تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۸۷ - ۰۷:۳۳

علی شاکری: لیگ‌برتر والیبال ایران با وجود پشت‌سر گذاشتن چهار هفته از رقابت‌های این فصلش هنوز با آن لیگ ایده‌آل همیشگی فرسنگ‌ها فاصله دارد.

دلیل عمده نمایش ضعیف اکثر تیم‌های حاضر پیرامون لیگ بیست‌ودوم را باید در ناآمادگی تیم‌ها جست‌وجو کرد که نتوانسته‌اند با وجود داشتن فرصت چندماهه، فرآیند آماده‌سازی را به خوبی طی کنند؛ نکته‌ای که حتی از دید سرمربی تیم‌ملی و مدیرفنی تیم تازه تاسیس
 ارتعاشات صنعتی هم دور نمانده و او را وادار به اعتراف این واقعیت کرد.

اگرچه حسین معدنی، پیکان را از جمع 14 تیم حاضر یک استثنا خواند که با حضور در مسابقات جام قهرمانی باشگاه‌های آسیا با برنامه‌ریزی مناسب بازی‌های پرنشاطی ارائه می‌دهد ولی باید گفت به جز پیکان بودند تیم‌های دیگری مثل بیم مازندران که با شرایطی کم‌وبیش مشابه با پیکان، توجه همگان را به خود جلب کرده‌اند.

حتی داماش گیلان هم با وجود 2 شکست از ماه‌ها پیش از لیگ با طی‌کردن مراحل آماده‌سازی تیمی آماده نشان می‌دهد. البته از 14 تیم حاضر که بسیاری از آنها در آخرین ساعات شروع لیگ با غلبه بر مشکلات ریز و درشت توانسته‌اند خود را به قطار لیگ برسانند توقع زیادی است که بتوانند تنها در چند هفته موفق به ارائه نمایشی باکیفیت از والیبال شوند.

تیم‌هایی مثل دانشگاه آزاد،فولاد ارومیه، ارتعاشات صنعتی، برق کرمان و... با چنین اوصافی با کنار آمدن با مشکلات سعی در رساندن خود به تیم‌های آماده، پرمهره و متمول در لیگ‌برتر دارند. به نظر می‌رسد که از این هفته به بعد تیم‌ها با جا افتادن در چرخه مسابقات بتوانند برآورنده انتظارات علاقه‌مندان به والیبال در ارائه بازی‌های باکیفیت‌تر باشند. همانگونه که ارتعاشات صنعتی با بهره‌گیری از مدیریت فنی حسین معدنی و برق کرمان با تجربه ناصر شهنازی در همین چند روز گذشته توانسته‌اند نگاه‌ها را به سوی تیم‌های خود جلب کنند.

سایپا و بیم در سفر

از جمع صدرنشینان لیگ امروز سایپا و بیم، 2 تیم بالای جدول هستند و از رقیبان اصلی پیکان که در آزمون‌هایی دشوار در بازی‌های بیرون از خانه محک خواهند خورد. سایپا نایب‌قهرمان چندین‌ساله لیگ در شهر صنعتی بافق با سنگ‌آهنی روبه‌رو می‌شود که هنوز در شوک باخت میلیمتری هفته پیش خود در کرمان است. سایپا امسال را با امید به گرفتن عنوان قهرمانی از پیکان آغاز کرده و این دیدار می‌تواند مقدمه‌ای برای رسیدن به این هدف باشد. سایپا به لحاظ مهره‌های برجسته تنها با پیکان قابل قیاس است و در جمع 14 تیم حاضر جدی‌ترین حریف پیکان در راه تکرار قهرمانی‌های سنتی محسوب می‌شود.

در گنبد، بیم مازندران در جدال دو همسایه دیوار به دیوار با پادیسان دیدار می‌کند. بیم که در این فصل با دو بازیکن صاحبنام بلغاری‌اش ایگورتاسوف و ایوانوف با 4 پیروزی پیاپی در حال تبدیل شدن به پدیده این فصل است تنها در صورت پیروزی همچنان می‌تواند به خبرسازی‌اش ادامه دهد. شکست دادن گنبد پیش‌روی تماشاگران پرشمارش کار هر تیمی نیست. پادیسان همانند همیشه در بازی‌های خانگی تیمی متفاوت با بازی‌های بیرون از خانه نشان می‌دهد.

پیکان در اولین بازی‌هفته

تیم مدافع عنوان قهرمانی که برعکس سایپا و بیم بازی آسان‌تری پیش‌رو دارد، آغازگر بازی‌های امروز است. پخش تلویزیونی این دیدار باعث شد تا دیدار پیکان – بانک صادرات ایران، 2 ساعت زودتر از سایر بازی‌ها انجام شود. چه خوب است حالا که تلویزیون علاقه‌مندی خاصی به انعکاس بازی‌های لیگ‌برتر والیبال از خود نشان می‌دهد، پا را از تهران فراتر نهاده و نیم‌نگاهی نیز به بازی‌های مهم در شهرهای پرطرفدار گنبد، بابل و ارومیه هم داشته باشد.بانک صادرات با وجود یارگیری بهتر نسبت به فصل پیش هنوز حداقل در برابر تیم‌های مدعی نتوانسته است خودی نشان دهد.

در رشت داماش این شهر با گل‌گهر سیرجان دیدار می‌کند. گیلانی‌ها که پس از نزدیک به
20 سال انتظار دارای نماینده در لیگ‌برتر شده‌اند پس از آن نمایش دلپذیر برابر سایپا می‌خواهند نخستین برد تیم شهرشان را در مصاف با نماینده دوم کرمان شاهد باشند.

در ماهشهر نیز مصاف دانشگاه آزاد اسلامی و پتروشیمی هم دیدار نزدیکی پیش‌بینی می‌شود. تا پایان هفته چهارم هیچ‌یک از این دو تیم پرمهره از نتایج کسب‌کرده خود راضی نیستند. دانشگاه آزاد با متحمل‌شدن 2 باخت از صدرنشینان فاصله گرفته و پتروشیمی هم با وجود هزینه سنگین با ست‌کوویچ سرمربی تیم نوجوانان ایران ناموفق بوده است. شکست در این میدان برای کادرفنی هر دو تیم گران تمام خواهد شد و به همین خاطر هم ست‌کوویچ و هم موحدی تمام تجربیات خود را برای پیروزی به کار می‌گیرند.