جا دارد ازدست اندرکاران مجموعه‌ای که سرود بسیار زیبا و فاخر «سلام فرمانده» را توانستند یک جریان‌سازی کنند، تشکر کنم. یعنی یک موج ایجاد شد و به یک جریان تبدیل شد.

به گزارش همشهری آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین حمید نیکزاد مشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش در خصوص فعالیت‌های این ستاد گفته است: یک سرود فاخر که آهنگ هم همراهش دارد ولی هم سرود محتوای غنی و خوبی دارد و هم آهنگش زیباست. مقام معظم رهبری سالیان پیش آمدند در درس خارجشان بحث موسیقی را بیان کردند. آن موسیقی را اسلام مخالف است که مضل عن سبیل‌الله باشد یعنی از راه خداوند انسان را منحرف کند.

وی افزود: اسلام با اصل موسیقی مخالفت ندارد ولی این امر تخصصی است. به این نکته توجه کنیم که مدرسه و دانشگاه محل علم آموزی است نه محل موسیقی. برخی مدارس شاید بخش عمده‌ای از وقت را به این مباحث بگذرانند؛ درست نیست. مدرسه محل آموزش و تربیت است نه موسیقی.

وی ادامه داد: اما خود قرآن، وزن و آهنگ دارد. کلمات قرآن آهنگین است و این هنر قرآن است. البته آهنگ و موسیقی چه آهنگی باشد مهم است. هر آهنگی شأن این را ندارد که در آموزش و پرورش و در مدرسه پخش شود. این را باید دقت داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین حمید نیکزاد تاکید کرد: مدرسه مقدس است. ما روایات را می‌بینیم که در مدرسه، ملائک می‌آیند بال‌های خود را زیر قدم کسانی که در مسیر علم فعالیت می‌کنند، پهن می‌کنند. پس این مکان مقدس است و خدای ناکرده با آهنگ ‌های سبک که شاید در شأن مدرسه نباشد، این فضای معنوی را تبدیل به فضای گناه‌آلود نکنند. یک نکته دیگر این است که سعی کنیم فرزندانمان را با فضایی که در مسیر رشد مکارم اخلاق باشد، حرکت دهیم. حتی اگر می‌خواهیم از آهنگ هم استفاده کنیم در مسیر هدایت و تربیت فرزند استفاده کنیم. چون موسیقی که اصل نیست بلکه یک هنر است که می تواند در راستای رشد و حرکت به سمت خداوند و در راستای تربیت نفس باشد نه اینکه یک فرع را بگیریم و بخواهیم در فرعی  حرکت کنیم بلکه اصول در فرایند تربیتی در مدارس به جد باید رعایت شود.

وی افزود:  مدرسه جای علم آموزی و تربیت است جای موسیقی نیست اما از ظرفیت هنر هم اگر استفاده شود خوب و ارزشمند است و نمونه اش هم سرود سلام فرمانده است که توانست جو خوب و جریان ایجاد کند. در بحث موسیقی، عمده بدنه آموزش و پرورش، معلمان و مسؤولان مدارس ما، به حمدالله معتقد هستند. بسیار بر بحث تربیت دانش آموزان تأکید و توجه دارند. شاید طیفی هم به این مسأله کم توجه باشند. طبیعی است و در هر قشری وجود دارد اما عمده این عزیزان به بحث تربیتی واقف هستند و توجه دارند. اگر می خواهد از موسیقی استفاده شود باید وزن آهنگ و محتوایش هم دیده شود که آیا در راستای مسائل تربیتی و آموزشی هست یا خیر؛ پس هر دو موضوع مهم است.  اگر خدای ناکرده موسیقی پخش شود که محتوایش آموزشی و تربیتی نباشد و گمراه کننده باشد مطمئنا این در پازل سیستم آموزشی و تربیتی نمی گنجد و این تخلف است و اشکال دارد.

منبع: فارس