گروه صنعتی زر، تولیدکننده زر ماکارون، اعلام کرد که قرار است خودرو تولید کند. گفته می‌شود این خودروساز جدید، می‌خواهد رقیب ایران‌خودرو و سایپا شود. آیا این وعده قابل تحقق است؟ گروه زر می‌تواند در عرصه خودروسازی موفق شود؟

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تجارت نیوز، خبر تولید خودرو توسط گروه زر از مدت‌ها قبل مطرح بود. اما روز گذشته مدیر اجرایی این گروه اعلام کرد زر خودرو مجوزهای جدید را برای تاسیس کارخانه خودروسازی از وزارت صمت دریافت کرده است.

بر اساس این وعده، قرار است قطب سوم خودروسازی در کشور متولد و به رقیب جدیدی برای ایران‌خودرو و سایپا تبدیل شود. خودروسازی که وعده داده سالی یک میلیون خودرو تولید کند.

پیش از این مرتضی سلطانی، یکی از مدیران گروه صنعتی زر درباره تولید خودروی جدید توضیحاتی داده و گفته بود قرار است انقلابی در صنعت خودروسازی ایران ایجاد و خودروهای کاملا متفاوتی وارد بازار شود. خودروهایی متفاوت با آنچه در ۴۰ سال گذشته تولید شده است. یکی دیگر از وعده‌هایی که این گروه داده‌اند تولید خودروهای باکیفیت و البته اقتصادی است.

مرتضی سلطانی از مدیران این گروه قبلا اعلام کرده بود «همانطور که این مجموعه در صنایع غذایی دارای برندهای بسیار معتبری است و توانسته بزرگترین طرح حوزه شیرینی و شکلات را از منظر کمیت، کیفیت و زنجیره ارزش در دنیا طراحی و به مرحله تولید برساند در حوزه تولید خودرو هم می‌تواند انقلاب بزرگی را رقم بزند.

زر توان تولید خودرو دارد؟

آیا گروه صنعتی زر که به تولید ماکارونی معروف است می‌تواند خودرو تولید کند؟

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: اگر نگاه این گروه صنعتی تولید خودروهای داخلی باشد، با توجه به وعده تولید سالانه یک میلیون خودرو، عملی نیست. خودروسازان حرفه‌ای و تخصصی در کشور گاهی موفق به تولید خودرو و فعالیت در صنعت خودروسازی کشور نمی‌شوند.

این کارشناس گفت: هرگاه این شرکت‌های مدعی، قادر به تولید محصول در یک بازار باز و به قیمت مناسب، همچنین قابلیت رقابت با بازارهای خارجی باشند، می‌توان تحلیل کرد که توان تولید محصول در صنعت دیگری را نیز دارند یا خیر.

او افزود: اما باید به این نکته توجه کرد که بازار خودروی کشور حجم زیادی برای جذب مقدار زیادی از خودرو را ندارد. در نتیجه صحبت از تولید خودروی جدید از طرف یک گروه غیرتخصصی در صنعت خودرو نیز تاثیری در بازار نمی‌گذارد. همچنین ادعای این گروه در رابطه با تولید انواع خودرو تا کامیونت نشان دهنده دسترسی به منابع وسیع مالی است. در غیر این صورت به نظر نمی‌رسد اقدام خاصی در تولید خودروها صورت بگیرد.

زر پلتفرم دارد؟

گروه صنعتی زر برای تولید خودرو پلتفرم می‌سازد؟ زاوه توضیح داد: تولید یک پلتفرم و طراحی خودرو با یک مجوز اجرایی نمی‌شود و حدودا ۵۰ سال زمان می‌برد تا بتوان یک خودرو را طراحی کرد. طراحی خودروهای مورد قبول، حداقل ۲۰ سال زمان از خودروسازان بزرگ می‌گیرد.

زمان عرضه و قیمت احتمالی محصولات زر

چه زمانی این خودروها به بازار عرضه می‌شود؟ زر اعلام کرد خودروهای اقتصادی تولید می‌کند. قیمت احتمالی این محصولات چقدر است؟

او گفت: اگر این گروه صنعتی فعالیت خود را آغاز کند، حدود دو تا سه سال دیگر موفق به عرضه خودرو به بازار می‌شود. اما به نظر نمی‌رسد که تیراژ این شرکت بیشتر از پنج تا ده هزار دستگاه باشد. البته این تعداد تیراژ نیز برای شرکت‌های تخصصی تولید خودرو است. اما این شرکت به صورت تخصصی در حوزه صنعت خودرو فعالیت نمی‌کند.

این کارشناس صنعت خودرو در رابطه با قیمت محصولات زر افزود: این شرکت ادعا کرد که خودروهای اقتصادی تولید می‌کند. درحالی که با قدرت خرید فعلی مردم خودروهای اقتصادی باید چیزی بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان قیمت داشته باشند. اما اگر شرکت‌هایی به غیر از خودروسازان مطرح شروع به فعالیت کنند، با توجه به بالا بودن هزینه‌های تولید آنها، نمی‌توان انتظار تولید خودرویی با قیمت پایین داشت. این شرکت حتی اگر محصولی به نام رنو کویید نیز در کشور تولید کند، هزینه نهایی بالایی دارد. در نتیجه با قیمت بالایی به بازار عرضه می‌شود.