به گزارش همشهری آنلاین، سالها قبل مسئولان شهرداری تهران به محض آماده شدن فضای ایستگاهها نسبت به بهره برداری از آنها اقدام میکردند و نبود آسانسور و پله برقی موجب گلایه مسافران میشد تا اینکه مدیران ارشد مدیریت شهری پس از این نارضایتیها به شرکت مترو تکلیف کردند که هیچ ایستگاهی بدون آسانسور و پله برقی افتتاح نشود.
سالها همه ایستگاهها با آسانسور بهره برداری می شد تا اینکه ایستگاه متروی ۱۷ شهریور هفته گذشته افتتاح شد و بنا به گفته شمس احسان رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر این ایستگاه بدون آسانسور افتتاح شده است.
او در این رابطه توضیح داده بود: «آسانسور و پله برقی یکی از اصلیترین الزامات مترو است؛ اما با خبر شدیم که هفته گذشته ایستگاه متروی ۱۷ شهریور افتتاح شده و آسانسور ندارد و این در حالی است که تعداد زیادی از ایستگاهها فاقد آسانسور هستند و یا به علت نداشتن استانداردهای ایمنی تحویل شرکت بهرهبرداری مترو نشدند و این مساله سبب شده که خطوط قدیمیتر نسبت به خطوط جدید وضعیت بهتری داشته باشند.»
آسانسورهای متروی تهران معطل ۱۱.۵ متر
برای پیگیری بیشتر به سراغ مهندس مسعود درستی مدیرعامل متروی تهران رفته و از او در مورد چرایی عدم تایید آسانسورهای مترو پرسیدیم و او با تاکید بر اینکه همه ایرادات به یک بند برمی گردد، به ایسنا می گوید: کارشناسان سازمان ملی استاندارد براساس یک چک لیست نسبت به کنترل کیفیت آسانسورها اقدام می کنند که براساس آن حداکثر مسافتی که یک آسانسور باید توقف کند ۱۱.۵ متر است یعنی به عبارتی دیگر هر آسانسور به ازای ۱۱.۵ متر طی مسافت باید توقف کرده و درهایش باز شود.
او با تاکید بر اینکه اجرای این بند برای مترویی که حداقل در عمق ۳۵ متری زمین قرار دارد، امکان پذیر نیست، افزود: عمق ایستگاه های مترو زیاد است و امکانپذیر نیست که هر ۱۱.۵ متر یک خروجی برای آسانسورها ایجاد کنیم؛ چراکه ایستگاهها ساخته شدند و در زمان طراحی ایستگاهها نیز توجهی به استانداردها نشده بود و یا هماهنگی با سازمان استاندارد نکردند. حالا ما ماندیم و آسانسورهایی که اجازه بهره برداری ندارند.
درستی با بیان اینکه آسانسورهای مترو تمام موارد استاندارد را پاس می کند اما به این بند که میرسد، میمانیم که چه کنیم:«در حال رایزنی با مسئولان سازمان استاندارد هستیم که بتوانیم یک راه حلی برای این پیدا کنیم که در عین ایمن بودن مردم بتوانند استفاده کنند.»
چتر نجات برای مسافران برج میلاد
تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل ونقل شورای شهر تهران نیز در مورد این مشکل می گوید: مشکل عدم نصب و تکمیل آسانسورها در ایستگاههای مترو مربوط به عدم اطلاعات لازم از سوی سازمان استاندارد است چراکه میبینیم قوانین مطرح شده از سوی سازمان استاندار مربوط به واحدهای مسکونی است. ما چگونه در عمق ۶۰ متری زیر زمین، هر ۱۱ متر یک خروجی ایجاد کنیم. این امکان پذیر نیست.
او با بیان اینکه با این استدلال باید به بازدیدکنندگان برج میلاد یک چتر نجات دهیم چراکه هر ۱۱ مترو باید درها باز شود، گفت: بعضی آسانسورها در انبارها دپو شده و یا آنهایی هم که نصب شده درهایش به روی مردم قفل است چرا که سازمان استاندارد هنوز تاییدیه نهایی را صادر نکرده است.
با این حال مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در این مورد می گوید: تعدادی از آسانسورهای ما در ایستگاهها ایجاد و به دلیل موضوع استاندارد تعطیل است. مذاکراتی با سازمان استاندارد انجام شده و به زودی استانداردهای جدید برای ایستگاههای مترو تدوین و اجرایی خواهد شد.