گروه ورزشی: به نظر می‌رسد که نتایج خوب تیم‌های متوسط ایتالیایی در ابتدای فصل، توفانی زودگذر بوده چراکه در پایان هفته دوازدهم این تیم‌های اینتر، میلان و یوونتوس، مدعیان همیشگی هستند که به ترتیب در رده‌های اول تا سوم ایستاده‌اند.

اما رم، دیگر قدرت سنتی سری A که فعلا در قعر جدول است با پیروزی یک بر صفر مقابل لاتزیو در دربی پایتخت، نقش زیادی در تثبیت این رده‌بندی داشت. این نتیجه یک بار دیگر ثابت کرد که رده‌بندی تیم‌ها معمولا در شهرآوردها تأثیر چندانی ندارد.

پیش از شروع بازی، لاتزیو با 14 امتیاز برتری نسبت به همشهری مشهورش در وضعیت بسیار بهتری قرار داشت. این تیم در جریان بازی هم هماهنگ‌تر و خطرناک‌تر بود ولی در نهایت این رم بود که با گل دقیقه 50 ژولیو باپتیستا توانست به 3 امتیاز برسد. پیش از شروع بازی، کارگردان تلویزیون ایتالیا تصویر دونی، ده‌روسی و توتی را نشان داد که با وجود مصدومیت‌هایشان توانسته بودند به این بازی حساس برسند و هرسه نقش زیادی در این پیروزی داشتند. اسپالتی که با تغییر سیستم بازی تیمش به 2-4-4 کلاسیک توانسته بود مقابل چلسی به پیروزی برسد، در این بازی هم به همین روش اعتماد کرد. زوج توتی و ووچینیچ در خط حمله بودند و باپتیستا جلوتر از ده‌روسی در نقش هافبک تهاجمی بازی می‌کرد تا غیبت آکوئیلانی و داوید پیزارو تا حدودی جبران شود.

 اما لاتزیو که بازی را با 3 مهاجم شروع کرد، ابتکار حمله را در دست گرفت. بیشترین خطر از سوی زاراته آرژانتینی بود که در گوش چپ بازی می‌کرد و آزاری دائمی برای پانوچی بود. رم که با خط هافبکی فشرده بازی می‌کرد، امیدوار بود که بتواند با ضدحملات و با استفاده از سرعت و تکنیک ووچینیچ به حریف ضربه بزند. تلاقی این دو روش در نیمه‌اول بدون حادثه چندانی به پایان رسید اما با گذشت تنها 5 دقیقه از نیمه‌دوم باپتیستا با ضربه سری دقیق، رم را پیش انداخت.

پس از این گل حملات لاتزیو تشدید شد و تنها چند دقیقه بعد زاراته با ضربه سر فاصله‌ای تا زدن گل تساوی نداشت. حتی اخراج لدسما در دقیقه 66 هم منجر به عقب‌نشینی لاتزیو نشد و این تیم توانست توسط پاندف دو بار دروازه دونی را تهدید کند. در سوی مقابل، ژرمی منز که به جای توتی به زمین آمده بود، دو فرصت عالی را برای زدن گل دوم رم از دست داد. آخرین حادثه بازی، اخراج پروتا در دقیقه 88 بود تا رم هم 10 نفره شود، با این حال تغییری در نتیجه به وجود نیامد.

لوچانو اسپالتی که صدمین پیروزی‌اش را روی نیمکت رم جشن می‌گرفت، امیدوار است که پیروزی در دربی شروع دوباره‌ای برای تیمش باشد: «امیدوارم که نگرانی‌ها برطرف شده باشد و بازیکنان پس از چنین نمایشی متوجه شوند که می‌توانند خیلی بهتر از این باشند. تیم ما متعادل، قدرتمندانه و با شخصیت محکمی بازی کرد و مهم‌تر از همه گل فوق‌العاده‌ای زدیم.» او درباره سیستم جدید رم می‌گوید: «من این روش را دوست دارم، چون آزادی عمل بیشتری به مهاجمین می‌دهد. این انتخاب، براساس بازیکنانی که در دسترس داشتیم، انجام گرفت.»

اما دلیو روسی، سرمربی لاتزیو معتقد است که حساسیت این بازی روی بازیکنانش تاثیر گذاشته بود: «دربی بازی ویژه‌ای است و احساس کردم که جو این بازی بازیکنان را گرفته است. این خیلی ناراحت‌کننده است، چون ما نمایش خوبی داشتیم، ولی درچنین شرایطی
یک حادثه می‌تواند سرنوشت بازی را رقم بزند.» دلیو روسی اضافه کرد: «4 یا 5 بازیکن ما دربی را برای بار اول تجربه می‌کردند و این می‌تواند کمی شما را گیج کند.

من هیچ توضیح منطقی برای این اضطراب ندارم، چرا که شرایط قبل از بازی به نفع ما بود. بازیکنان خارجی هم می‌دانند که دربی رم با سایر شهرها متفاوت است. این را می‌توانید در خیابان‌های شهر احساس کنید.» او درباره واکنش هواداران لاتزیو پس از این شکست، اضافه کرد: «این مسابقه برای لاتزیویی‌ها اهمیت زیادی دارد، ولی نمی‌‌توانید آنچه تا به حال انجام داده‌ایم را نادیده بگیرید.»

پیروزی میلان با پنالتی جنجالی

کاکا هم پنالتی جنجالی تیمش را تبدیل به گل کرد تا میلان با نتیجه یک بر صفر کیه‌وو ته جدولی را شکست دهد. هافبک برزیلی در دقیقه پانزدهم، بیرون محوطه جریمه توسط بنتیوولیو سرنگون شد، ولی داور رای به پنالتی داد. آنچلوتی با وجود این پیروزی از نمایش میلان راضی نیست و می‌گوید: «ما فوتبال خوبی بازی کردیم، ولی نتوانستیم با زدن گل دوم کار را تمام کنیم. می‌توانستیم گل‌های بیشتری بزنیم، ولی در خط حمله بی‌دقت بودیم.» او در باره پنالتی جنجالی که سرنوشت بازی را تعیین کرد، می‌گوید: «تنها تصویر ویدیویی می‌تواند نشان دهد که خطا داخل بوده یا خارج. ولی چشم انسان درون زمین قادر به چنین کاری نیست.»

شکست ناپولی و اودینزه

ناپولی و اودینزه، دو پدیده این فصل سری A این هفته مغلوب شدند تا از سایر مدعیان عقب بمانند. ناپولی در خانه آتالانتا با نتیجه 3 بر یک مغلوب شد تا به رده چهارم سقوط کند. ادی رجا، سرمربی ناپولی شکست تیمش را می‌پذیرد و می‌گوید: «آتالانتا قطعا بهتر از ما بود و شایسته پیروزی است. ما 30 دقیقه خوب بودیم، ولی امروز خبری از ناپولی واقع نبود. در پایان بازی همه چیز از جمله اخراج زالایتا به زیان ما بود.»

اودینزه هم در خانه‌اش، ناباورانه با یک گل مغلوب رجینای ته‌جدولی شد و به رده ششم سقوط کرد.  فیورنتینا هم با یک گل در زمین کالیاری شکست خورد.