کارشناس سازمان هواشناسی گفت: امروز و فردا در شرق، بخش‌هایی از شمال غرب و جنوب شرقی کشور با تداوم‌ وزش بادهای موقت و خیزش گرد و خاک به دلیل فعالیت سامانه باد مواجه هستیم.

به گزارش همشهری آنلاین، فریبا گودرزی کارشناس سازمان هواشناسی درباره وضعیت آب‌و هوا گفت: سامانه باد و گرد و خاک از امروز تا فردا (یکشنبه) فعال است که موجب وزش باد شدید و در نقاط مستعد خیزش گرد و خاک خواهد شد.

وی افزود: بر این اساس امروز در خوزستان، بوشهر، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، یزد، شرق سمنان و شمال سیستان و بلوچستان و فردا در خوزستان، ایلام، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شرق یزد، شرق سمنان، بوشهر و شمال سیستان و بلوچستان با کاهش کیفیت هوا مواجه هستیم. 

به گفته کارشناس سازمان هواشناسی، احتمال شکستن درختان فرسوده، احتمال آسیب به سازه‌های موقت، احتمال تاخیر در پروازها، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا برای این مناطق پیش‌بینی می‌شود. 

گودرزی بیان‌ داشت: احتمال پرتاب اشیاء از ساختمان‌های نیمه‌کاره و احتمال سقوط تابلوهای تبلیغاتی نیز وجود دارد.

وی به احتیاط در تردد به‌ویژه در جاده‌های بیابانی، استحکام سازه‌های موقت و عدم پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره و عدم حضور افراد آسیب‌پذیر در فضای باز توصیه کرد.

این کارشناس سازمان هواشناسی همچنین از رشد ابرهای هم‌رفتی از روز یکشنبه و رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقت در مناطق مستعد خیزش گرد و خاک خبر داد.

وی گفت: بر این اساس فردا در سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، شمال آذربایجان شرقی، شمال آذربایجان غربی، شمال اردبیل، شرق هرمزگان و ارتفاعات کرمان بارش موقت و همزمان خیزش خاک وجود دارد.

به گفته گودرزی، احتمال صاعقه، آب‌گرفتگی و جاری شدن روان‌آب به شکل محدود و محلی، احتمال آسیب به تابلوهای تبلیغاتی و سازه‌های موقت و شکستن نهال‌ها و درختان فرسوده نیز وجود دارد.

وی همچنین درباره کاهش شعاع دید و کیفیت هوا و احتمال پرتاب اشیاء از ساختمان‌های نیمه کاره نیز هشدار داد.

باشگاه خبرنگاران جوان نیز نوشت: در ۳ روز آینده در برخی نقاط استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، استان‌های ساحلی خزر، خراسان‌های شمالی و رضوی، برخی نقاط استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و شرق هرمزگان به ویژه در ساعات بعد از ظهر و اوایل شب رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید موقت، گاهی گرد و خاک و در نقاط مستعد بارش تگرگ پیش‌بینی می‌شود.

روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه نیز در شمال استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی، برخی نقاط استان‌های خراسان شمالی و رضوی و جنوب سیستان و بلوچستان این وضعیت پیش‌بینی می‌شود.

در دو روز آینده در برخی نقاط استان‌های واقع در جنوب غرب، جنوب، شرق، جنوب شرق، شمال شرق و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی و شرقی در برخی ساعات وزش باد شدید گاهی گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود.

روز دوشنبه نیز به سبب تشکیل توده گرد و خاک برروی عراق و انتقال آن به کشور در استان‌های غربی گرد و غبار پیش‌بینی می‌شود.

روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در استان‌های اردبیل، استان‌های ساحلی خزر، شمال شرق و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی افزایش دما رخ خواهد داد.

خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان در دو روز آینده و دریای خزر در روز شنبه مواج هستند.