تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۸۷ - ۱۹:۲۲

گروه شهری: در یکصد و چهل و سومین جلسه علنی شورای شهر تهران 3 دستور جلسه یک فوریتی به تصویب رسید

پیشنهاد تامین بودجه مورد نیاز سال 1388 شرکت فاضلاب شهر تهران، لایحه پیشنهاد و معرفی 7 نفر ذی‌حساب و قائم‌مقام‌های  ذی‌حساب جهت سازمان‌های مستقل و شرکت‌ها و مؤسسات تابعه شهرداری تهران، یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران به فرهنگ‌سازی درخصوص ترویج استفاده از مصالح و فراورده‌های ساختمانی استاندارد ازجمله این مصوبات بود.

دیروز شورای اسلامی شهر تهران همچنین میزبان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهر تهران بود تا در حضور مسئولان این شرکت کار بررسی یک فوریت طرح پیشنهادی تامین بودجه مورد نیاز سال آینده این شرکت با دقت بیشتری به انجام برسد.

در این‌باره اصغر ریاضتی با اشاره به ضرورت تصفیه آب تهران با روش‌های جدید اعلام کرد: سالانه 4 هزار و 500 تن نیترات وارد منابع آب زیرزمینی تهران می‌شود

البته نیترات در آب تهران هم وجود دارد و اگر از روش‌های جدید تصفیه آب و فاضلاب استفاده نشود، افزایش بیش از اندازه نیترات خطرات جدی را به‌وجود می‌آورد که ازجمله آنها افزایش شیوع سرطان است.

وی اظهار داشت: هزار و 100 سال طول می‌‏کشد تا بدون تصفیه، آب‌‏های زیرزمینی به حالت اولیه بازگردد.

این درحالی است که به گفته مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران از سال 84 تا‌کنون مرحله دوم طرح جامع فاضلاب شهر تهران که با هدف کاهش بیماری‌های ناشی از آلودگی آب دردست اجراست26 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون 18درصد جمعیت شهر تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار دارند درحالی‌که این میزان در کشورهای منطقه به 30درصد می‌رسد.

وی با بیان اینکه چرخه سالم بازگردانی آب در تهران وجود ندارد، یادآور شد: نبود تعادل بین تاسیسات آبرسانی و سیستم دفع فاضلاب شهری یکی از اساسی‌ترین مشکلات زیست‌محیطی تهران است.

ریاضتی که برای گزارش در مورد نحوه پیشرفت طرح فاضلاب تهران به شورا آمده بود، توضیح داد:‌ در سال 77 طرح جامع فاضلاب شهر تهران به تصویب رسید اما به‌دلیل بازنگری، این طرح از سال 84 در دستور کار اجرایی قرار گرفت.

وی با اشاره به اعتبارات برآورد شده برای اجرای این طرح در سال 85 اظهار داشت: این اعتبار ابتدا 2 هزار و 625 میلیارد تومان بود، به این ترتیب باید سالانه 180 میلیارد تومان به این طرح تزریق شود.

ریاضتی تاکید کرد:‌ برای اولویت اول طرح فاضلاب شهر تهران 763 میلیارد تومان اعتبار لازم است تا 50 درصد از شهر تهران را تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار دهیم.

وی با بیان اینکه اعتبار مورد نیاز برای اجرای شبکه فاضلاب براساس نرخ سال 85، 2 هزار و 500 میلیارد تومان است، بیان داشت: با توجه به برآورد مذکور، سالانه به اعتباری بالغ بر 180 میلیارد تومان نیاز داریم تا بتوانیم طی 15 سال آینده اجرای طرح فاضلاب تهران را به پایان برسانیم.

او سرانه هر نفر از شهر تهران برای اجرای طرح فاضلاب شهر را 300 هزار تومان عنوان کرد و افزود:‌ در حال حاضر 23درصد از این اعتبارات را که حدود 70 هزار تومان است، دریافت می‌کنیم و با توجه به اینکه سالانه 40 هزار انشعاب اضافه می‌شود، 107 میلیارد تومان اختلاف بین قیمت واقعی انشعاب و پولی است که از دولت و مردم گرفته می‌شود.

براساس این گزارش، رسول خادم، رئیس کمیسیون بودجه شورای شهر تهران بعد از اتمام گزارش مذکور با اشاره به مشکلات مربوط به اجرا نشدن طرح احداث شبکه فاضلاب شهر تهران گفت: با وجود اینکه 13 سال از آغاز اجرای طرح می‌گذرد اما پیشرفت فیزیکی آن هنوز به 30 درصد هم نمی‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: تأسیسات احداث شده نیز نیاز به بازسازی دارند.

معصومه ابتکار، عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران نیز خواستار مشخص شدن میزان هزینه کرد اعتبار دریافت شده و ارزیابی تناسب آن با میزان پیشرفت فیزیکی طرح شد.

عمر ساختمان‌های تهران، یک‌چهارم استاندارد

رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران دیروز در جریان تصویب یک فوریت الزام شهردار تهران به فرهنگ‌سازی‌ درخصوص ترویج استفاده از مصالح و فراورده‌های ساختمانی استاندارد گفت: عمر مفید ساختمان‌های تهران تنها 25 سال است.

این درحالی است که براساس استانداردهای جهانی عمر مفید ساختمان‌ها 100 سال است. بر این اساس، عمر مفید ساختمان‌های شهر تهران 75 سال کمتر از استاندارد جهانی است.

حمزه شکیب اعلام کرد: اگر از مصالح و فراورده‌های ساختمانی استاندارد استفاده شود، عمر مفید سازه‌ها  و ایمنی لرزه‌ای در ساختمان  افزایش می‌یابد.

وی درباره نقش شهرداری در زمان دادن پروانه ساخت و ساز افزود: شهرداری و وزارت صنایع می‌توانند مصالح استاندارد را معرفی و در این خصوص اطلاع‌رسانی کنند و حتی می‌توان از صدا و سیما و رسانه‌ها هم به‌عنوان ظرفیتی مناسب جهت اطلاع رسانی به شهروندان استفاده کرد تا مصالح استاندارد به مردم شناسانده شود.

اصلاحیه آیین‌نامه نامگذاری معابر

دیروز در جریان بررسی طرح اصلاحیه آیین‌نامه نامگذاری و تغییرنام معابر و اماکن عمومی، معصومه آباد دبیر کمیته نامگذاری شورای شهر تهران با اشاره به اجرای طرح ممیزی املاک شهر تهران گفت: 5 هزار معبر بی‌نام در جریان ممیزی املاک شهر تهران شناسایی شده است.

علاوه بر این، حدود 9 هزار معبر معرفی شده با تعریف شورا از معبر منطبق نیست و تعداد زیادی از این معبرها حذف شده است.

آباد اظهار داشت: با تشکیل کمیته‌های نامگذاری از 8 ماه گذشته متوجه شده‌ایم حدود 8 تا 9 هزار معبر معرفی شده با تعبیر و تعریف شورا از معبر تطابق ندارد و تعداد زیادی از این معبرها حذف شده است.

در جلسه دیروز شورای شهر تهران، طرح اصلاح آیین‌نامه نامگذاری و تغییر نام معابر
و اماکن عمومی شهر تهران به کمیسیون مربوطه ارجاع شد.