به گزارش همشهری آنلاین، روابط عمومی ادارهکل استاندارد استان تهران در رابطه با گزارش منتشر شده در همشهری آنلاین، توضیحاتی را ارائه کرد.
براساس گفته عباس نوری، مدیرکل استاندارد استان تهران « با توجه به مکاتبه سازمان ملی استاندارد ایران با بیمه مرکزی در خصوص منع ارائه خدمات بیمهای به آسانسورهای بدون تاییدیه استاندارد، شرکتهای بیمه، بیمهنامه آسانسورهای غیراستاندارد مترو را دیگر تمدید نکردند و شرکت مترو موظف شد آسانسورهای فاقد گواهینامه بازرسی معتبر و بیمهنامه را از چرخه مصرف خارج و خاموش کند.»
او ادامه داد: « تاکنون مترو تهران بعد از خاموشی آسانسورهای خود، هیچ مکاتبهای برای اخذ راهکار و حل مشکل موجود با ادارهکل استاندارد استان تهران انجام نداده است.»
این مقام مسئول یکی از نقصهای بحرانی آسانسورهای مترو را اینگونه توضیح داد: « در صورتی که فاصله بین آستانه درهای طبقات متوالی از 11 متر تجاوز کند، درهای اضطراری میانی باید به گونهای تعبیه شوند که فاصله بین آستانه درها بیشتر از 11 متر نباشد؛ به عبارت سادهتر، باید بتوان در زمانی که کابین آسانسور بین طبقات متوقف شدهاست، مسافرین محبوس را نجات داد.»
بیشتر بخوانید:
- دلیل اختلاف نظر سازمان استاندارد و مترو چیست؟
- آخرین رایزنیها برای رفع مشکل آسانسورهای مترو| شایسته اصل: دستورالعملهای سازمان استاندارد مناسب با آسانسورهای مترو تغییر کند
عباس نوری در پاسخ به شرکت مترو مبنی بر عدم امکان تعبیه در اضطراری در اکثر چاههای آسانسور، به دلیل شرایط قرارگیری ایستگاههای مترو در زیر زمین، گفت: « اگر امکان گذاشتن در اضطراری در طول مسیر برای آسانسورها وجود نداشته باشد، براساس استاندارد ملی شماره 1- 6303، راهکار جایگزین برای آن پیشبینی شدهاست. با این وجود، شرکت مترو برای این موضوع نیز اقدامی ننموده است.»
در پایان مدیرکل استاندارد استان تهران از سازندگان بناها و عرضهکنندگان آسانسور درخواست کرد: « در زمان طراحی و نصب آسانسورها، در راستای حفظ ایمنی و سلامت جامعه الزامات استانداردهای ملی را مدنظر قرار دهند.»