به گزارش همشهری آنلاین، چندی پیش یکی از اعضای شورای شهر تهران عنوان کرد که شهرداری ملکی فروخته و با آن حقوق کارکنانش را پرداخت کرده است. حبیب کاشانی گفته بود: « شهرداری برای تامین حقوق خرداد ماه کارکنان ساختمان شرکت واحد و یک قطعه زمین را به قیمت یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به فروخته است.»
حالا میثم مظفر، رییس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران عنوان کرده است که چنین سندی وجود ندارد و اساسا چنین اتفاقی رخ نداده است. چکیده صحبتهای او را درباره پروژههای کلان شهرداری، سایت شفافیت، خزانه واحد شهرداری، فروش زمین برای پرداخت حقوق و... را در ادامه میخوانید:
* در پروژههای بزرگ مقیاس احداث و تکمیل اتوبان یادگار امام و تکمیل اتوبان شهید شوشتری به عنوان دو پروژه بزرگ اتوبانی در دست اقدام است. یکی از این پروژهها در شرق و دیگری در غرب است و تکمیل و ساخت آنها کار بسیار ویژهای است که با پیگیریهای شهردار تهران کار و پیمانکار مشخص شده است که نقش بسیار مهمی در کاهش ترافیک دارد. در حال حاضر پیمانکار انتخاب و فعالیت آغاز شده است.
* دربحث شبکه اتوبانی شهرداری پروژههای بزرگی دارد، مثلا ادامه صیاد شیرازی به بزرگراه آزادگان وصل میشود البته شهرداری فراخوانی در این زمینه داده و در همایش فرصتهای سرمایهگذاری این موضوع مطرح شده است که اگر بتوانیم تأمین منابع مالی از بخش خصوصی داشته باشیم، میتوانیم تونل متوسلیان را احداث کنیم.
* شکی نیست در حکمرانی باید به سمت شفافیت برویم و حق مردم است که بدانند چه اتفاقی در حال رخ دادن است شهرداری درآمدش را از مردم کسب میکند پس شهروندان باید بدانند که چه اتفاقی رخ میدهد و همه چیز باید شفاف باشد البته اقداماتی در سامانه شفافیت صورت گرفته اما باید شهرداری اهتمام بیشتری داشته و شهرداری حتی حقوق و دستمزد مدیران ارشد و میانی را اعلام کند. فروش املاک هم باید بر روی سامانه قرار گیرد هر چقدر بیشتر به سمت شفافیت حرکت کنیم فساد اداری کمتر میشود حق مردم است که بدانند چه اتفاق رخ داده و ما باید بگوییم در شهر چه میکنیم.
* یکی از دغدغههای بسیار مهم در شورای ششم شهر تهران بحث توسعه حمل و نقل عمومی است که در این زمینه اولویتهایی وجود دارد. قراردادی با چند شرکت خودروسازی منعقد شده است و امید است تا پایان سال جاری ۵۰۰ اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه شود. این اتوبوسها ، نو هستند و دست دوم نخواهد بود البته ما بخشی از اتوبوسهای موجود را هم اورهال و نوسازی میکنیم لذا هدفگذاری برای افزایش اتوبوس در دستور کار است. در خصوص این اتوبوسها هم باید بگویم که ساخت داخل است و با چند شرکت خودروسازی در این زمینه قراردادهایی منعقد شده است.
* فعلا اتوبوسهایی که خریداری میشوند نو هستند و یا اتوبوسهایی که نیاز به تعمیر دارند اورهال میشوند و این امر در دستور کار قرار دارد. البته ایدههایی هم مطرح شده است اما در خصوص اتوبوسهای دست دوم هنوز اقدامی صورت نگرفته است اگر ۵۰۰ دستگاه اتوبوس وارد ناوگان شود، اتفاق بزرگ و تحولی است با توجه به تحریمی که وجود دارد این امر میتواند گرهگشای بخشی از مشکلات باشد.
* در حوزه حمل و نقل تاکسی هم برنامههایی در دستور کار است. متأسفانه ۴۲ هزار تاکسی فرسوده در تهران وجود دارد. قرار است با مذاکرات انجام شده با ایرانخودرو خودروی دنا به عنوان تاکسی جدید شهر تهران باشد و دنا جایگزین تاکسیهای فرسوده میشود. همچنین نوسازی بیش از ۳ هزار تاکسی ون در دستور کار است مذاکراتی هم صورت گرفته و توافقاتی شده است که ۳ هزار دستگاه ون تاکسی نوسازی شوند. البته کار در این زمینه آغاز شده است.
* موضوع مطرح شده در خصوص فروش ملک برای پرداخت حقوق را که یکی از اعضای شورای شهر تهران عنوان کرد را در کمیته بررسی کردیم، این موضوع صحت ندارد؛ تازه ما میگوییم شهرداری در تحقق منابع غیرنقد باید بیشتر فعال باشد اساسا این طور نبوده که شهرداری ساختمانی بفروشد و حقوق پرداخت کند ما این موضوع را در کمیته بودجه شورا بررسی کردیم و رد شد چرا که هیچ سندی در کار نبود.
* یکی از اقدامات خوب مدیریت شهری ایجاد خزانه واحد بود. درآمد تمام سازمانها، شرکتها و مناطق به حساب واحدی واریز میشود و پرداختن پول بر اساس کارشناسی دقیق صورت میگیرد و دوباره پول به حساب مشترکی که شهرداری با شرکتها سازمانها و مناطق دارد باز داده میشود. این برای اولین بار است که میتوان از کلیه گردشهای شهرداری به لحظه مطلع شد و این اتفاق کمک میکند شفافیت بالاتر رود و عدالت در تخصیص منابع صورت گیرد.