پیش‌نویس نهایی بیانیه اولین نشست شهرداران آسیایی، منتشر شد.

به گزارش فارس، متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

ما به عنوان شهرداران و مقامات شهرهای آسیایی و به عنوان نمایندگان شهرداریهایمان در اولین نشست شهرداران آسیایی 19 تا 20 نوامبر 2008 در تهران گرد هم آمدیم و:

1. نقش پیشروی مجلس پارلمانی آسیا در ارتقای رویکرد جامع به همکاری منطقه‌ای در آسیا را تقدیر کرده و بر بیانیه 2007 آن مبنی بر « تبادل اطلاعات و تجارب فرمانداری‌های محلی آسیا، شوراهای شهر و شهرداران با نظر به ارتقای همکاری و اتحاد در آسیا» تاکید می‌کنیم.
2. از ابتکار آقای محمد باقر قالیباف، شهردار تهران برای سازماندهی اجلاس شهرداران آسیایی به عنوان نهادی جدید به هدف ارتقا و تسهیل همکاری بیشتر و ارتباط شبکه‌ای میان شهرداران و شهرداریهای کلان‌شهرهای آسیایی استقبال می‌کنیم.

3. همکاری شهرهای بزرگ آسیایی به عنوان مهدهای تمدن برای توسعه جامعه انسانی به طور گسترده را اعلام می‌کنیم.

4. بر نقش مهم شهرها در به رسمیت شناختن اداره خوب شهرها، تحول پایدار و خوشبختی انسان‌ها در سطوح ملی، منطقه‌ای و جهانی تاکید می‌کنیم.

5. کلان‌شهرهای آسیایی را به عنوان شهرهای منسجمی می‌دانیم که از نظر تاریخی مهم، از نظر اقتصادی قوی، از نظر اجتماعی موفق، از نظر فرهنگی گوناگون، از نظر سیاسی بانفوذ، از نظر فنی پیشرفته، از نظر محیط زیست پاکیزه و از نظر بین‌المللی پیشرفته هستند.

6. از تحول شبکه‌های اینترنتی جدید در میان شهرهای آسیایی برای تبادل اطلاعات، سازماندهی کنفرانس‌های کارشناسی و ابتکار پروژه‌های تحقیقاتی مشترک و برنامه‌های آموزشی برای روبرو شدن با چالش‌های مشترک در مدیریت شهری موثر در آسیا حمایت می‌کنیم.

7. ابراز رضایت خود را از آگاهی فزاینده و موثر بودن اداره محلی شهرها و شرکت عمومی در بهبود خدمات شهری در کلان‌شهرهای آسیایی اعلام می‌کنیم.

8. تصمیم می‌گیریم سیاست‌ها و اقدامات برای نقش بیشتر مشارکت عمومی در روندهای تصمیم‌گیری مدیریت شهری را ارتقا دهیم.

9. تصمیم‌ می‌گیریم پرتال اطلاعاتی را به هدف ارتباط همه شهرهای آسیایی ایجاد کرده و به ارتباط بیشتر و تسهیل ایجاد «شهرهای مجازی» به عنوان راه زیربنایی موثر برای اداره خوب شهرها کمک کنیم.