همشهری آنلاین - سحر جعفریان: آبان ۱۴۰۰ بود که پس از فراخوان شهرداری منطقه درباره تشکیل ستاد نوجوانان منطقه ۹، تعدادی از نوجوانان علاقهمند به حوزههای آموزشی، اجتماعی و مدیریت شهری، اعلام آمادگی کردند و به عضو این ستاد درآمدند. در این گزارش با برخی از این نوجوانان کوتاه گفت وگو کرده ایم.
خواندنیهای بیشتر تهران را اینجا بخوانید
«حمیدرضا ملازاده» ۱۷ ساله، دانش آموز کلاس یازدهم، لیدر این ستاد، میگوید: «در حال حاضر تعداد اعضای ستاد به ۸۰ نفر ( ۴۰ نفر پسر و ۴۰ نفر دختر) میرسد که هر یک با توجه به علاقهمندی که دارند در ۶ کارگروه فرهنگی و هنری، ورزشی و تفریحی، محیط زیست، رسانه و فضای مجازی، سلامت و بهداشت و مهارت آموزی و اشتغالزایی فعالیت خود را با ارائه ایده و طرح آغاز کردهاند.
تاکنون کارهای و برنامههای متنوعی مانند برپایی کارگاههای آموزشی و مهارتآموزی، برگزاری جلسات مذهبی و جهادی، جمعاوری کمکهای مادی و معنوی خیران کوچک، تشکیل واحد روزه اولیها و جشن تکلیف، توزیع بستههای معیشتی، تعامل با مساجد و مدارس، ایجاد رویههای شغلی در سطح خُرد، ساخت کلیپهای فرهنگی و مشارکت در طرحهای مدیریت شهری اجرا کردهایم. اقدامات و برنامههایی که اگر تغییرات و جابه جایی مدیران شهری وقفه ایجاد نمیکرد، به طور حتم دامنه گستردهتری مییافت.»
شناسایی مهارتها و جمعآوری کمکها
«سید حمیدرضا حسینی»، مداح و مسئول واحد روابط عمومی ستاد نوجوانان منطقه نیز میگوید: «شناسایی مهارتها و تخصصهای اعضای ستاد بتدریج در حال پیگیری است تا براساس تخصصها، کارگاهها و جلسات آموزشی ویژه اعضای ستاد، دانشآموزان داوطلب و متقاضی و کودکان کار برگزار کنیم. هیئت مذهبی ستاد هم در مناسبتهای مذهبی و ملی به برپایی ایستگاه صلواتی و محافل روضه و سخنرانی میپردازد. از سویی در اتاق فکر ستاد، اغلب برنامههایی مانند جمعآوری کمکهای مادی به نفع کودکان کار و زندانیان جرایم غیرعمد (مبالغ محدود) طراحی میکنیم که با همت اعضا، خیلی زود به مراحل عملیاتی و اجرایی میرسد.»
تورهای شناسایی جاذبههای منطقه
«هستی خوشترکیب»، ۱۲ ساله و دانشآموزش کلاس ششم که در کارگروه فرهنگی و هنری فعالیت دارد، میگوید: «برگزاری کارگاههای آموزشی دروس تحصیلی ویژه دانشآموزان در کنار تشکیل اردوهای تفریحی، تورهای شناسایی جاذبههای هویتی و گردشگری منطقه و اجرای مسابقه و جشنواره را اولویت دادهایم که البته فعالیت دختران ستاد در این حوزه پررنگ است.»
پُرتوان در مدیریت شهری
«عرفان اشرفنوحهگر»، ۱۵ ساله و دانشآموز کلاس هشتم که سابقه فعالیت در طرح «شهردار مدرسه» را دارد، میگوید: «یکی از وظایف اصلی اعضا، شناسایی مشکلات و معضلات محلیها در حوزههای گوناگون است که البته در حوزه مدیریت شهرداری با قوت بیشتری پیگیری میشود.»
آموزش رایگان و کاهش آسیبهای اجتماعی
«سید محمدرضا حسینی»، ۱۷ ساله و ساکن محله دکتر هوشیار از کاهش آمار آسیبهای اجتماعی از طریق آموزش و آگاهی بخشی میگوید: «منطقه ۹ با توجه به بافت جمعیتی و فرهنگی که دارد متاسفانه با آمار چشمگیر آسیبهای اجتماعی مواجه است. بنابراین ستاد ما سعی دارد برای کاهش آمار آن و در امان نگه داشتن دهه هشتادیها، آموزش تخصصی در رشتههای مختلف را رایگان ارائه دهد. به عنوان مثال کلاسهای علوم رایانه، فناوری اطلاعات و برنامهنویسی را بارها در سرای محلهها برگزار کردیم و استقبال هم شد. البته آموزش خیاطی صنعتی، تعمیر گوشیهای همراه و آموزش مکانیکی نیز از کلاس پرطرفدار میان نوجوانان منطقه است که ساز و کار اجرایی آنها در دست بررسی است.»
آینده درخشان است
«سید سمیه موسوی»، مدیر اداره آموزشهای شهروندی شهرداری منطقه ۹ در تکمیل صحبتهای اعضای ستاد نوجوانان منطقه میگوید: «اساس این ستاد، آموزش و پرورش نسلی آگاه، جهادی، متخصص و مطالبهگر است. نسلی که مس تواند با ایدهپردازی، مشارکتجویی و تلاشگری در بخش تولید و دانش ملی، آینده درخشانی برای خود و جامعه رقم بزند.»