هادی حجازِی‌فر، دبیر نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران ـ مبارک: من نگرانم که در مراسم شادپیمایی جشنواره گوشی موبایل یک خانواده به سرقت برود. این موضوع از باشکوه برگزار شدن جشنواره برای من مهم‌تر است.

به گزارش همشهری آنلاین،‌ اولین نشست خبری نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران ـ مبارک دیروز در تالار مشاهیر مجموعه تئاترشهر برگزار شد. در این نشست که هادی حجازی‌فر، دبیر جشنواره و کاظم نظری، مدیر اداره کل هنرهای نمایشی حضور داشتند، فراخوان این دوره از جشنواره اعلام شد.

هادی حجازی‌فر، فراخوان این دوره از جشنواره را متفاوت با دوره‌های گذشته ارزیابی کرد و گفت: تلاشم این بوده که جشنواره‌ای متفاوت داشته باشیم؛ بر همین اساس، بخش‌های مختلف جشنواره که در فراخوان آمده، مبتنی بر آسیب‌شناسی دوره‌های پیشین و با مشورت خانواده عروسکی تعیین شده است. تلاش کردیم فراخوان جامع باشد و ضریب خطا در آن به حداقل برسد. هر کجا که احساس کنیم مسیر را اشتباه رفته‌ایم، حتما به آن اعتراف و اصلاحش می‌کنیم.

افزایش ۴۰۰درصدی بودجه جشنواره

حجازی‌فر با اشاره به اینکه در ۳،۲سال گذاشته شیوع کرونا باعث رکود نمایش عروسکی شده، گفت: تغییر این رکود کار مشکلی است و امیدواریم در این زمینه موفق شویم. قرار شده با همراهی اداره کل هنرهای نمایشی و معاونت هنری، اتفاقات مثبتی از نظر تامین بودجه در حوزه تولید نمایش عروسکی رخ بدهد. بودجه جشنواره ۴۰۰ درصد افزایش داشته و خیلی ویژه دیده شده است. امیدوارم بقیه جشنواره‌ها اعتراض نکنند.

این هزینه از بودجه تئاتر مصرف می‌شود و امیدوارم این پول دوباره به جیب تئاتر برگردد؛ چون تئاتر عروسکی از توان و ظرفیت لازم برای درآمدزایی برخوردار است؛ همانطور که این ظرفیت را دارد که بخش خصوصی را همراه خود کند. این بازیگر و کارگردان سینما خواستار همراهی دیگر بخش‌ها همچون شهرداری و میراث‌فرهنگی در تولید آثار عروسکی شد. دبیر جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران کمک‌هزینه تولید در بخش نمایش‌های صحنه‌ای را برای ۱۵نمایش پذیرفته‌شده در هر بخش جشنواره بین ۳۰ تا۵۰میلیون تومان اعلام کرد و گفت: در بخش فضای باز نیز به ۱۰نمایش پذیرفته‌شده بین ۲۰تا ۲۵میلیون تومان کمک‌هزینه پرداخت می‌شود.

همچنین جشنواره به‌منظور حمایت از آثار پذیرفته‌نشده برای ادامه فرایند تولید با نظر هیأت انتخاب، به ۲۰نمایش مبلغ ۵میلیون تومان پرداخت می‌کند. کمک‌هزینه تولید نمایش‌ها، براساس نظر کارشناسی و با توجه به معیارهایی همچون تعداد عروسک، دکور و... تخصیص خواهد یافت.

تکلیف حریم تئاترشهر مشخص شود

دبیر جشنواره اعلام کرد یکی دیگر از اقدامات جشنواره امسال برگزاری بزرگداشت‌هایی است که مهم‌ترین این بزرگداشت‌ها به حسن دادشکر، هنرمند قدیمی تئاتر و از پیشکسوتان تئاتر عروسکی اختصاص دارد. حجازی‌فر درباره بخش بین‌الملل جشنواره نیز گفت: با توجه به زمانی که داریم تلاش می‌کنیم کارهای خوبی دعوت شود؛ چون به واسطه دیدن کارهای خوب چیزهای زیادی یاد گرفته‌ایم؛ در ضمن، امیدواریم بتوانیم داور بین‌المللی و مدرس خارجی هم برای برگزاری کارگاه آموزشی دعوت کنیم.

اولویت در بخش بین‌الملل با کارهای خوب است نه اینکه آن آثار متعلق به چه کشوری باشند؛ چون بودجه برگزاری این بخش از جیب مردم تامین می‌شود و لازم است آثار باکیفیتی دعوت شوند. حجازی‌فر در سخنانش به بحث حریم تئاتر فجر هم اشاره کرد و گفت: قصد داریم در افتتاحیه و اختتامیه عامه مردم را در جشنواره دخیل کنیم؛ البته امنیت مردم باید تامین شود. امیدوارم تکلیف حریم تئاتر شهر یک‌بار برای همیشه مشخص شود.

من از رسانه‌ها خواهش می‌کنم که این مطالبه‌ را داشته باشند؛ چون واقعا مسئله مهمی است. من نگرانم که در مراسم شادپیمایی جشنواره گوشی موبایل یک خانواده به سرقت برود. این مسئله از باشکوه برگزار شدن جشنواره برای من مهم‌تر است؛ البته برای این دو مراسم پیشنهادهای خوبی داریم که باید آنها را بررسی کنیم.

ایجاد امید و انگیزه برای خانواده تئاتر عروسکی

هادی حجازی‌فر در سال‌های اخیر بیشتر در فیلم‌ها و سریال‌های مختلف حضور داشته و از حوزه نمایش عروسکی دور بوده که خودش در این‌باره گفت: ما هر جا برویم به خانه اول خود برمی‌گردیم؛ ضمن اینکه در این سال‌ها از نمایش عروسکی دور نبوده‌ام و آخرین نمایشی که به صحنه بردم «رومئو ژولیت» بود که پیش از کرونا اجرا شد.

همچنان هم با بچه‌های عروسکی در ارتباط هستم. حجازی‌فر از باور خود به این مسئله گفت که تئاتر عروسکی می‌تواند گلیم خود را از آب بیرون بکشد و به‌راحتی می‌تواند خودگردان باشد. وی درباره بازگرداندن امید و انگیزه به خانواده تئاتر عروسکی گفت: نتیجه این جشنواره را در سال‌های بعد خواهیم دید. در دوره‌های قبل خیلی از آثار جشنواره از بین رفتند و امکان اجرا نیافتند و روح خانواده عروسکی را از بین بردند، اما امیدوارم در این جشنواره بتوانیم انگیزه و امید را به هنرمندان برگردانیم.

همچنین کاظم نظری، مدیر اداره کل هنرهای نمایشی، درباره یکی از مهم‌ترین مشکلات نمایش عروسکی که نداشتن امکان اجرای عمومی است، گفت: تلاش می‌کنیم یکی از سالن‌های مجموعه تئاتر شهر را در اختیار آثار عروسکی بگذاریم و از اجرای این نمایش‌ها حمایت‌های کافی انجام بدهیم؛ به‌طوری که محصول این جشنواره بتواند یک سال تولید تئاتر عروسکی تهران را تامین کند.

ضمنا با دیگر مسئولان هم صحبت کرده‌ایم تا از یاری آنان بهره‌مند شویم؛ چون این جشنواره مال همه است. باید دید انگیزه حجازی‌فر و اعتبار و جایگاهی که او این روزها در میان مدیران هنری کشور دارد، می‌تواند به برگزاری جشنواره‌ای باطراوات بینجامد و گرد رخوت را از تن تئاتر عروسکی بتکاند.

برچسب‌ها