همشهری آنلاین: مبادلات آتی نفت کوره در بورس دوبی از امروز، 30 اکتبر2006 برای نخستین بار در خاورمیانه راه‌اندازی شد.

به گزارش گلف نیوز، هدف از راه‌اندازی مبادلات آتی نفت کوره در بورس دوبی ایجاد شاخص قیمتی شفاف برای فرآورده‌های نفتی در منطقه است اما برخی تحلیل‌گران معتقدند تا زمانی که این سیستم اعتبار لازم را کسب کند، مبادله نفت کوره از طریق بورس دوبی روند کندی خواهد داشت.

بورس کالاها و طلای دوبی از امروز قراردادهای آتی نفت کوره دارای گوگرد بالای فجیره را عرضه می‌کند که نخستین پورتفولیوی انرژی در سطح منطقه محسوب می‌شود.

پیتر هاینتزلمان رئیس بخش انرژی استاندارد بانک در این زمینه اعلام کرد: بازارهای منطقه خاورمیانه از یک شاخص مناسب فرآوردهای نفتی بی‌بهره است و راه‌اندازی مبادلات نفت کوره در بورس دوبی می‌تواند راه را برای این امر مهیا کند.

بر اساس مبادلات آتی نفت کوره، از امروز فروش نفت کوره فجیره در بورس دوبی برای ماه دسامبر عرضه می‌شود و بورس دوبی را به بورس سنگاپور می‌رساند که تنها بورس مبادلات فرآورده‌های نفت در آسیا است.

بورس مبادلات فرآورده‌های نفتی سنگاپور بخشی از بورس نیویورک محسوب می‌شود اما اقدام این بورس در ماه گذشته برای عرضه نفت کوره همچون تجربه یک دهه پیش این بورس با عدم استقبال مواجه شد.

 در سال 1989 بورس سنگاپور مبادلات آتی نفت کوره را راه‌اندازی کرد اما مشکلات نحوه تحویل نفت کوره این پروژه را به شکست انجامید.