خودروهای تاکسی بدون راننده کروز سه‌شنبه شب ناگهان در خیابان‌های سانفرانسیسکو متوقف شدند و اختلال در مسیر حمل و نقل شهری ایجاد کردند.

به‌ گزارش همشهری آنلاین و به‌ نقل از گیزموچاینا، حادثه توقف ناگهانی روبوتاکسی‌ها در ایالت کالیفرنیای ایالات متحده آمریکا اولین بار در شبکه اجتماعی ردیت مطرح شد و پس از آن به‌عنوان نمونه‌ای از عملکرد خودروهای خودران که در مراحل اولیه توسعه قرار دارند مورد توجه سایر رسانه‌ها قرار گرفت.

شرکت کروز که توسط جنرال موتورز و هوندا پشتیبانی می‌شود، فناوری روبوتاکسی‌های خود را از ماه فوریه (بهمن-اسفند ۱۴۰۰) در سانفرانسیسکو آزمایش کرده بود، اما از آغاز به‌کار رسمی این سرویس تنها حدود یک هفته می‌گذرد. آغاز به‌کار رسمی سرویس کروز در سانفرانسیسکو یک نقطه عطف مهم برای کروز و همین‌طور فناوری خودروهای خودران توصیف شده بود.

تاکنون شرکت‌های اندکی توانسته‌اند مجوز تردد خودروهای خودران بدون راننده در جاده‌های عمومی دریافت کنند. کروز از هفته گذشته شروع به دریافت پول از مسافران بابت خدمات کرده است. البته مجوز داده شده به این شرکت محدودیت‌هایی دارد و خودروها تنها در خیابان‌های مشخصی بین ساعت ۱۰ شب تا ۶ صبح و با سرعت ۳۰ مایل در ساعت مجاز به فعالیت هستند.

در عکس‌هایی که از این اتفاق در وب‌سایت ردیت منتشر شده حداقل پنج وسیله نقلیه متوقف‌شده در خیابان دیده می‌شود. این حادثه حدود نیمه شب اتفاق افتاده است. کاربر وب‌سایت ردیت که تصاویر این اتفاق را به‌اشتراک گذاشته گفت کارکنان کروز در مدت زمان بیست دقیقه در محل این حادثه حاضر شدند اما در جابه‌جایی به‌موقع خودروها ناموفق بودند.

یکی از نمایندگان کروز این حادثه را تایید کرد، اما هیچ اشاره‌ای به دلیل وقوع آن و یا اینکه آیا این اتفاق دوباره در آینده رخ خواهد داد یا خیر، نکرده است. سخنگوی کروز اعلام کرد این مشکل حل شده و هیچ مسافری در نتیجه این اتفاق آسیبی ندیده است. سخنگو اعلام کرده شرکت کروز از هر کسی که تحت تاثیر این رخداد به‌ دردسر افتاده عذرخواهی می‌کند.

این اولین حادثه مربوط به فناوری بدون راننده کروز نیست. در اوایل سال جاری میلادی یک افسر پلیس تلاش کرد تا یک روبوتاکسی کروز را متوقف کند، به این دلیل که چراغ‌های جلوی خودرو در شب خاموش بودند. بعداً، کروز ادعا کرد خطای انسانی مقصر این مساله بوده است.

بیشتر بخوانید:

اخیراً شرکت Pony.ai نیز اعلام کرده است قصد دارد خدمات روبوتاکسی تجاری بدون راننده در سانفرانسیسکو راه‌اندازی کند. باید دید آیا حادثه خودروهای کروز روی اعطای مجوزها و راه‌اندازی روبوتاکسی‌های جدید در این شهر تأثیر می‌گذارد یا خیر.