نمایندگان معتقدند شماری از انتصاباتی که در برخی از وزارتخانه ها انجام شده بر مبنای شایسته سالاری نبوده و برخی مدیران انتصاب شده حتی دانش و تجربه کافی برای مدیریت یک مجموعه کلان را ندارند.

همشهری آنلاین-خدیجه نوروزی: محمدعلی محسنی بندپی نماینده نوشهر در گفت‌وگو با همشهری آنلاین در خصوص ضرورت ترمیم کابینه دولت گفت: «از همان ابتدای تشکیل کابینه خیلی از نمایندگان اعلام کردندکه ۳۰ درصد وزرای معرفی شده از وزن، تجربه، تخصص و دانش کافی برای اداره وزارتخانه ها برخوردار نیستند اما چون بنا بر تعامل و همراهی با دولت بود، بیش از ۹۵ درصد وزرای پیشنهادی رای اعتماد گرفتند. این حرکت نشان دهنده اوج همکاری مجلس یازدهم با دولت سیزدهم بود. آن زمان این تصور ایجاد شد که اگرچه برخی از این وزا از توان کافی برخوردار نیستند اما اگر در یک تیم قرار بگیرند هم افزایی سایر اعضای کابینه بتواند ضعف این افراد را پوشش دهد. لذا به جز فردی که برای تصدی وزارتخانه آموزش و پرورش معرفی شد بقیه وزرا توانستند رای اعتماد را از مجلس بگیرند؛ اقدامی که در طول تاریخ جمهوری اسلامی ایران بی سابقه بوده است.»

نماینده نوشهر، چالوس و کلاردشت با بیان اینکه متاسفانه در تیم اقتصادی دولت ناهماهنگی هایی وجود دارد و وعده هایی که داده شد در برخی مجموعه ها توانایی انجام آن دیده نمی شود، ادامه داد: «مجلس یازدهم سعی دارد نقش نظارتی اش را جدی تر دنبال کند. ایفای همین نقش نظارتی هم موجب شد که عبدالملکی عملا نتواند ادامه فعالیت دهد و خودش را از قطار کابینه پیاده کرد و اتفاقا این کناره گیری فرصت خوبی برای رئیس جمهور است که بتواند از افراد توانمند استفاده کند.»

بندپی معتقد است که رمز موفقیت کشورهای توسعه یافته توجه به شایسته سالاری است و این کشورها سه فاکتور شایسته سالاری، عمل گرایی و پاک دستی را سال هاست در دستور کار خود قرار دادند. نمایندگان معتقدند شماری از انتصاباتی که در برخی از وزارتخانه ها انجام شده است بر مبنای شایسته سالاری نبوده است برخی مدیران انتصاب شده حتی دانش و تجربه کافی برای مدیریت یک مجموعه کلان را ندارند که این ضعف در دراز مدت بیشتر خود را نشان خواهد داد.

وی  ادامه داد: جدی گرفتن روند نظارتی موجب شد تا دیروز هم وزیر بهداشت برای پاسخ به سوال ۳ نماینده در صحن مجلس حاضر شود. هفته گذشته نیز یکی از وزرا برای پاسخ به سوالات نماینده در صحن حضور داشتند. لذا معتقدم ما باید نقش نظارتی مان را خوب ایفا کنیم، دولت هم با دقت بیشتری به ترمیم کابینه بپردازد. تعهد تنها به همان اندازه مضر است که تخصص تنها؛ بنابراین این دو باید توام و در کنار هم باشند. اینکه فردی پاک دست باشد شرط لازم برای تصدی یک پست است اما قطعا شرط کافی نیست. لذا دولت باید این فرصت را غنیمت بشمارد و از وزرای برجسته تر و با تجربه بیشتر استفاده کند و به وزرا تاکید کند که آنها نیز همین رویکرد را در حوزه استحفاظی خودشان در پیش بگیرند.