به گزارش همشهری آنلاین، ماموریتی که در این حکم برای اسلامیکولایی تعریف شده به منصه ظهور رساندن بیش از پیش ظرفیتهای موزه هنرهای معاصر تهران در گستره ملی و بینالمللی با مدیریت تخصصی موزه، نمایش و معرفی هدفمند و پژوهشمحور آثار گنجینه، توجه به حفاظت و حراست از این میراث گرانبها با استفاده از نظریات تخصصی هنرمندان و صاحبنظران بود.
پس از صدور این حکم، عدهای برکناری احسان آقایی، مدیر پیشین موزه هنرهای معاصر تهران را به حاشیهای که در مراسم گشایش نمایشگاه «پنج گنج» رخ داد و در فضای مجازی و رسانهای انعکاس بسیاری یافت، مرتبط دانستند. در مراسم گشایش این نمایشگاه، پرفورمنسی با عنوان «گربه جاده ابریشم» اجرا شد که در بخشی از این اجرا بدن پرفورمر با روغن موجود در اثر «حوض روغن» یا «ماده و فکر» اثر هنرمند ژاپنی نوریوکی هاراگوچی برخورد کرد و مقداری روغن از حوض بیرون ریخت؛ ویدئویی که از لحظه برخورد پرفورمر با روغن در فضای مجازی منتشر شد و کاربران فضای مجازی به بیمبالاتی مسئولان موزه در نگهداری از آثار هنری واکنش نشان دادند.
موزه هنرهای معاصر در قبال این واکنشها بیانیهای صادر کرد و کوشید برخورد پرفورمر به روغن را حاصل اشتباه فردی پرفورمر، بدون آگاهی مسئولان موزه و مسئلهای کوچک نشان دهد که به اصل اثر لطمهای وارد نکرده است. با این حال، دامنه واکنشها به روغن ریختهشده از فضای مجازی و بحثهای رسانهای هم فراتر رفت و حتی انجمن هنرمندان مجسمهساز ایران نیز در اینباره بیانیهای صادر کرد. این بیانیه در ۳ بند موضع خود را درباره این اتفاق چنین توضیح میداد:
یک) هر چند در بیانیه و توضیحات موزه به اجرای آثار تعاملی با آثار هنری اشاره شده، اما تعرض به حریم و خدشه به اصل اثر به هیچ عنوان قابل توجیه نیست و مسئولیت سهلانگاری در برنامهریزی و انتخاب اثر با مسئولان برگزاری است.
دو) گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران، جزو سرمایه ملی است؛ حفاظت از آثار و رعایت اصول حرفهای حفاظت، کمترین کاری است که مدیران موزه ملزم به رعایت آن هستند.
سه) انتخاب موزه هنرهای معاصر تهران و اجرای آثار تعاملی در محل موزه با گنجینه منحصربهفرد آن نیاز به پروسه مطالعاتی، تحقیقاتی و حساسیتهای حرفهای دارد.
مجموع این فعل و انفعالات شاید در برکناری احسان آقایی بیتأثیر نبود. عبادرضا اسلامیکولایی که بهعنوان جانشین آقایی منصوب شد، پیشتر عضو شورا بوده و معاونت مؤسسه آموزشی علمی، کاربردی فرهنگ و هنر را بر عهده داشته است. معاونت اداری، مالی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، مدیریت کل پشتیبانی شرکت بازرگانی دولتی ایران، قائممقام و معاونت مؤسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران و معاونت گردشگری و صنایعدستی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، معاونت فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان و ریاست فرهنگسرای نیاوران از دیگر سوابق اسلامیکولایی است.
بیش از یکماه از آخرین نمایشگاه موزه هنرهای معاصر که «پنج گنج» نام داشت، میگذرد. این نمایشگاه آخرین پروژه کاری احسان آقایی بود و بعد از پایان آن، نمایشگاه دیگری در موزه تحت مدیریت اسلامیکولایی برگزار نشده است. علاقهمندان به هنرهای تجسمی منتظر بودند تا ببینند نخستین نمایشگاهی که اسلامیکولایی در موزه برگزار میکند، چه نمایشگاهی است.
حالا خبر رسیده که نخستین نمایشگاه موزه در دوره مدیریت اسلامیکولایی نمایش آثار گنجینه موزه است. مدیر موزه هنرهای معاصر تهران درباره برنامه موزه برای نمایشگاه جدید به ایسنا گفت: «۱۸ خردادماه شورایی برای برگزاری یک نمایشگاه در حوزه هنر مفهومی تشکیل شد و هماکنون کیوریتور آن تمام کارهای لازم را انجام داده است.
این نمایشگاه قرار است آثار گنجینه را به نمایش بگذارد و درواقع برای افرادی است که میگفتند چرا آثار گنجینه را به نمایش نمیگذارید.
همچنین قسمت دوم کارهای علی نصیر است که امروز جلسه آن تشکیل شد و از قبل هم صحبت و تاریخ را قطعی کردیم. فکر میکنم این نمایشگاه یک هفته پس از هنر مفهومی برگزار خواهد شد.» وی افزود: «گالریهای موزه حدودا از ۳۰ خردادماه باز خواهند شد. یکی از موضوعاتی که وجود داشت این بود که برخی پنجرههای موزه نورگیر خوبی نداشتند و این مسئله در مورد نمایشگاه پنج گنج نیز وجود داشت.
ما برنامه را یک هفته به تأخیر انداختیم و امروز نورگیرها نصب شدند. یک بحث دیگر بحث شستوشوی موکتها و مواردی از این دست بود که همگی انجام شدند.» پیشتر و در دوره مدیریت احسان آقایی، موزه هنرهای معاصر بازسازیای ۳۲ ماههای را پشت سر گذاشت و با توجه به زمان درازی که صرف این بازسازی شد، انتظار میرفت مسائل سادهای مثل پنجرههای نورگیر موزه حل شده باشد.
گنجینه موزه هنرهای معاصر بالغ بر ۳ هزار اثر است و مجموعه آثار خارجی آن دورهای ۱۵۰ساله از امپرسیونیسم تا هنر مفهومی را تشکیل میدهند. برخی از آثار این گنجینه جزو شاهکارهای هنر جهان هستند که در فواصل زمانی مختلف در موزه به نمایش گذاشته شدهاند. باید دید نمایشگاه جدید موزه هنرهای معاصر به چه ترتیب و با چه کیفیتی برگزار میشود و چه آثاری روی دیوار میروند.