تاریخ و روایات اسلامی، کعبه را خواهرخوانده بنایی آسمانی و چهارگوش به نام بیت المعمور می‌دانند و ایام پایانی ماه ذی القعده مصادف با پیدایش این مکان ارجمند است؛ اما در روایت اسلامی، ماجرا از چه قرار است؟

همشهری آنلاین - فاطمه عباسی: بر اساس منابع حدیثی و تاریخی، نخستین جایی از زمین که از آب سر برآورد، مکه یا کعبه بود؛ برخی از علما، گسترده شدن زمین از کعبه را با یافته‌های علمی سازگار دانسته و گفته‌اند از آنجا که کعبه، بلندترین نقطه زمین بود، پس از فرو نشستن آب، اولین نقطه‌ای بود که ظاهر شد و سپس سایر نقاط زمین از زیر آب بیرون آمدند. عده‌ای از محققان معاصر نیز تلاش کردند این مطلب را با نظریات علمی همچون ریخت‌شناسی زمین و نظریه اشتقاق واگنر توضیح دهند. اما اصلا چرا کعبه مکعب شکل است؟

کعبه اولین مکان پیدا شده روی زمین است، همیشه محل عبادت پیامبران و انسان‌ بوده و اولین مکان روی زمین است که خواهرخوانده‌ شده، آنهم خواهر خوانده جایی در عالم دیگر: بیت المعمور یا خانه آباد که در آسمان چهارم یا هفتم قرار دارد و محل عبادت و طواف فرشتگان است. در واقع خانه کعبه به محاذات، یعنی موازی اما در عالمی دیگر، خانه آسمانی ساخته شده و از ابتدای خلقت آدم محل عبادت انسان‌ها بوده است.

شاید این روایت با قصه‌های توراتی و غربی تفاوت داشته باشد اما در قرآن کریم، در سوره طور به آن اشاره شده و در روایتی از امام صادق (ع) نیز علت نامیدن و شکل کعبه نیز بیت المعمور دانسته شده است؛ شیخ صدوق در کتاب علل الشرایع جلد دوم حدیثی نوشته که در کتاب روضه المتقین هم آمده است؛

«از امام صادق (ع) سوال شد برای چه کعبه، کعبه نامیده شده است؟
آن حضرت فرمود: زیرا چهارگوش دارد.
سوال کننده پرسید: برای چه چهارگوش است؟
امام (ع) فرمود: زیرا برابر بیت المعمور است و آن چهار گوش می‌باشد.
بار دیگر پرسید: برای چه بیت المعمور چهار گوش است؟
امام (ع) گفتند: زیرا برابر عرش است و آن چهار گوش می‌باشد.
مجددا عرض شد: چرا عرش مربع است؟
امام صادق (ع) پاسخ داد: زیرا کلماتی که دین خدا بر آن بنا شده چهار تا است و آنها عبارتند از: سبحان اللَّه و الحمدللَّه و لااله الّااللَّه و اللَّه اکبر».

منبع: همشهری آنلاین