به گزارش همشهری آنلاین، طی دورهای از مدیریت شهری در گذشته، نصب سرعت گیرهای بدون ضابطه و استاندارد در سطح معابر شهر تهران شدت گرفت. بسیاری از کارشناسان مهندسی ترافیک بر این باور هستند که سرعت گیرهای غیراستاندارد بدون اینکه هیچ کارکرد صحیحی داشته باشند باعث رخداد حادثه و آسیب به وسایل نقلیه میشوند.
در حال حاضر شهرهای پیشرفته در سراسر جهان به جای نصب سرعت گیرهای پلاستیکی و آسفالتی منسوخ شده از روشهای جایگزین نظیر سرعت گیر سه بعدی، سرعت گیر هوشمند و … برای کاهش سرعت وسایل نقلیه استفاده میکنند. روشهایی که علاوه بر ارتقای عملکرد سرعت گیرها در زیبایی بصری و هوشمندسازی شهر هم تأثیر بسزایی دارد.
جعفر تشکری هاشمی عضو شورای شهر با اشاره به آغاز ساخت سرعتگیرها از دورههای پیشین و ادامه دار بودن آن عنوان کرد: برخی سرعتکاههای ناایمنی در شهر تهران ایجاد میشود. همچنین این سرعت گیرهای آسفالتی باتوجه به ارتفاعی که دارند، میتوانند موجب حوادث و آسیب به موتورسواران و عابران شوند. ممکن است خودروها با برخورد به سرعت گیرهای مرتفع، کنترل خود را از دست بدهند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با تأکید براینکه لازم نیست از طریق عوامل فیزیکی پرخطر از خطرهای دیگر جلوگیری کنیم، افزود: راهکارهای متعددی برای کاهش سرعت وجود دارد اما ساخت سرعت گیرها بدترین راهکار ممکن است.
تشکری هاشمی افزود: ساخت سرعت گیرها در سطح شهر علاوه بر حادثه آفرینی، منظر شهری را هم بسیار نازیبا میکند و تأثیر بسیار بدی بر زیبایی بصری دارد.
منبع:خبرگزاری شهر