آزمایش موفق یک موشک زمین به زمین جدید با برد بیش از 2هزار کیلومتر توسط نیروهای مسلح ایران بازتاب وسیعی در رسانه‌های جهان داشت

این موشک که نام آن از سوی اداره تبلیغات دفاعی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، سجیل اعلام شد، به‌طور کامل توسط متخصصان سازمان هوا‌فضای وزارت دفاع طراحی و ساخته شده و در آن، سوخت جامد مرکب به کار می‌رود.

این بخشی از اطلاعات ارائه شده توسط وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است که دیروز پس از آزمایش موفق این موشک اعلام شد. مصطفی محمدنجار گفت: سجیل یک موشک 2مرحله‌ای دارای 2موتور سوخت جامد مرکب است.

این موشک که به گفته نجار از قابلیت بالایی برخوردار است، از سکوی متحرک پرتاب می‌شود و مراحل استقرار، پرتاب و خروج از محل پرتاب به سرعت قابل‌اجراست.

وی همچنین تاکید کرد: آزمایش سجیل از سال قبل برنامه‌ریزی شده بود و  اجرای آن در زمان حاضر هیچ ارتباطی با تحولات اخیر منطقه و بین‌المللی ندارد.

نادر مختاری، مفسر و مقاله‌نویس مسائل دفاعی هم  به پرس تی وی در این باره گفت: سوخت موتورهای نسل شهاب مایع است و به همین دلیل برای آماده کردن آنها برای پرتاب به زمان زیادی نیاز است در حالی که سوخت جامد مرکب به کار رفته در موشک سجیل این معایب را ندارد.

وی افزود: با اینکه در ساخت این موشک از دماغه‌های مشابه دماغه موشک‌های سری شهاب استفاده شده است، اما دریچه‌های پایین دماغه نشان می‌دهد، سیستم‌های جدید هدایتی و هدف‌گیری در این موشک کار گذاشته شده است.

معمولا آزمایش‌های موشکی ایران واکنش منفی و ابراز نگرانی آمریکا را در پی داشته است.  ایران همچنین تیر ماه امسال، در یک رزمایش موشکی اقدام به آزمایش 9موشک‌ میان‌برد و دوربرد خود، از جمله موشک دوربرد شهاب ۳ کرد که از بردی در حدود ۲هزار کیلومتر برخوردار است.

خبرسازی رویترز

خبر آزمایش موشک سجیل دیروز در حالی انتشار یافت که مقامات نظامی جمهوری اسلامی پیش‌تر آزمایش یک موشک جدید در جریان رزمایش موسوم به فتح را تکذیب کرده بودند.

روز گذشته رویترز به نقل از شبکه تلویزیونی پرس تی وی، گزارش کرد که سپاه پاسداران در روز دوشنبه یک فروند موشک جدید به نام ثامن را در جریان رزمایش فتح در بیرون شهر مریوان، در نزدیکی مرز عراق، آزمایش کرده است.

اما سپاه پاسداران با صدور بیانیه‌ای در روز سه‌شنبه اعلام کرد که در جریان رزمایش فتح هیچگونه آزمایش موشکی صورت نگرفته است.

واکنش کاخ سفید

سخنگوی کاخ‌سفید روز گذشته در مقابل آزمایش موشک میان‌برد ایران موضع‌گیری کرد و از تهران خواست که از ادامه اینگونه آزمایش‌ها خودداری کند.  به گزارش فارس، گوردون جاندرو مدعی شد که توسعه موشکی ایران با قطعنامه‌های شورای امنیت مغایرت دارد و با تعهدات ایران نسبت به جهان کاملا متناقض است.