در فرهنگ و سنت ما، مجلس روضه و وعظ و خطابه و عزاداری برای ائمه اطهار از پیشینه و تاریخی ریشه‌دار برخوردار است.

ایوب ربیعی- همشهری آنلاین: انسان همواره در جست‌وجوی معنایی برای زندگی‌اش بوده و به‌منظور برآورده ساختن آرزوها و خواست‌ها و نیازهایش تکاپوها کرده است.

 در طول اعصار و قرون، هر بار راهی را رفته و مسیری را برگزیده به این امید که در انتهای راه به آن مقصود عظیم زندگی دست یابد و سعادت راستین را ـ با آن چهره تسلی‌دهنده و مطمئن و خرسند ـ که به استقبالش می‌آید، در آغوش بگیرد. مدام رفته و بازگشته و از انتخاب خود به خشم آمده و نومید شده و دوباره امید بسته و برخاسته و راهی دیگر در پیش گرفته است.

هر بار افزار و آلت جدیدی ساخته تا او را در سفر دور و درازش در کشف راز هستی کمک‌حال باشد و تحمل مصایب این مسیر را برایش آسان‌تر سازد. اما کجا می‌توان به کعبه آمال و وصال مقصود رسید؟ سرگشتگی‌ها و نگرانی‌ها و بی‌قراری‌های آدمی کجا تسکین می‌یابد و به آرامش و اطمینان و سکون منتهی می‌شود؟ بشر چگونه می‌تواند از همه پیشرفت‌ها و دستاوردهای مادی‌اش برای سعادت نهایی و غایی‌اش بهره بگیرد؟ پاسخ همه این سؤالات را باید در تأسی به کلام الهی و عدول نکردن از اراده قادر متعال پیدا کرد.

در دنیایی که هر روز بر میزان پیشرفت‌های تکنولوژیکش و پیچیدگی‌های پدیدآمده در سطح روابط اجتماعی و فردی آن افزوده می‌شود، هنوز هیئت‌ها ملجأ و مأوای بسیاری از افراد هستند که در کشاکش زندگی و مشکلات متعدد، آرامش روحی و معنوی را در توسل به ائمه اطهار(ع) و استمداد از ذات اقدس باریتعالی می‌جویند. هیئت‌ها زیباترین شکل ابراز ارادت جمعی به ائمه و الگو گرفتن از حیات آن بزرگواران در گذر از گردنه‌های سخت زندگی هستند.

هیئت‌های مذهبی از چنان ظرفیت عظیم و مؤثری برخوردار هستند که حتی می‌توانند برای مشکلات و مسائل روز جامعه هم راه‌حل‌هایی ارائه دهند، چرا که شرکت‌کنندگان در این محافل قدسی و معنوی از اعضای همین جامعه هستند. به اعتقاد حجت‌الاسلام مهدی صرامی، مدرس حوزه علمیه قم، ایجاد اشراق بینشی، ارزشی و رفتاری در مخاطب توسط هیئت‌ها، منشأ بزرگ‌ترین حرکت‌های انسانی براساس نظام قدرت سایبرنتیک است. گفته‌های حجت‌الاسلام صرامی درباره منشا اثر بودن هیئت‌های مذهبی که درنشست تخصصی جایگاه و نقش هیئت در استقرار، استمرار و استکمال حکومت اسلامی مطرح شده، برای دریافتن میزان اثرگذاری هیئت‌ها بسیار راهگشاست. این نشست د ر اندیشکده هیئت و آیین‌های مذهبی برگزار شده است.

خطر دستگاه اباعبدالله(ع) برای دشمنان

در فرهنگ و سنت ما، مجلس روضه و وعظ و خطابه و عزاداری برای ائمه اطهار از پیشینه و تاریخی ریشه‌دار برخوردار است. این مجالس با زندگی روزمره مردم  گره خورده و نوع نگاه مردم این دیار را شکل داده است. حجت‌الاسلام صرامی با بیان اینکه مجلس روضه اباعبدالله(ع) پیشینه و مقارنات و مؤخرات دارد که مقدمات دستگاه بینشی و ارزشی و رفتاری آن پذیرنده این دستگاه را به سمت ارتباط‌گیری با یک واقعه با عنوان هیئت و مجلس عزای اباعبدالله(ع) سوق می‌دهد، گفت: برای کسی که در هیئت شرکت می‌کند یک دستگاه بینشی پیشینی وجود دارد و ارتباطی با صاحب این مجلس و دستگاه برقرار می‌کند و حب و علاقه‌ و تمایلی وجود دارد که آن را نسبت به اتفاقاتی که برای او افتاده است یا می‌تواند برای هم‌شأن و هم‌سنگ او بیفتد، از درون متأثر و متألم می‌کند.

همچنین یک دستگاه رفتاری پیشینی وجود دارد که خود را براساس مرضی و رضای او و دستگاه بینشی منضبط می‌کند و اقدامات و رفتارهایی که سبک زندگی او را شکل داده است و بخشی از آن به بحث هیئت مرتبط می‌شود.

مسئول مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی با بیان اینکه معتقدین به دستگاه اباعبدالله(ع)، صف‌بندی را در قالب روضه و ذکر مصایب مشاهده می‌کنند، ادامه داد: این تأکیداتی که در معارف وابسته به دستگاه اباعبدالله(ع) مشاهده می‌شود مثل زیارت‌هایی که از ناحیه خداوند متعال صادر یا توسط حضرات معصومین علیهم‌السلام انشاء شده است، همه دلالت بر استمرار این صف‌بندی دارند یعنی جریان یزید و یزیدیان تا به امروز مستمر است چون حسین و حسینیان تا به امروز استمرار دارند. اگر فرد استمرار اباعبدالله(ع) را تلقی کرد و حق را مستمر دانست، به‌تبع آن باطل را مستمر می‌بیند و این مستمر دیدن تقابل دستگاه اباعبدالله(ع) و دشمنان ایشان اتفاقی است که خطر دستگاه اباعبدالله(ع) را برای کیان خود ادراک کرده‌اند از آن می‌ترسند و با آن مقابله می‌کنند.

قدرت برآمده از مالکیت اندیشه و قلوب

حجت‌الاسلام صرامی با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی منجر به بازگویی یک حقیقت شد و آن اینکه مؤلفه‌های قدرت فقط اسلحه و اقتصاد و سیاست نیست و قدرت جای دیگری باید شکل بگیرد، گفت: دامنه انقلاب در عالم در حال توسعه است. به‌جای اینکه اسلحه و تانک یا اقتصاد و برتری مالی داشته باشید یا نفت و انرژی‌های فسیلی و امثال اینها تا مالکیت قدرت در عالم را به‌دست بیاورید کافی است مالکیت اندیشه و قلوب را پیدا کنید. باید چیزی غیر از زور و اسلحه و ثروت، انرژی لازم برای حرکت انسان‌ها را فراهم کرد و این انرژی در دنیای امروز توسط اطلاعات تأمین می‌شود.

 به اعتقاد این مدرس حوزه‌علمیه، بخشی از ابزار تصاحب قلب و مغز برای کسانی که می‌خواهند وارد دستگاه بینشی و ارزشی افراد ‌شوند، رسانه‌ها و اموری است که در قالب جریان آزاد اطلاعات یا شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها منتقل می‌شود: «انقلاب اسلامی» یک حرکت پیش‌رونده و پیش برنده در همین پارادایم است. انقلابی که بدون اتکا به هیچ‌کدام از مؤلفه‌های قدرت قدیمی یا ابزارهای انتقال اطلاعات مدرن امروزی، با تسخیر قلب‌ها و اندیشه‌ها توانست از انضمام اراده‌ها یک اراده بزرگ خلق کند، از این‌رو دستگاه اباعبدالله(ع) بزرگ‌ترین مؤلفه قدرت سایبرنتیک در عالم هستی است.

مسئول مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی با بیان اینکه در نظام قدرت ارگانیک اقتصاد، سیاست، فرهنگ، توان نظامی امنیتی و جامعه مؤلفه‌های قدرت هستند، ادامه داد: بزرگ‌ترین حرکت که انسان خود را فدای یک فرد، فکر، ساختار یا یک سازمان می‌کند، محصول بزرگ‌ترین محرک‌ها و بزرگ‌ترین انرژی‌هاست و بزرگ‌ترین محرک و انرژی در عالم ایدئولوژی است.

ایدئولوژی‌ها هستند که می‌توانند بزرگ‌ترین حرکت‌ها یعنی عملیات‌های استشهادی را رقم بزنند و موجب شوند فرد مال و دارایی و رفاه و آزادی یا حتی جان خود و فرزند و خانواده خود را فدای آرمان و ایدئولوژی خود کند. بی‌تردید عمیق‌ترین، دقیق‌ترین و پررنگ‌ترین ایدئولوژی در عالم، ایدئولوژی شیعی با محوریت دستگاه اباعبدالله(ع) است. اندیشه عاشورا و آرمان مهدویت عامل بی‌بدیل انرژی در عالم تشیع است؛ بنابراین دستگاه هیئت عزای اباعبدالله(ع) در محوریت نظام قدرت سایبرنتیک قرار دارد.

ادراک ضرورت و کیفیت نصرت امام معصوم

وی با بیان اینکه حرکت شیعی در عالم از ابتدا تا به امروز وابسته به قدرت پنهان دستگاه اباعبدالله(ع) و نظام قدرت سایبرنتیک بوده است، گفت: از ابتدای حرکت‌های شیعی همواره این مؤلفه قدرت درون حرکت‌های شیعی حاضر بوده است به همین دلیل غرب به این نتیجه رسیده که اگر بخواهد این صف‌بندی و جبهه از مؤلفه‌های تمام حرکت‌های شیعی را به هم بریزد باید نسخه ‌بدل آن را درست کند و همان تعابیر را نسبت به دیگران و همان تحرک را نسبت به آنها خلق کند؛ همچنان که در حرکت‌های وهابیت از این روش استفاده کرده و از نسخه‌های مستخدم شیعی منحرف آمریکایی و انگلیسی برای ایجاد حرکت در بدنه وهابیت یا بدنه افراطی اهل سنت استفاده کردند.

هیئت زمانی می‌تواند در مسیر تکامل دستگاه حاکمیت ولی الهی در کره خاکی حرکت کند که قرائت هیئت قرائت ادراک ضرورت و کیفیت نصرت امام معصوم باشد والا اگر این اتفاق نیفتد، عزای اباعبدالله(ع) برای یزیدیان هیچ ضرری ندارد و انگلیس و عربستان سعودی و وهابیت ـ کما اینکه هزینه بعضی از هیئات را دادند ـ حاضرند خرج عزاداری شما را نیز بدهند.

حجت‌الاسلام صرامی، نصرت اباعبدالله(ع) را بزرگ‌ترین تکلیف شیعیان در زمان اباعبدالله(ع) دانست و ادامه داد: نصرت امام‌معصوم مهم‌ترین تکالیف شیعه در عالم در هر زمانی است. اگر شیعیان اباعبدالله(ع) در ۶۱ هجری وظیفه خود را نصرت مسلم می‌دانستند واقعه کربلا محقق نمی‌شد. تمام کسانی که در ۶۱ هجری موظف به نصرت مسلم بودند، ترک نصرت کردند.

هیئت‌ها رسالت تبیین نصرت امام را بر دوش دارند

حجت‌الاسلام صرامی با بیان اینکه باید از درون هیئت، نصرت امام دربیاید، گفت: هیئتی که از آن نصرت امام درنیاید، در خدمت امام نیست. در تعارض با امام است؛ بنابراین آنچه باعث شده تا هیئت‌ها ظرفیت استقرار حکومت‌ها که متعلق به ولی الهی و امام معصوم است را پیدا کنند این است که هیئت‌ها مولد جریان نصرت حول امام معصوم بوده‌اند. هیئات پمپاژ انرژی و تأمین‌کننده، لجستیک و استراتژی‌های این نصرت هستند.

هیئتی که از آن نصرت درنیاید، کبریت بی‌خطر است. به‌گفته مسئول مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی، هیئت‌ها در نظام قدرت سایبرنتیک می‌توانند برای جنس بشر منشأ بزرگ‌ترین حرکت‌ها باشند به‌واسطه اشراق بینشی، ارزشی و رفتاری‌ای که می‌توانند در مخاطب ایجاد کنند و در طول تاریخ ایجاد کرده‌اند و این جهت‌گیری اگر در مسیر و امتداد نصرت امام زمان (عج) قرار بگیرد می‌تواند بزرگ‌ترین ظرفیت بشری در عالم هستی یعنی نفس انسان‌ها را در خدمت ولی معصوم قرار دهد و ولی معصوم کار را پیش ببرد.

وی با بیان اینکه جریان نصرت باید از درون هیئت بجوشد، تأکید کرد: هیئتی باید خود را ناصر امام زمان(عج) بداند. نصرت امام زمان(عج) در نصرت قوی‌ترین ناصر او متجلی است؛ در نصرت تشکیلات و نظام و حکومتی که برنامه نصرت او را دارد و ناصر اوست متجلی است. هیئت در طول تاریخ چنین وظیفه‌ای داشته که جریان را ببرد سر خط این دعوا و درگیری و صف‌بندی و جانمایی کند شیعیان را و نصرت کسی را که لایق نصرت است تحقق ببخشد.

اینگونه است که هیئت نقش ایفا می‌کند در استقرار و استکمال. وی در پایان این نشست در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان سکولاریسم پنهان، اومانیسم پنهان، انسان‌بنیادی در فهم امر مقدس و سرمایه‌داری پنهان و کالایی شدن دین و به‌تبع آن هیئت و مداحی را هم ازجمله آنها برشمرد؟ اظهار کرد: کسی که به‌دنبال از کار انداختن دستگاه هیئت است در واقع به‌دنبال از کار انداختن نظام حکمرانی ولی الهی و امام عصر است. درحالی‌که هیئت محل تجمیع آموزش یاران ولی‌عصر(عج) است.

دستگاه هیئت دستگاه نهضت است

رابطه هیئت‌ها و نهادهای حاکمیتی چگونه باید باشد؟ هیئت‌ها بزرگ‌ترین نهادهای مردمی هستند که از شور و ارادت خالص مردمی به ائمه نشأت می‌گیرند. با توجه به این نکته، برای حمایت از هیئت‌ها باید چه کرد؟ حجت‌الاسلام مهدی صرامی در پاسخ به این پرسش گفت: دستگاه هیئت دستگاه نهضت است.

هیئت در ردیف نهضت‌ها جای می‌گیرد نه در سازمان‌ها و امثال آن. نهضت مشخصه‌های خاص و ممیزه‌های دقیقی دارد. یکی از ممیزه‌های خاص نهضت در بعد اقتصاد این است که نمی‌تواند وابسته به‌جایی باشد. مدیریت متمرکز تحت عنوان تأمین لجستیکی داشته باشد. نهضت‌ها وابستگی سازمانی به‌جایی پیدا نمی‌کنند؛ در نتیجه هیئتی که قصد دارد به مجموعه‌ای وابسته شود عملاً از نقش خود فاصله می‌گیرد؛ مگر اینکه تأمین مالی هیئت‌ها در چارچوب و انضباط نهضتی اتفاق بیفتد.

هر هیئتی وظیفه‌اش تحقق جریان نصرت ولی‌عصر(عج) است؛ اما آن هیئتی که از همه هیئت‌ها بیشتر و بهتر کار کند، وظیفه بقیه این است که او را نصرت کنند. باید حواس خود را به جریان توسعه و ساختار توسعه در جامعه شیوع بدهند. پس اینکه برخی از هیئت‌ها شایسته‌تر هستند باید کمک‌شان کرد؛ اما اینکه معیارها را جابه‌جا کنیم و فکر کنیم معیارها به اقبال مردم و امکانات و توانمندی مدیران یا به صدای مداح است، این‌ برداشت درست نیست.

مسئول مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی در پاسخ به پرسشی مبنی بر مقوله سلیقه‌مند شدن جریان عزاداری، خاطرنشان کرد: یکی از آسیب‌ها در این زمینه سوق دادن «وظیفه‌محوری» به سمت «تمایل‌محوری» است؛ یعنی مبنای انتخاب صدای خوب، تیپ خوب و اینگونه موارد ظاهری را ملاک قرار دهیم که کار اشتباهی است.

وی با بیان اینکه هیئت رکن دوم دستگاه ولایت الهی است، ادامه داد: به همان اندازه که دستگاه ولایت عظمت دارد هیئت هم عظمت دارد و سهم ایفا می‌کند و فلسفه هیئت و گفت‌وگویش ارزشمند و تعمیق‌دهنده مباحث و بلکه ضروری است. استاد حوزه علمیه قم درخصوص تکثر و نامتمرکز بودن هیئت گفت: باید بین شاخص و شاخصه‌ تفاوت گذاشت. یکی از شاخصه‌های هیئت نامتمرکز بودن آن است، زیرا هیئت در دستگاه نهضت اتفاق می‌افتد و نهضت‌ها نامتمرکز هستند. تا وقتی‌که هیئت در دستگاه تکلیف است این تنوع و تکثر و تعدد در آن وجود دارد.