نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه شهرداری تهران فقط می‌تواند به مالکان ساختمان‌های ناایمن اخطار دهد، گفت: با خواهش و اخطار مشکل ساختمان‌های ناایمن حل نمی‌شود.

به گزارش همشهری آنلاین، پس از فروریختن متروپل رئیس شورای عالی استان‌ها به همراه تعدادی از نمایندگان و همچنین رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران به آبادان رفتند تا از نزدیک این حادثه را بررسی کنند.

متروپل موضوع گفتگوی خبرگزاری فارس با پرویز سروری نائب رئیس شورای شهر تهران بود، بخشی از این گفتگو را در ادامه بخوانید:

*به همراه چند نفر از نمایندگان شورای عالی استان‌ها و رئیس کمیته عمران شورای شهر و برخی از دوستان به آبادان رفتیم و تا ساعت ۴ صبح در منطقه بودیم تا گزارش‌های لازم دریافت شود.

* برداشت ما این است که طراحی، اجرا و نظارت بر ساختمان متروپل اشکالات جدی داشته است. ما باید در موارد ساخت و ساز تجدیدنظر کنیم، به ویژه در بعد نظارت و اجرا باید اقداماتی صورت گیرد. تخلفات در این ساختمان مشهود بود و به همین دلیل موضوع با جدیت پیگیری می‌شود.

*مهمترین مسئله در متروپل این است که باید این حادثه به مقررات جدید تبدیل شود، در غیر اینصورت مانند پلاسکو هیچ اقدام خاصی رخ نمی‌دهد.

*ما حادثه پلاسکو را در تهران داشتیم و  اقدامات مؤثری در دوره پلاسکو انجام دادیم گزارشی که از پلاسکو تهیه شد که اکثر کارشناسان مطرح کشور نیز در آن نقش داشتند بدون هیچ تعارفی و بسیار کارآمد بود اما به مقررات تبدیل نشد و گزارشی برای کتابخانه‌ها بود. پیشنهاد می‌شود که گزارش پلاسکو را به عنوان یک منبع قوی در دستور کار قرار دهند و دوباره کار را از صفر شروع نکنیم. گزارش پلاسکو از کتابخانه‌ها بیرون بیاید و مورد توجه قرار گیرد.

*شناسایی ساختمان‌های ناایمن از طرف شهرداری تهران صورت گرفته است. جلسات خوبی با معاون دادستان در حال شکل‌گیری است. با جدیت مالکین ساختمان‌های ناایمن را فرا می‌خوانند و تذکرات قضایی داده می‌شود. معتقدم که این اتفاق می‌تواند یکی از دستاوردهای مهم باشد. نسبت به شناسایی ساختمان‌های ناایمن اقداماتی صورت گرفته است و ما باید برنامه‌ریزی برای این ساختمان‌ها کنیم.

*برخورد با ساختمان‌های ناایمن باید جامع باشد و تنها شهرداری تهران در این زمینه مسئولیت ندارد بلکه سایر نهادها و دستگاه‌ها هم در این زمینه نقش‌آفرین هستند. تمام دستگاه‌های تأثیرگذار در این امر باید ورود کنند و شهرداری به عنوان مهمترین دستگاه این موضوع را با حساسیت بیشتری دنبال می‌کند.

*نمی‌توانیم به مردم بگوییم که فلان ساختمان ناایمن است پس نروید. ساختمان‌های اطراف ساختمان‌های ناایمن هم آسیب‌پذیر است. ما باید تکلیف ساختمان‌های ناایمن را مشخص کنیم و ایمن‌سازی انجام شود. اگر این کار انجام نشد باید به شکل فنی تخریب انجام شود.

*ما نمی‌توانیم با اعلام اسامی ساختمان‌های ناایمن رفع مسئولیت کنیم بلکه باید فکری برای رفع این مشکل کرد. باید برای ایمن‌سازی و جمع‌آوری ساختمان‌های ناایمن اقداماتی کنیم. فقط با خواهش و اخطار مشکل ساختمان‌های ناایمن حل نمی‌شود. ما باید با هماهنگی قوه قضائیه اختیاراتی داشته باشیم که اگر زمانی کسی به اخطار توجه نکرد، وارد مرحله بعدی و ایجاد مانع برای ادامه کار شویم.