هفته پیش، شورای شهر تهران شاهد بررسی موضوع‌های مختلف بسیار و بحث‌های داغی بود، اما در بین این بحث‌های داغ و جدی، اتفاقات شیرین و جالبی هم افتاد.

سه‌شنبه گذشته اعضای شورای شهر تهران در جریان بررسی تعدادی از بندهای طرح اصلاحیه نامگذاری و تغییر نام معابر و اماکن عمومی شهر تهران در مورد نامگذاری میادین و خیابان‌ها به نام ائمه اطهار و برخی از هنرمندان و شخصیت‌های مطرح سیاسی، اجتماعی و فرهنگی که نامشان طولانی و چند سیلابی است، اختلاف نظر پیدا کردند.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران به نام یکی از افراد مطرح که چند اسم فامیلی را در کنار هم داشت، اشاره کرد و گفت: از این نام‌های عریض و طویل که گاهی مربوط به یک شهید و یا شخصیت‌های مطرح است، زیاد هستند و نمی‌توان قید تک سیلابی را برای نامگذاری آنها قرار داد؛ ضمن اینکه باید بر خلاصه و کوتاه بودن نام معبر و خیابان‌ها به جز کوچه‌های فرعی تا حد امکان تاکید کرد.

محمدعلی نجفی هم به عربی بودن برخی از نام‌ها اشاره کرد و افزود که بعضی از نام‌ها همچون پرسپولیس، ایرانی هستند، اما برخی دیگر از اسامی باید ریشه‌هایشان مشخص شود.  در این بین کاشانی، خزانه دار شورا و مدیر عامل سابق باشگاه پرسپولیس به شوخی گفت: پرسپولیس کلا نام خوبی است، بهتر است، از واژه استقلال استفاده نشود.  چمران هم در این بحث درمورد حفظ شان برخی از اسامی شهدا و ائمه اطهار در میادین، بزرگراه‌ها و خیابان‌ها، خاطر نشان کرد: گاهی در محاوره مردم نام این افراد در برخی اماکن مثل مغازه‌های کله پاچه فروشی هم ممکن است، بیاید.

حسن بیادی، نایب رئیس شورای شهر تهران هم تکلیف همه را روشن کرد و توضیح داد: این طرح درصورت انجام نشدن کار کارشناسی لازم سرگردانی زیادی را بر شهر به وجود می‌آورد و نامگذاری‌های تکراری به وجود می‌آید.

بخش‌هایی از این طرح بررسی و به تایید اعضا رسید، اما در نهایت برای بررسی بیشتر به کمیسیون مربوطه ارجاع شد. ابتدای این جلسه، مهدی چمران و تعدادی از اعضا، به خاطر انتخاب عباس شیبانی، عضو شورای شهر تهران، به‌عنوان یکی از چهره‌های ماندگار به‌دلیل سوابق پزشکی و اجتماعی، از او تجلیل کردند. در جریان جلسه هم مرتضی طلایی و حسن بیادی در حال رایزنی با شیبانی بودند که وی را راضی کنند تا تالار شورا به نام او نامگذاری شود.

بیادی سپس این موضوع را بلند و در صحن شورا به اطلاع چمران رساند و چمران هم گفت که من موافق هستم، اما باید در مورد این موضوع بررسی بیشتری شده و در عین حال نظر خود شیبانی هم لحاظ شود، اما عباس شیبانی در زمان ارائه پیشنهاد‌ نامگذاری تالار به نام وی، سر خود را به علامت مخالفت تکان می‌داد.

در پایان جلسه سه‌شنبه شیرینی و شربت به مناسبت انتخاب عباس شیبانی به‌عنوان چهره ماندگار پخش شد که توسط رسول خادم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران تهیه شده بود. همچنین در ساعت پایانی جلسه، دانش‌آموزان مقطع راهنمایی یکی از مراکز آموزشی دخترانه منطقه 6 در صحن شورا حاضر شدند و در پایان جلسه از هادی ساعی و علیرضا دبیر به‌عنوان قهرمانان ملی امضا گرفتند.

فاضلاب تهران؛ 130 سال دیگر

سه‌شنبه پیش، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهر تهران هم در شورا حاضر بود تا در جریان بررسی یک فوریت طرح پیشنهاد‌ تامین بودجه مورد نیاز سال 88 شرکت آب و فاضلاب شهر تهران، درباره وضعیت آب تهران توضیحاتی بدهد. علی اصغر ریاضتی در این جلسه به ضرورت تصفیه آب تهران با روش‌های جدید اشاره کرد و هشدار داد که سالانه 4 هزار و 500 تن نیترات وارد منابع آب زیرزمینی تهران می‌شود، بنابر‌این اگر از روش‌های جدید تصفیه آب و فاضلاب استفاده نشود، در مورد منابع آب مشکلاتی جدی به‌وجود می‌آید.

ریاضتی خاطرنشان کرد: نیترات در حال حاضر در آب تهران هم وجود دارد و افزایش بیش از اندازه آن خطرات جدی را به‌وجود می‌آورد. او با بیان اینکه چرخه سالم بازگردانی آب در تهران وجود ندارد، گفت: نبود تعامل بین تاسیسات آبرسانی و سامانه دفع فاضلاب شهری یکی از اساسی‌ترین مشکلات زیست‌محیطی تهران است. در حال حاضر 98 درصد جمعیت تهران تحت پوشش شبکه آبرسانی و 18 درصد جمعیت تحت پوشش شبکه جمع‌آوری فاضلاب هستند.

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهر تهران، به قیمت سال 85 برای اجرای طرح فاضلاب شهر تهران، 2 هزار و 600 میلیارد تومان اعتبار لازم است و به این ترتیب باید سالانه 180‌میلیارد تومان به این طرح تزریق شود تا در طول 15‌سال به پایان برسد. اگر این طرح با اعتباری که به دستور رئیس‌جمهوری تعیین شده، اجرا شود با اعتبار سالانه 50 میلیارد تومان 24‌ساله و اگر با منابع جاری شرکت آب و فاضلاب اجرا شود، 132‌سال دیگر پایان می‌یابد؛ ضمن اینکه 85 درصد اعتبارات اختصاص یافته برای 26 درصد پیشرفت فیزیکی طرح فاضلاب نیز تاکنون از محل اعتبارات شرکت آب و فاضلاب شهر تهران تامین شده است.

در این جلسه، معصومه ابتکار، عضو کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران تاکید کرد که باید مشخص شود چه میزان از 20 میلیارد تومان صرف طرح شد و چه میزان پیشرفت فیزیکی داشته است. علیرضا دبیر، ‌عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران هم به مشکلات مردم جنوب تهران برای گرفتن انشعاب با توجه به قیمت آن اشاره کرد و گفت: تعیین قیمت برای انشعاب فاضلاب مردم در جنوب تهران بسیار مهم است.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در توضیحی گفت: در سال‌های قبل یک میلیارد تومان اعتبار برای فاضلاب اختصاص می‌یافت در حالی که 500 میلیون آن داده نمی‌شد و کمک‌های فعلی ـ هر چند کم ـ از سال 85 شروع شده است. او با اشاره به ضرورت تعدد تصفیه‌خانه‌ها در نقاط مختلف تهران، اظهارداشت: تکثر تصفیه‌خانه‌ها طول مسیر انشعاب را کم می‌کند و این عامل در کم‌شدن قیمت انشعاب مؤثر است.

همچنین رسول خادم، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: هنوز پیشرفت فیزیکی این طرح به 30 درصد هم نرسیده است و تاسیسات استفاده شده در این 25 درصد انجام شده در سال‌های بعد نیاز به ترمیم و یا جابه‌جایی دارد. در پایان مباحث، یک فوریت این طرح به اتفاق آرا به تصویب رسید.

مصالح نامرغوب عمر کوتاه ساختمان در تهران

تصویب یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران به فرهنگ‌سازی در مورد ترویج استفاده از مصالح و فراورده‌های ساختمانی استاندارد، یکی دیگر از مصوبات شورای شهر سه‌شنبه گذشته بود.

حمزه شکیب، رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران هنگام بررسی این طرح، با تاکید بر اینکه عمر مفید ساختمان‌های تهران یک‌چهارم استاندارد جهانی است، گفت: عمر مفید ساختمان‌ها در نقاط دیگر دنیا، 100‌سال است، در حالی که ساختمان‌های تهران، 25‌سال هم عمر مفید ندارند.  وی با تاکید بر اینکه در مصالح استاندارد، مقاومت لرزه‌ای بیشتر لحاظ می‌شود، افزود: متأسفانه اغلب مصالح به کار گرفته شده در ساختمان‌ها استاندارد نیستند.

شکیب پیشنهاد‌ کرد که شهرداری تهران در زمان صدور پروانه، استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد را اجباری کند و اطلاع‌رسانی اساسی در این بخش داشته باشد. رسول خادم هم عنوان‌کرد: شهریور ماه امسال، مصوبه‌ای را در مورد مدیریت بر آوارها و نخاله‌های ساختمانی داشته‌ایم و در آن فقط موضوع مدیریت نخاله ساختمانی مطرح نبوده و وضعیت مصالح ساختمانی از ابتدا تا انتها مورد توجه قرار می‌گیرد.  او پیشنهاد‌ کرد که این موضوع برای بررسی بیشتر کارشناسی به کمیسیون‌های مربوطه ارجاع شود.