گروه ورزشی: بعد از ناکامی تیم ملی کشتی آزاد در بیست‌و‌نهمین دوره بازی‌های المپیک 2008،‌ به نظر می‌رسید برای جبران شکست، هر چه زودتر آماده‌سازی این تیم جهت حضور در مسابقات جهانی 2009 دانمارک آغاز شود.

انتخاب سرمربی تیم ملی کشتی در حالی به مرحله پایانی خود رسیده است که محمد بنا برنامه‌های خود را برای مسابقات آسیایی گوآنگجو و المپیک پکن ارائه داده. ضمن اینکه فدراسیون نیز از گزینه‌های مربیگری تیم ملی خواسته است که برنامه‌ها و ایده‌های خود را برای بررسی ارائه کنند. در این میان با بازگشت محمدعلی صنعتکاران از کانادا،‌ سرمربی تیم ملی کشتی آزاد در هفته جاری معرفی خواهد شد.

محمدعلی صنعتکاران در مواجهه با انتقاداتی که به مدیریت فدراسیون کشتی نشانه می‌رفت، مسئولیت شکست المپیک را پذیرفت و پس از آن نیز تهران را برای دیدار با خانواده‌اش به مقصد کانادا ترک کرد. این در حالی بود که تغییر در کادر فنی تیم ملی بزرگسالان کشتی آزاد، امری محتمل به نظر می‌رسید. پس از سفر صنعتکاران به کانادا، دبیر فدراسیون کشتی، انتخاب سرمربی جدید را به بازگشت مدیر تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی موکول کرد تا کشتی آزاد ایران یک ماه دیگر را نیز در حالت بلاتکلیفی سر کند.

صنعتکاران روز دوشنبه به ایران بازمی‌گردد و با توجه به وعده قبلی، سرمربی تیم آزاد در هفته جاری معرفی خواهد شد. یزدانی‌خرم نیز در مصاحبه‌ای انتخاب سرمربی تیم ملی در هفته جاری را تایید کرده است. از سوی دیگر نام‌هایی چون غلام محمدی، داریوش واعظی و امیرتوکلیان به عنوان گزینه‌های سرمربیگری تیم ملی کشتی آزاد برنامه‌های خود را به فدراسیون ارائه داده‌اند.

غلام محمدی دارنده 4 مدال جهانی اما گزینه اول مربیگری تیم ملی است . او درمورد انتخاب ملی پوشان حاضر در رقابت‌های جام جهانی تصریح کرد: «باید برای انتخاب ملی‌پوشانی که می‌خواهند به نمایندگی از کشتی آزاد کشورمان در مسابقات جام جهانی حضور داشته باشند، مسابقات انتخابی برگزار کنیم. البته اگر چهره‌ای استثنائا توانست نظر کارشناسان را در رقابت‌های لیگ به خود جلب کند، می‌تواند در ترکیب تیم ملی جای بگیرد تا با کسب تجربه در این مسابقات، آماده حضور در میدان‌های بزرگتر شود.»

این در شرایطی است که داریوش واعظی هم با اشاره به برنامه‌های تیم ملی می گوید: «من تنها سرمربی تیم ملی جوانان ایران بودم که در خارج از کشور، تیم را قهرمان جهان کردم. پس از آن 8 سال برای فراگیری علوم تربیت‌بدنی به آمریکا رفتم و با بهترین روش‌های آماده‌سازی قهرمانان و برنامه‌ریزی تمرینات آشنا شدم. علمی‌کردن تمرینات این نیست که فقط یک مدرک داشته باشیم و به صورت تئوری مسائلی را مطرح کنیم بلکه تبدیل تئوری‌ها به عمل و انجام آنها در تمرینات  جهانی است.»

این در حالی است که منصور برزگر به عنوان مدیر و غلامرضا محمدی به عنوان سرمربی،‌ جدی‌ترین گزینه های مطرح هستند.

تشریح برنامه‌های تیم ملی کشتی فرنگی

محمد بنا، سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی با تاکید بر اینکه برنامه‌ریزی ویژه‌ای با پیش‌بینی
دو هدف کوتاه‌مدت و بلندمدت، شامل بازی‌های آسیایی 2010 گوانگجو و همچنین المپیک 2012 لندن در نظر دارد، خاطرنشان کرد: «پنجم بهمن در مسابقات بین‌المللی وهبی‌‌امره شرکت خواهیم کرد و پس از آن نیز اردیبهشت سال آینده مسابقات قهرمانی آسیا را در پیش داریم. اولویت اول من کار شبانه‌روزی و برنامه‌ریزی با نظم‌و‌انضباط است و دوست دارم تا بتوانم بیشتر زمان خود را به کشتی فکر کنم و با آنالیز نفرات اهداف خود را پیش ببرم. مهمترین مساله ترمیم روحی- روانی ملی‌پوشان است و اینکه بتوانیم انگیزه‌ها را افزایش دهیم.»

بنا با اشاره به اینکه اردوهای تیم ملی کشتی فرنگی از روز دوشنبه آغاز خواهد شد، درباره‌ نفرات دعوت‌شده به اردو تصریح کرد: «از 42 کشتی‌گیر برای حضور در اردوها دعوت کرده‌ام که شامل نفرات برتر مسابقات کشوری و همچنین چهره‌های شاخص کشتی فرنگی است.

در حقیقت در هر وزن 6 کشتی‌گیر در اردو حضور دارند و تا مسابقات جام یادگار امام 3 مرحله انتخابی پیش‌بینی کرده‌ایم.» وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی مشخصی نیز برای مسابقات جهانی سال آینده به میزبانی دانمارک در نظر دارد، اولویت‌های خود را شاخصه‌ قهرمانی، بسترسازی و پشتوانه‌سازی دانست و به ایسنا گفت‌: «اگر نتوانم در بحث قهرمانی نتیجه بگیرم مطمئنا مدیریت ورزش اجازه‌ فعالیت در شاخه‌ بسترسازی را نیز نخواهد داد و بنابراین این دو مقوله باید توام با یکدیگر در نظر گرفته شوند.»