همشهری آنلاین: دو شهر ارومیه و تبریز با پایان یافتن مراحل نهایی احداث پل شهید کلانتری بر روی دریاچه ارومیه، بعد از ظهر روز پنجشنبه به هم متصل شدند

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، احداث این پل در توسعه گردشگری و مبادلات فرهنگی و تجاری میان دو استان آذربایجان شرقی و غربی نقش بسزایی دارد.

مشاور وزیر راه و ترابری در این خصوص گفت: این پل پروژه‌ای منحصر بفرد در کشور است که ابعاد مختلفی دارد. بیشترین سود پنهان این پروژه صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش آلودگی محیط زیست است. [دریاچه ارومیه]

 جواد توکلی افزود: ‌این پروژه به لحاظ منافع اقتصادی فراوان، گستردگی آن، دقت و ظرافت در اجرا و سودی که به محیط زیست می‌رساند، از سایر پروژه ها ممتاز شده و بعنوان یک پروژه شاخص در کشور و استان مطرح است.

 توکلی تصریح کرد: طبق برآورد انجام شده در هر سال بطور متوسط در طول عمر این پروژه حدود دویست و 260 میلیارد ریال صرفه جویی در هزینه‌های کلان ملی می‌شود.

وی اضافه کرد: 96 میلیارد ریال از این صرفه جویی در بخش کاهش مصرف سوخت و 96میلیارد ریال دیگر نیز در صرفه جویی زمان تردد در این محور است که حدود یک و نیم ساعت در زمان تردد صرفه جویی می‌شود.

توکلی اظهار داشت: حدود 43 میلیارد ریال نیز صرفه جویی در هزینه‌های استهلاک و تصادفات و26 میلیارد ریال برای بیمه و مسائل جانبی صرفه جویی می‌شود.

وی گفت: این پروژه به لحاظ مسائل فنی و اجرایی بزرگترین پروژه به صورت پل است که در کشور اجرا شده است.

مشاور وزیر راه و ترابری افزود: این پل یک هزار و 709 متر طول دارد که یک هزار و 276 متر آن در داخل دریاچه ارومیه اجرا شده و حدود 385 متر در دو طرف پل های دسترسی و اتصال است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر یک باند این پل قابل بهره برداری است، افزود: باند‌های دیگر نیز به سرعت آماده خواهد شد.

توکلی خاطر نشان کرد: ویژگی‌های فنی این پل پی عمیق و لجنی آن است که عمق شمعهای آن بیش از 80 متر است و بیش از 35 کیلومتر شمع کوبی در دریاچه انجام شده و 35 هزار تن فولاد و 50 هزار متر مکعب بتون در این پروژه بکار رفته است.

مجری طرح پل شهید کلانتری تصریح کرد: دهانه وسط این پل را یک دهانه قوسی بطول 100متر، عرض 25 متر و ارتفاع 25 متر تشکیل می‌دهد. 

این سازه یک هزار و 300 تن وزن دارد که تماما در خشکی ساخته شده و حمل و انتقال آن به اسکله به صورت حمل دریایی و نصب آن یکی از ویژگی‌های این سازه بوده و 12 دهانه 70 متری و 6 دهانه 50 متری دارد.

توکلی گفت: یکی از ویژگی‌های این پروژه به لحاظ نوآوری سیستم نصب عرشه است.عرشه این پل یک تیر کامپوزیت بوده که از فلز و فولاد و بتن ترکیب شده است.

 تیر فولادی آن در کناره‌های تکیه گاه روی خشکی بهم وصل و مونتاژ شده و بعد از آنجا توسط سیستم پوشین روی پل هل داده شده است.