کمیسیون اروپا، بازوی اجرایی اتحادیه اروپا روز جمعه در اقدامی نمادین در حمایت از اوکراین این کشور را در مسیر عضویت در این اتحادیه قرار داد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا نیز در نمایشی دیگر از حمایت غرب از اوکراین بدون اعلام قبلی با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین دیدار کرد.

اقدام متحدان اروپایی در حمایت از اوکراین مانعی دیگر برای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه ایجاد می‌کند که تقریبا چهار پیش «عملیات ویژه نظامی» را برای دور کردن همسایه زمان اتحاد شوروی‌اش از غرب و بازگرداندن حوزه نفوذ روسیه آغاز کرد.

پوتین در سخنانی در اجلاس اقتصادی سنت پترزبورگ در روز جمعه گفت مسکو با پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا «هیچ مخالفتی ندارد»، زیرا «اتحادیه اروپا یک سازمان نظامی، یک سازمان سیاسی مانند ناتو» نیست. او همچنین بار دیگر تکرار کرد که برای محافظت از مردم در بخش‌هایی از شرق اوکراین که در دست جدایی‌طلبان هوادار مسکو بود و برای تضمین امنیت خود روسیه انجام عملیات نظامی ضروری بود.

سفر جانسون به کی‌یف به دنبال سفر پنجشنبه رهبران آلمان، فرانسه، ایتالیا و رومانی به این شهر است که بدون اینکه از اوکراین بخواهند مصالحه‌ای بر سر قلمرویش با روسیه انجام دهد، قول حمایت از ای کشور را دادند.

جانسون در این دومین دیدارش از اوکراین از هنگام شروع جنگ در ۲۴ فوریه (۵ اسفند) گفت:‌ «ما با شما هستیم تا پایداری راهبردی را که شما به آن نیاز خواهید داشت به شما بدهیم.» گرچه جانسون جزئیات کمک به اوکراین را بیان نکرد، اما گفت بریتانیا برنامه‌های را هدایت خواهد کرد که می‌تواند هر ۱۳۰ روز تا ۱۰۰۰۰ سرباز اوکراینی را در مکان نامشخص خارج از این کشور تعلیم دهد.

جانسون گفت این برنامه تعلیماتی «معادله این جنگ را تغییر می‌دهد.» اوکراین متحمل تلفات سنگینی در جنگ در شرق این کشور شده است.

جانسون همچنین گفت بریتانیا ب برای تشدید تحریم‌ها بر ضد روسیه عمل خواهد کرد. او استقامت اوکراینی‌ها و اینکه «چگونه زندگی به خیابان‌های کی‌یف بازگشته است»، ستود، تما یادآور شد که «فقط چند کیلومتر آن طرف‌تر تهاجمی وحشیانه ادامه دارد. شهرها و روستاها به ویرانه بدل می‌شوند.»

پیشنهاد کمیسیون اروپا برای نامزد شدن اوکراین برای عضویت در اتحادیه اروپا در اجلاس هفته آینده رهبران این بلوک ۲۷ کشوری در بروکسل مورد بحث قرار خواهد گرفت. جنگ باعث افزایش فشار بر دولت‌های اروپایی برای تسریع روند نامزدی اوکراین شده است، اما انتظار می‌روند روند نهایی عضویت این کشور سال‌ها به طول انجامد و کشورهای اتحادیه اروپا درباره میزان سرعت و درجه استقبال از اعضای جدید با هم اختلاف دارند