تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۸۷ - ۱۷:۴۱

تصویب توافقنامه امنیتی عراق و آمریکا توسط کابینه مالکی با واکنش و مخالفت طیف گسترده‌ای از گروه‌های سیاسی عراق مواجه شد

دولت عراق عصر یکشنبه با 27رای مثبت از مجموع 38عضو جلسه خود، امضای توافقنامه را تایید و آن را برای تصویب نهایی به پارلمان این کشور فرستاد.

به گزارش الجزیره، مقتدی صدر، رهبر جریان ضدآمریکایی صدر، بار دیگر از مجلس عراق خواست توافقنامه امنیتی را تصویب نکند.

مقتدی صدر در بیانیه‌ای که دیروز صلاح العبیدی سخنگویش در یک کنفرانس مطبوعاتی آن را قرائت کرد از پارلمان عراق خواست در رد این توافقنامه هیچ شک و تردید  نکند زیرا اگر توافقنامه تصویب شود به‌طور قطع عراق به حراج گذاشته می‌شود.

صدر گفت: این توافقنامه ملغی است و حتی اگر امضا شود مومنان به آن پایبند نخواهند بود.

در این بیانیه آمده است: امضای این توافقنامه در دولت عراق نشانه خواری و ذلت است که با همکاری برخی از احزاب کرد صورت گرفته است. وی تاکید کرده است که خروج اشغالگران نیازی به توافقنامه ندارد.

در واکنشی دیگر به امضای این توافقنامه، عبدالسلام کبیسی، معاون دبیرکل هیات علمای مسلمین عراق هم به الجزیره گفت: امضای این توافقنامه برای ما غیرمنتظره نبود.

دولت و رهبران سیاسی عادت کرده‌اند که هر چه دولت آمریکا می‌گوید، بپذیرند، آنها نمی‌توانند به خواسته‌های آمریکا نه بگویند. با امضای توافقنامه امنیتی عراق و آمریکا، ارتش ایالات متحده می‌تواند تا 3سال دیگر در عراق حضور داشته باشد.

کبیسی افزود: کسانی که این توافقنامه را تصویب کردند، در بازی با اشغالگران یک طرف بازی محسوب می‌شوند و به خاطر حفظ جان خود و دستاوردهای سیاسی و حزبی‌شان باید به هر چه آمریکا می‌گوید تن دهند و به ضرر منافع عالی عراقی‌ها عمل کنند.

وی نسبت به خطرات این توافقنامه هشدار داد و عنوان کرد: این توافقنامه به‌منزله‌ بدترین مرحله‌ حضور نیروهای آمریکایی در عراق است. خطرات آن نه تنها عراق بلکه کشورهای دیگر را نیز تهدید خواهد کرد.

وی نسبت به سکوت اتحادیه عرب و کشورهای عربی درخصوص آنچه در عراق و مشروعیت بخشیدن به اشغالگران آمریکایی صورت می‌گیرد هم ابراز تعجب کرد.

کبیسی اظهار داشت: هیات علمای مسلمین عراق هرگز سکوت نخواهد کرد و با تمام عراقی‌ها برای شکست توافقنامه‌ امنیتی همکاری خواهد کرد.

مثنی ضاری، سخنگوی اطلاع رسانی هیات علمای مسلمین عراق نیز گفت: توافقنامه‌ درخصوص آینده نیروهای آمریکایی در عراق، به منزله تمدید حضور اشغالگران آمریکایی در کشور است.

وی ادامه داد: 3 نکته مهم یعنی جدول زمانی برای خروج نیروهای آمریکایی، خطر این توافقنامه برای کشورهای همجوار عراق و حل و فصل هرگونه حمله احتمالی نیروهای آمریکایی به عراقی‌ها هیچ تغییری نکرده است.

وی افزود: علی الدباغ، سخنگوی دولت عراق، خروج نیروهای آمریکایی را از عراق در سال2011 منوط به آماده‌سازی‌ نیروهای عراقی دانست و این یعنی تمدید حضور اشغالگران چون نیروهای عراقی در نظر آنها هرگز به مرز آمادگی نخواهند رسید.

ضاری خاطرنشان کرد: دولت عراق یک راه‌حل را برای جلوگیری از نقض حقوق شهروندان از سوی آمریکایی‌ها پیدا کرده و آن تشکیل کمیته‌ مشترک با آمریکایی‌ها برای بررسی این حملات است که آن نیز براساس خواسته‌های آمریکایی‌ها عمل خواهد کرد.

وی ادامه داد: این توافقنامه‌ هرگز مانع حملات آمریکایی‌ها علیه کشورهای همجوار عراق نخواهد شد.

علاوه بر طیف‌های سیاسی عراق، گروه‌های شبه‌نظامی این کشور نیز بار دیگر این توافقنامه را رد کردند.

محمد ابوشیبان مسئول دفتر روابط خارجه در جبهه جهاد و تغییر که در برگیرنده‌ 10گروه مسلح است، گفت: دولت تحت اشغال که موافقتش را با امضای توافقنامه‌ اعلام کرده در واقع ادامه حضور آمریکایی‌ها را در عراق پذیرفته است.

وی افزود: ما به مقاومت و افزایش عملیات مسلحانه‌ ادامه خواهیم داد و هرگز این توافقنامه ننگین را نمی‌پذیریم. ابوشیبان از تمام گروه‌های مجاهد و اعضای گروه‌های مقاومت خواست به حملات خود ادامه دهند.

پایگاه اینترنتی شباب العراق نیزپس از نظرسنجی از شهروندان عراقی درخصوص توافقنامه‌ امنیتی گزارش داد: عراقی‌ها درخصوص توافقنامه عراق و آمریکا اختلاف نظر دارند.

پیش از این 88درصد از مردم عراق در نظر سنجی‌های انجام شده با امضای این توافقنامه مخالفت کرده بودند.

آخرین وضعیت تصویب توافقنامه

دوشنبه شب و ساعاتی پس از تصویب توافقنامه امنیتی عراق و آمریکا در کابینه عراق، سیدعبدالعزیز حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق، نشستی را با حضور اعضای مجلس اعلا و فرماندهان سازمان بدر درخصوص ارزیابی توافقنامه‌ برگزار کرد که خبری از نتیجه و جمع بندی این جلسه منتشر نشده است.

از سویی اختلاف نظر در میان اعضای پارلمان برای امضای این توافقنامه به‌شدت بالا گرفته است. اکراد حامی اصلی امضای این توافقنامه هستند. از سوی دیگر تاکنون رای منفی جبهه توافق، لیست العراقیه، حزب فضیلت، فراکسیون صدر و برخی نمایندگان ائتلاف یکپارچه به توافقنامه قطعی شده است.

در راهروهای پارلمان عراق هم سخنانی مبنی بر آمادگی این فراکسیون‌ها برای خروج از پارلمان درصورت تصویب این توافقنامه به گوش می‌رسد.

با این حال روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز روز گذشته در تلاش برای فضاسازی رسانه‌ای برای تصویب توافقنامه امنیتی در کابینه عراق مدعی شد که یک سوم نمایندگان جبهه توافق گفته‌اند که از این توافقنامه در چارچوب کنونی‌اش حمایت می‌کنند.

به ادعای این روزنامه، لیست العراقیه و حزب فضیلت هنوز در این باره موضع‌گیری نکرده‌اند.

امضای سند اولیه توافقنامه توسط کروکر و زیباری

وزیر امور خارجه عراق و سفیر آمریکا در بغداد، دیروز سند اولیه توافقنامه امنیتی بغداد-واشنگتن را امضا کردند. هوشیار زیباری پس از امضای این سند با اشاره به ضرورت تصویب آن در کابینه عراق گفت: امروز، روزی تاریخی در تاریخ مناسبات عراق و آمریکاست.

وی با اشاره به اینکه این سند برای نهایی شدن به تصویب پارلمان نیز نیاز دارد، افزود: حرف آخر را در این توافقنامه پارلمان عراق خواهد زد.

از سوی دیگر، رایان کروکر هم پس از امضای پیش‌نویس توافقنامه گفت: امضای این توافقنامه مناسبتی تاریخی برای آمریکا و عراق خواهد بود؛توافقنامه‌ای که مناسبات امنیتی و دیگر مناسبات 2کشور را در طول چند سال آینده مشخص می‌کند.