رئیس مجلس شورای اسلامی برای چندمین بار در هفته‌های اخیر نسبت به تورم‌زا بودن طرح تحول اقتصادی هشدار داد.

به گزارش فارس، علی لاریجانی در اظهارات تازه خود درباره طرح تحول اقتصادی گفت: در این طرح، هزینه مردم افزایش می‌یابد و گاز و برق‌شان 3 برابر می‌شود و ممکن است که 50 یا 70 هزار تومان به هر نفر داده شود اما باید بدانیم که او در زندگی خود کم می‌آورد و دغدغه ما این است که مبادا اجرای این طرح شوک تورمی در کشور ایجاد کند.

وی در همایش یادواره سرداران و 1400‌شهید شهرستان شهریار که در مصلای این شهر برگزار شد، خاطر نشان کرد:  ما در مجلس برای بررسی این طرح کمیته ویژه‌ای را تشکیل داده‌ایم؛

چراکه این طرح ساختار اقتصادی کشور، بهره‌وری و یارانه‌ها را عوض می‌کند و باید با دید تخصصی به آن نگاه کرد و معتقدم که همه قوا باید برای اجرایی شدن این طرح با هم متحد و همفکر باشند و دغدغه ما این نیست که این طرح به نفع فلانی و یا دیگران است.

لاریجانی در ادامه اظهار داشت:‌  اگر ما در مجلس با دقت کار می‌کنیم، به‌خاطر این است که این شوک تورمی در کشور ایجاد نشود؛

زیرا با محاسبات مجلس، اجرای این طرح یک پرش قیمت ایجاد می‌کند و ما از دولت یک مدل اقتصادی خواسته‌ایم که تا به امروز مدل دقیقی به ما ارائه نشده است.

وی در ادامه افزود: من قبول دارم که نحوه توزیع یارانه‌هایی که امروز وجود دارد درست نیست لذا برای اجرای این طرح اختلافی وجود ندارد و بحث ما یک بحث کارشناسی است و اگر صحبت دیگری در این خصوص مطرح می‌شود درست نیست.

مهر هم در این باره به نقل از لاریجانی گزارش داد: اگر این طرح بدون دقت و صحت انجام شود به‌طور قطع شوک تورمی ایجاد می‌کند و مشکلات زیاد فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و تاریخی را برای مردم به‌وجود می‌آورد بنابراین مجلس باید با دقت بیشتری این موضوع را پیگیری کند.

لاریجانی اظهار داشت: مجلس به جای پرداختن به مناقشات فرعی به مسائل اصلی مردم می‌رسد تا رونق اقتصادی و تولید در کشور ایجاد شود؛ زیرا مشکل تورم و اشتغال بدون رونق تولید در کشور حل نمی‌شود.

رئیس مجلس با بیان اینکه مجلس هشتم جلوی کارهای تورم‌زا را می‌گیرد، افزود: ما در گذشته با لایحه‌ برداشت 15 میلیاردی که برای تزریق به سیستم بانکی به مجلس ارائه شده بود مخالفت کردیم؛

چراکه معتقدیم اینگونه پمپاژ پول در کشور که نقدینگی را افزایش می‌دهد و به سمت تولید حرکت نمی‌کند تورم شدیدی را ایجاد می‌کند اما اگر این نقدینگی به سمت تولید حرکت کند مجلس از آن حمایت می‌کند و بحث ما در مجلس کارشناسی است و نه سیاسی.