یک مقام دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه خواهان بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی شد.

به گزارش همشهری‌آنلاین، خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه به نقل از یک مقام دفتر امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نوشت که پاریس خواهان بازگشت نفت ایران و ونزوئلا به بازارهای جهانی است.

این مقام همچنین اعلام کرد که فرانسه می‌خواهد سازوکاری آماده شود تا قیمت نفت به تولید نفت روسیه محدود نباشد.

 خبرگزاری رویترز هم گزارش داد یک مقام ریاست‌جمهوری فرانسه روز دوشنبه گفت که پاریس خواهان بازگشت دو کشور تحریم شده ایران و ونزوئلا به بازارهای نفت است تا فشار روسیه در عرضه انرژی را کاهش دهد که باعث افزایش قیمت‌ها شده است.

طبق این گزارش، فرانسه همچنین خواستار این است که سازوکار برنامه‌ریزی شده برای سقف قیمت نفت تا حد امکان گسترده باشد و به تولید روسیه محدود نشود.در پی اعمال تحریم‌های ضد روسی غرب از جمله بر بخش انرژی این کشور، قیمت نفت و بنزین در کشورهای غربی بخصوص اروپایی که وابستگی زیادی به انرژی روسیه دارند، به شدت افزایش یافته و این کشورها را برای تامین منابع انرژی با مشکل مواجه کرده است. 

ساعاتی پیش‌تر هم دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه اعلام کرد که سران کشورهای انگلیس، فرانسه، آلمان و ایالات متحده درصدد هستند تا فردا (سه‌شنبه، ۲۸ ژوئن) در حاشیه‌ نشست هفت کشور بزرگ اقتصادی جهان موسوم به گروه هفت (G۷) در خصوص برنامه هسته‌ای ایران و همچنین صادرات نفت جمهوری اسلامی بحث و گفت‌وگو کنند.

روزنامه «تایمز هند» هم گزارش داد یکی از مقام‌های دولت فرانسه اعلام کرد که مذاکرات چهارجانبه در حاشیه نشست‌های گروه هفت در خصوص طیفی از موضوعات و همچنین «موضوع نفت» و «تمایل برای توقف اشاعه» خواهد بود، اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

بر اساس این گزارش، ایران بزرگ‌ترین ذخایر نفت جهان را در اختیار دارد اما در پی تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده، در مسیر فروش نفت خام ایران مانع‌ ایجاد شده است.