همشهری آنلاین: به اعتقاد رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران، عامل اقتصادی و اشتغال بزرگترین مانع ازدواج جوانان، در جامعه امروز است.

دکتر مصطفی اقلیما در گفت‌وگو با ایسنا، درباره دلایل کاهش آمار ازدواج جوانان در کشور، گفت: اولین و بزرگترین مانع ازدواج جوانان، مانع اقتصادی است. جوانان ما شرایط مالی، شغلی و درآمد ثابت کافی برای تشکیل خانواده‌ ندارند.

وی افزود: در هیچ کشوری حتی فقیرترین کشور مانند بنگلادش، چیزی به نام وام ازدواج وجود ندارد. دولت‌ها موظف به تولید کار برای افراد جامعه هستند، بنابر این درخواست من از دولت این است که به جای اینکه در زندگی شخصی افراد جامعه با ارائه طرحهای مختلف ورود کند، به جوانان کار بدهد و با اصلاح زیربناها، تشکیل خانواده‌ را بر عهده مردم بگذارد، چرا که خود مردم به آنچه باید انجام دهند، بهترآگاه هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با طرح این سوال که آسان کردن ازدواج یعنی چه؟ اظهار کرد: صرفا ارائه تسهیلات به جوانان برای برگزاری مراسم ازدواج، مشکل مالی جوانان را حل نمی‌کند. اگر تمام هزینه‌های ازدواج جوانان هم از سوی دولت در قالب تسهیلات پرداخت شود، آیا توانمندی لازم برای جوانان در پرداخت هزینه‌های زندگی مشترک ایجاد می‌شود ؟ تسهیل ازدواج، پرداخت وام یا پول بلاعوض نیست، دولت باید برای جوانان اشتغال ایجاد کند تا فرد با شخصیتی که از کارکردن خود پیدا می‌کند برای ازدواج و تامین مخارج زندگی توانمند شود.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران، تصریح کرد: ازدواجی که با تکیه بر وام و تسهیلات ازدواج شکل بگیرد و در آن زوجها توانایی تامین مخارج خود را نداشته باشند، قطعا به جدایی می‌انجامد.

وی با بیان این که دولت با مطرح اینکه چرا جوانان ازدواج نمی‌کنند، تنها به دنبال پاک کردن صورت مساله ازدواج جوانان است، گفت: مشکل ازدواج جوانان معلول دلایل ریشه‌ای کاهش ازدواج است که بر می‌گردد به ایرادها و اشکالات کاری دولت از گذشته تا به حال.

دکتر اقلیما تصریح کرد: وقتی دولت دو میلیون تومان به جوانان وام می‌دهد به معنای این است که برای جبران کاری که باید انجام می‌داده،اما انجام نداده، یارانه‌ای را به جوانان اختصاص می‌دهد به عبارت دیگر، اگر دولت کار خود را درست انجام دهد نیازی به اعطای این پولها به مردم نیست.

وی یادآورشد: با این دو میلیون تومان وام، هیچ مشکلی از ازدواج جوانان حل نمی‌شود و اگر این وام منجر به انجام ازدواج منتهی به طلاق در جامعه شود، به معنای ایجاد فاجعه‌ای در جامعه خواهد بود.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران، ادامه داد: در گذشته مشکل ازدواج و بالا رفتن طلاق به شکل کنونی در جامعه وجود نداشته است.از زمانی که تورم، بیکاری و فقر در جامعه افزایش پیدا کرده، این مسایل ایجاد شد. به جای این که بگوییم بعد از ازدواج چه باید کرد، ابتدا باید مقدمات ازدواج و شرایط تامین مخارج خانواده‌های جوان را فراهم کرد.

وی گفت: وقتی در یک خانواده‌ مرد مجبور است برای تامین مخارج زندگی، دو شیفت یا بیشتر در خارج از خانه کار کند،‌ به علت این که کمتر در خانه حضور دارد و برای همسرش وقت کافی ندارد، قطعا با همسر خود دچار اختلاف می‌شود .

دکتر اقلیما در پایان با اشاره به این که ریشه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی مانند زنان خیابانی، کمبود محبت بین زن و شوهرهاست، اظهار کرد: اگر شرایطی فراهم شود که مرد به جای چند شیفت کار کردن با یک شیفت کار بتوانند از عهده تامین مخارج زندگی بر آید و فرصت کافی برای در کنار خانواده‌ بودن داشته باشد، زن و دختر خیابانی نخواهیم داشت.