار گیرد و دکمه، ریموت و شاسی زده شود، شیشه بالا نمی‌رود و به پایین بازمی‌گردد و اینجاست که ما بحث ایمنی خودرو را به‌صورت پیوسته مطرح می‌کنیم، اینجاست که مدعی ایمنی و سلامت مردم و زبان گویای مردم هستیم و از خودروسازان می‌خواهیم حتماً به مسائل ایمنی در خودرو توجه کنند، چه اشکالی دارد خودروهای مونتاژ داخل هم چنین آپشن‌هایی (سنسور) داشته باشند.

وی تأکید کرد: کسی برای ایمنی قطعاً از نظر مالی مقاومت نمی‌کند و اگر ایمنی باشد، هزینه آن را می‌پردازند.

این مقام انتظامی ضمن ابراز امیدواری برای اینکه هموطنان در حفظ جان کودکان تلاش کنند و اجازه ندهند ۱۸ درصد از افرادی که در تصادفات و حوادث ترافیکی فوت می‌کنند، افراد زیر ۱۸ سال باشند، یادآور شد: همچنین امیدواریم  خودروسازان سریعاً به فکر ایمنی و آرامش مردم باشند و به‌لحاظ ایمنی به تمام قسمت‌های خودرو و جوانب آن رسیدگی کنند، این مطالبه از خودروسازان، یک درخواست عمومی است و فقط مطالبه پلیس نیست.

منبع: تسنیم