مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران از شناسایی ۵۰۰ خانواده معتاد متجاهر در جلسه‌ کمیته قرارگاه آسیب‌های اجتماعی تهران خبر داد و گفت: پیش‌بینی ما این است که این رقم به ۲ تا ۳ هزار خانواده برسد.

احمد احمدی صدر در گفتگو با همشهری آنلاین یکی از برنامه‌های شهرداری را رسیدگی به وضعیت معتادان متجاهر و حمایت از خانواده‌های آنها عنوان کرد و گفت:‌ نگاه ما و سایر دستگاه‌های دیگر به معتادان متجاهر پس از سال‌ها نگاهی کاملا تحولی شده است. جمع‌آوری و ساماندهی معتادان متجاهر در دوره‌های گذشته چرخه‌ای باطل بود چون بیشتر آنها برای بازگشت به خانواده و جامعه تعلل داشتند. اما در این دوره با توجه به وحدتی که همه دستگاه‌ها درباره این موضوع با هم دارند این چرخه را اصلاح کردیم و قرار شد ۹ گام اصلاحی را برای معتادان متجاهر داشته باشیم.

او افزود: تجربه نشان داد بازگشت معتادان متجاهر به جامعه سخت است و احتمال برگشت آنها ضعیف و یا کم است بنابراین سعی ما بر این است تا مشکلات آنها را رفع و به جامعه بازگردانیم.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران آماری از شناسایی خانواده‌های معتادان متجاهر ارائه داد و افزود: اکنون ۲ جلسه کارگروه برای حمایت از خانواده معتادان متجاهر در قرارگاه آسیب‌های اجتماعی برگزار شده است و در این مدت حدود ۵۰۰ خانواده شناسایی شدند که البته این تعداد همچنان رو به افزایش است. به طور حتم بعد از برپایی جلسه سوم آمار خانواده‌های شناسایی شده به دو تا سه هزار مورد خواهد رسید.

معتادان تمایلی به بازگشت به خانه ندارند

احمدی صدر ادامه داد: بعضی از معتادان متجاهر از خانواده طرد شده‌اند و تمایلی به ارائه نشانی یا حتی شماره تماس ندارند و حتی گاهی اطلاعات اشتباه می‌دهند. اما در این کارگروه با جلسه‌های مشاوره و طرح‌های حمایتی سعی در رفع بهبود حال معتادان و مشکلات خانواده‌های آنها هستیم. شما یک معتاد متجاهر را در نظر بگیرید که قدم به یکی از مراکز نگهداری گذاشته و تیم مددکاران، پزشکان و کارشناسان اجتماعی ۹ گام بازپروری را روی تک تک آنها با اهداف مختلف مهارتی، شخصیتی، روانی و پزشکی انجام دهد، بعد خواهید دید که قطعا این فرد با سابق فرق خواهد کرد.

او در ادامه به رویکرد اصلی این طرح تاکید کرد و افزود:‌ نکته بسیار مهم در کارگروه حمایت از خانواده معتادان متجاهر، شناسایی خانواده‌هاست. زمانی که خانواده‌ها شناسایی می‌شوند برای حمایت از آنها دو رویکرد عملیاتی مدنظر گرفته شده که یکی رویکرد محله محوری و یا مسجد محوری و دیگری رویکرد سازمان محوری است.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران درباره نقش مردم و ارگان‌های عضو در کارگروه حمایت از خانواده‌های معتادان متجاهر توضیح داد و گفت: مردم و خیران جزو جدانشدنی این طرح محسوب می‌شوند و نقش آنها همیاری و کمک به اجرای پروژه‌ است. بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، ستاد فرمان حضرت امام، بنیاد کرامت، پلیس ستاد مبارزه با مواد مخدر، اداره آموزش و پرورش، استانداری، فرمانداری، وزارت کار و رفاه، اداره کل بیمه، معاونت‌های شهرداری، سازمان زندان، اداره اتباع و وزارت کشور از جمله ارگان‌هایی هستند که با شهرداری در این زمینه همکاری می‌کنند.

منبع: همشهری آنلاین