رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: آنچه ما از تهران می‌شناسیم هوای آلوده و ترافیک است، این دو موضوع به هم مرتبط هستند.

به گزارش همشهری آنلاین، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در مراسم افتتاحیه نمایشگاه شهرهای خواهرخوانده و توانمندی‌های مدیریت شهری تهران- دوشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۱- اظهار کرد: آنچه ما از تهران می‌شناسیم هوای آلوده و ترافیک است، این دو موضوع به هم مرتبط هستند. مشکل بعدی تهران وجود بافت فرسوده در آن است؛ این در حالی است که در گذشته، تهران اینگونه نبوده و در دو سده اخیر به این شکل در آمده است. در اولین نقاشی که یک نقاش ایتالیایی از تهران به تصویر در آورده،  تهران یک شهر سرسبز و زیبا و یک باغ شهر بوده و خانه‌های آن حیاط های بزرگی داشتند.

او افزود: به تدریج این باغ شهر وسعت پیدا کرد و به جایی رسیدیم که از آن باغات کمتر اثری می بینیم و متاسفانه  در گسترش شهر، محیط زیست را از بین بردیم. امروز در شرایطی هستیم که از اول سال تا امروز تنها  ۲ روز هوای پاک داشتیم؛ البته مشکلاتی به جز  ترافیک و مسائل داخلی در این آلودگی تاثیر دارند مانند ریزگردهایی که از کشور های همسایه وارد ایران می‌شوند.

بیشتر بخوانید: رئیس شورا: نمایشگاه شهرهای خواهر خوانده فرصتی برای جذب سرمایه‌گذار است

او ادامه داد:گسترش این ریزگردها از کشور ترکیه آغاز می‌شود، جایی که جلوی دجله و فرات را می‌گیرند و باعث می‌شوند ریزگردها به وجود آمده و حتی به تهران برسند، البته این مشکل چتد سالی است که آغاز شده است.

چمران با بیان اینکه تهران در کنار  مشکلات، امکانات و توانمندی‌های فراوانی دارد، افزود:شاید قدمت معماری تاریخی و باستانی تهران به اندازه برخی از شهرهای کشور نباشد اما در زمینه تاریخی و معماری سرمایه های ارزشمندی در تهران وجود دارد که برای گردشگری ما سرمایه است. در واقع تهران برای پیشرفت و حرکت و بهبود امکانات زیادی در اختیار دارد.

رییس شورای اسلامی شهر تهران افزود: بخش  عمده‌ای از مشکلات به خاطر صنایع داخل شهر و اطراف آن باعث آلودگی می‌شود و باید این شرایط را با ارتقای شرکت‌های دانش بنیان که آلودگی ایجاد نمی‌کنند ولی توانمندی اقتصادی به ارمغان می آورند، عوض کنیم.

منبع: خبرگزاری شهر