گروه بورس: با انتشار فراخوان عمومی برای تشکیل هیأت مؤسسان شرکت بورس کالا مقدمات تشکیل این شرکت فراهم شد.

به گزارش همشهری، با توجه به قانون جدید بازار اوراق بهادار و تاکید این قانون بر تفکیک قوه نظارت از اجرا و براساس مفاد قانون جدید بازار اوراق بهادار باید بورس‌های کالای کشاورزی و بورس فلزات با یکدیگر ادغام شوند.

به همین منظور سازمان بورس و اوراق بهادار با تشکیل کمیته‌ای 3 نفره متشکل از دبیر کل بورس کشاورزی، دبیرکل بورس فلزات و یک عضو هیأت‌مدیره سازمان بورس، به این افراد مأموریت داد تا شرایط تشکیل بورس کالا را فراهم کنند.

این کمیته در قدم اول با انتشار فراخوانی از علاقه‌مندان و فعالان بازار کالا برای تشکیل هیأت موسس این شرکت دعوت کرد.

احمد کبیری، دبیرکل بورس کشاورزی درخصوص فعالیت‌های انجام شده برای تشکیل بورس کالا گفت:‌ درحال حاضر مقدمات کار فراهم شده و فراخوانی برای اطلاع فعالان بازار برای تشکیل هیأت موسس بورس کالا منتشر شده است.

وی تصریح کرد: با صدور این اطلاعیه علاقه‌مندان تا 14 آبان ماه فرصت دارند تا درخواست خود را به دبیرخانه که در بورس فلزات مستقر است ارایه کنند.

کبیری در خصوص میزان سهام و شرایط ایجاد بورس کالا گفت: هنوز مصوبه شورای بورس درخصوص شرایط تشکیل بورس کالا به دست ما نرسیده است، اما براساس مباحثی که در سازمان بورس و اوراق بهادار مطرح است 40 درصد سهام این شرکت به نهادهای مالی شامل بانک‌ها، بیمه‌ها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و صندوق‌ها، 20 درصد به فعالان بازار در فعالیت‌های تولیدی و تجاری بورس کشاورزی و فلزات و 10 درصد نیز به کارگزاران بورس‌های فلزات و کشاورزی تعلق می‌گیرد. همچنین 30درصد سهام نیز از طریق پذیره‌نویسی به عموم عرضه خواهد شد.

دبیرکل بورس کشاورزی با بیان این که کارگزاران بورس‌های فلزات و کشاورزی نسبت به میزان سهامی که به آنها تعلق می‌گیرد معترض هستند ابراز داشت: ‌براساس قانون هیچ شخص حقیقی و حقوقی نمی‌تواند بیش از 5/2 درصد از سهام شرکت بورس کالا را داشته باشد در نتیجه کمیته‌ای که برای تشکیل این بورس تشکیل شده در صورت بالا بودن درخواست‌ها، میزان سهام هر یک از موسسان را تعدیل خواهد کرد و پس از آن گروه هیات موسسان اعلام خواهد شد.

وی با بیان این که سرمایه این شرکت 10 میلیارد تومان خواهد بود تاکید کرد: هیأت موسسان پس از تشکیل اساسنامه بورس کالا، آن را برای تصویب به سازمان بورس و اوراق بهادار ارایه خواهند کرد.