مشتریان بازار اوراق بهادار تهران قبل از آنکه سبد سهام خود را به دست بگیرند و از تالار حافظ خارج شوند با شنیدن یک خبر کوتاه و کاملا موثق غافلگیر شدند؛

مدیرعامل شرکت بورس تغییر کرد.به‌لطف همین غافلگیری هم روال چند روز گذشته شکست و پیش از آنکه عقربه‌های بزرگ و کوچک ساعت به هم برسند شاخص معاملات روی سراشیبی قرار گرفت؛

به عبارت دیگر اعضای هیأت‌مدیره جدید شرکت بورس اوراق بهادار دیروز دور هم جمع شدند و در یک اقدام غیرمنتظره تصمیم گرفتند به دوران مدیرعاملی علی رحمانی پایان دهند و به جای او محمد حسن قالیباف اصل را به‌عنوان مدیرعامل جدید شرکت بورس معرفی کنند، تصمیمی که هنوز اطلاعات کاملی از دلایل اصلی اتخاذ آن اعلام نشده اما در نهایت بار امانت را از مدیرعامل جوان گرفت و به مدیرعامل جوان‌تر سپرد.

علی رحمانی که تا دوشنبه بالاترین مقام اجرایی بازار سهام را در اختیار داشت آذر ماه سال 84 مسئولیت اصلی راه‌اندازی شرکت بورس را پس از تصویب قانون جدید اوراق بهادار برعهده گرفت و در همین مدت به استناد گفته‌های اهالی بازار توانست طرحی نو در مدیریت بورس تهران دراندازد.

با توجه به همین کارنامه قابل دفاع هم تغییر و تحول ناگهانی در شرکت بورس، کارشناسان و کارگزاران را به اندازه سهامداران حقیقی و حقوقی شگفت‌زده و غافلگیر کرد هر چند که غلامرضا خلیل ارجمندی عضو هیأت‌مدیره شرکت بورس معتقد است که این جابه‌جایی اتفاق چندان مهمی به‌شمار نمی‌رود؛

به عبارت دیگر تصمیم جدید هیأت‌مدیره جدید تنها به‌منظور اجرای سیاست‌های جدید اتخاذ شده است که درنهایت شرکت بورس را به سمت هیأت‌مدیره محوری سوق خواهد داد.

به این ترتیب ظاهرا براساس رویه نو، پس از این هیأت‌مدیره در جریان کامل مسائل شرکت خواهد بود و از طریق چند کمیته‌، حاشیه‌های احتمالی را از بین خواهد برد.

اما مدیرعامل جدید که عنقریب و شاید بدون برگزاری مراسم معارفه رسما مسئولیت را برعهده خواهد گرفت در حال حاضر مدیرعامل و عضو هیأت‌مدیره شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری امید است و البته در هیأت‌مدیره شرکت‌های تامین سرمایه امین، تراکتورسازی ایران و شرکت سرمایه‌گذاری سپه هم یک کرسی دارد.

همین مسئولیت‌های چندگانه در قدم اول این سؤال را مطرح می‌کند که آیا مدیرعامل شرکت بورس با توجه به نقشی که در هدایت بازار بر عهده دارد می‌تواند سمت‌های دیگری هم در اختیار داشته باشد و صریح‌تر اینکه آیا قانون بازار اوراق بهادار به مدیرعامل جدید اجازه خواهد داد سمت‌های دیگر خود را کماکان در اختیار داشته باشد؟

مدیرعامل تازه منصوب شده شرکت بورس اوراق بهادار درباره انتخابش به همشهری می‌گوید: هیأت‌مدیره شرکت بورس طی نشستی تصمیم به انتخاب من به‌عنوان مدیرعامل بورس اوراق بهادار گرفت.

او از ارائه توضیحات بیشتر در مورد چگونگی انتخابش به‌عنوان مدیرعامل بورس خودداری کرد و ارائه برنامه‌های اولیه‌اش را به روز‌های آینده موکول کرد.

جالب‌تر اینکه قالیباف اصل  ازمراسم معارفه رسمی خود هم اطلاعی ندارد. به گفته او معلوم نیست چه زمانی انتقال قدرت در شرکت بورس به‌صورت رسمی انجام خواهد شد.

‌این در حالی است که مدیرعامل سابق ضمن رد هرگونه کناره‌گیری معتقد است: با توجه به اینکه شرکت بورس یک شرکت خصوصی است احتمالا مراسم تودیع و معارفه‌ای برگزار نخواهد شد؛

به‌معنای دیگر مدیرعامل جدید از امروز و بدون تشریفات رسمی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. اما انتخاب جدید هیأت‌مدیره‌ای که خود همین 2 هفته پیش در ساختمان شرکت بورس مستقر شده دیروز نه تنها بازار سهام و سهامدارانش را غافلگیر کرد بلکه آنها را با این سؤال جدی مواجه کرد که اساسا به چه علت هیأت‌مدیره تصمیم گرفته با این سرعت روند تغییرات در شرکت را آغاز کند.

به جز این کارگزاران به‌عنوان وکیل و حافظ منافع سهامداران نگرانند نقش‌آفرینی بیشتر هیأت‌مدیره‌ای که اکثریت آن در اختیار شرکت‌های سرمایه‌گذاری قرار دارد روند حرکت بورس را با اما و اگرهایی مواجه کند.

شهرام شهمیری مدیرعامل شرکت کارگزاری سهم آشنا تصمیم هیأت‌مدیره شرکت بورس را با توجه به عملکرد قابل دفاع و مناسب رحمانی ناگهانی و غیرمنتظره توصیف می‌کند و می‌گوید: مدیرعامل پیشین برای اداره بورس به‌صورت مستقل تصمیم می‌گرفت اما با توجه به سیاست‌های جدید ظاهرا مدیرعامل جدید در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌های خود نظر هیأت‌مدیره را لحاظ خواهد کرد.

این امر با توجه به ترکیب این هیات که در اختیار شرکت‌های سرمایه‌گذاری قرار دارد چندان رویه روشن و شفافی به‌نظر نمی‌رسد.

به گفته شهمیری، این تردید از آنجا ناشی می‌شود که شرکت‌های سرمایه‌گذاری در بورس تهران منافعی دارند بنابراین بیم آن می‌رود که تصمیمات اتخاذ شده دارای سمت‌وسویی خاص باشد.

او ادامه می‌دهد: البته از آنجا که این روش هدایت برای نخستین بار در بورس تهران به اجرا در می‌آید نمی‌توان در مورد موفقیت یا شکست احتمالی آن قضاوت کرد تنها می‌توان امیدوار بود سیاست‌های جدید منافع دراز مدت و کوتاه مدت بازار و همه سهامداران را تامین کند.

شهمیری تاکید می‌کند:  بازار از شنیدن خبر تغییر و تحولات شگفت‌زده شده چون سهامداران و فعالان بورس چنین تغییری را پیش‌بینی نمی‌کردند یا دست کم انتظار داشتند جانشین رحمانی از میان طیف مستقل انتخاب شود