تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۸۷ - ۱۶:۳۹

هتل‌ها و اماکن تشریفاتی، با فرش قرمز از میهمانان خود پذیرایی می‌کنند

 اما در روز‌های بارانی اخیر شاهد فرش‌های مقوایی مفیدی هستیم که جلوی رستوران‌ها و مغازه‌ها پهن شده‌ا‌ند و شهروندان بسیاری از آن استفاده می‌کنند.

این مقواها مسیری تمیز جلوی پای شهروندان ایجاد می‌کند تا گل و لای چسبیده به کفش‌ها داخل ساختمان را آلوده نکند. با وجود این، گویا برخی افراد به استفاده از این مسیر تمیز علاقه‌ای ندارند.

آنها تمام گل و لای کف خیابان و پیاده‌رو را با خود به داخل می‌برند. البته این مقوا‌ها جلوی مجتمع‌های مسکونی نیز دیده می‌شوند.

با این حال برخی از مجتمع‌ها در روز‌های بارانی شاهد نوع دیگری از نبود فرهنگ سکونت  هستند؛

به طوری که فقط ساکنان آشنا با فرهنگ یاد شده کفش‌های خود را- با مقواها، فرش‌ها و موکت‌هایی که جلوی در ورودی پهن شده‌اند- پاک می‌کنند و سپس وارد ساختمان می‌شوند.

قطار ترافیک‌ساز

در شهری که چتر ترافیک  سایه سنگینی روی آن انداخته است کوچک‌ترین بهانه‌ای می‌تواند ابعاد گره‌های ترافیکی را چندین برابر کند.

جدای از تخلفات بی‌شمار رانندگی، یکی از حرکات ترافیک‌ساز، حرکت زنجیره‌ای و قطاری شکل خودروهاست. این قطار ترافیک‌ساز که به مناسبت‌های گوناگونی همچون مراسم عروسی و ... صورت می‌گیرد، زنجیره‌ای از خودرو‌ها را به وجود می‌آورد که سهولت رانندگی را برای سایر راننده‌ها از میان می‌برد.

برای نمونه  خودرویی که قصد انحراف به راست دارد، با استفاده از راهنمای سمت راست خودرو، از این قطار خودرو‌یی می‌خواهد تا به وی اجازه عبور دهند.

اما گاهی اوقات و بسته به نوع مراسمی که این زنجیره را تشکیل داده،‌ اجازه این انحراف به راست صادر نمی‌شود.

این در حالی است که به علت تعداد زیاد این خودروها، راننده نمی‌تواند با کاستن از سرعت خود، منتظر عبور آنها شود. به هر حال به نظر می‌رسد تشکیل چنین زنجیره‌هایی، دلیل موجهی برای ایجاد اختلال در ترافیک شهری ندارد.

فراگیر شدن سرماخوردگی

با کاهش شدید دمای هوا، سرماخوردگی به بیماری شایع این روز‌ها تبدیل شده است و به دنبال آن مطب پزشکان نیز شلوغ‌ترین روز‌های خود را سپری می‌کند.

این در حالی است که برخی از پزشکان برای بیماری‌های اورژانسی نظیر سرماخوردگی ‌هم وقت‌های یک هفته‌ای به بیماران خود می‌دهند.

به این ترتیب تا بیمار بتواند پزشک را ملاقات کند، دوران اوج سرماخوردگی او پشت سرگذاشته شده است و تقریبا در حالی که دوره نقاهت را سپری می‌کند، به نوبت ملاقاتش با پزشک فرا می‌رسد.

البته خیلی‌ها که وسواس زیادی در انتخاب پزشک ندارند به درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها مراجعه کرده و در نخستین روزهای سرماخوردگی نسخه پزشک را دریافت می‌کنند.

با توجه به اینکه سرماخوردگی بیماری حادی به شما نمی‌آید و لازم نیست حتما یک پزشک متخصص به معاینه بیمار سرماخورده بپردازد؛

به همین دلیل پزشکان به افراد سرماخورده توصیه می‌کنند که برای معاینه به نزدیک‌ترین پزشک یا مرکز پزشکی مراجعه کنند و در کنار مصرف دارو،  مصرف  آب لیمو، پرتقال، شلغم و نوشیدنی‌های گرم را فراموش نکنند.

دور اندیشی برفی

در حالی که هنوز بارش برف و یخ‌زدگی معابر آغاز نشده است اما امسال شهرداری زودتر دست به کار شده و کیسه‌های شن را در کنار خیابان‌ها و بزرگراه‌های برفگیر قرار داده است.

این در حالی است که در سال‌های قبل معمولا پس از بارش برف سنگین و مسدود شدن معابر، شن و نمک در سطح خیابان‌ها‌ توزیع می‌شد و در واقع نوشدارو پس از مرگ سهراب بود.

اما به نظر می‌رسد که در سال جاری شهرداری تصمیم گرفته با اقدامات بموقع از ایجاد بحران جلوگیری کند و این برنامه‌ریزی از پیش تعیین شده می‌تواند نقش موثری در کنترل ترافیک شهری در روز‌‌های بارانی و برفی ایفا کند.