۳۰ دستگاه دوربین نظارتی در ۱۴ نقطه ورودی حریم شهر تهران نصب شده است، این دوربین‌ها به مرکز مانیتورینگ شرکت شهربان و حریم‌بان متصل هستند و کنترل ورود یا خروج مصالح از طریق آن‌ها انجام می‌شود.

به گزارش همشهری آنلاین، ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم شهرها یکی از ناهنجاری‌های شهری به حساب می‌آید، پدیده‌ای  که در سال‌های اخیر به وفور در شهرهای مهاجر پذیر دیده شده است.

 صیانت و حراست از اراضی زراعی و باغی، با پیشگیری و برخورد با ساخت و سازهای غیر مجاز و غیر قانونی به طور ویژه در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته است اما باید دستگاه های مسوول در این زمینه هم پای کار بیایند.

بخشی از گفتگوی سید امیر فتاحیان مدیر عامل شرکت شهربان حریم بان شهرداری تهران را بخوانید:

* در سیصد روزگذشته تعداد یک میلیون و ۵۱۱ هزار و ۴۶۶ مأموریت شهربان در سه حوزه شهر، حریم و معبر با همکاری شهرداری‌های نواحی و مناطق انجام شده است که نکته حائز اهمیت در خصوص این حجم از مأموریت، انجام آن‌ها بدون تنش و حاشیه و با حفظ کرامت شهروندان (اصل مورد تاکید شهردار تهران) است که می‌توانیم تعبیر «قانونگرایی اخلاقمدارانه» را برای آن به کار ببریم.

*از مجموع  ۱ میلیون و ۵۱۱ هزار و ۴۶۶ مأموریت ذکر شده، تعداد ۹۸۹ هزار و ۸۷ مأموریت مربوط به حوزه شهربان (نظارت بر ساخت و ساز شهری و پیشگیری از تخلفات ساخت و ساز در شهر)، تعداد ۴۲۰ هزار و ۴۵۹ مأموریت مربوط به حوزه معبربان (حفاظت از معابر عمومی و رفع سدمعبر) و تعداد ۱۰۱ هزار و ۹۲۰ مأموریت نیز مربوط به حوزه حریم‌بان (صیانت از حریم، پیشگیری و رفع تخلف ساخت و ساز و تغییر کاربری در حریم) است.

* از اقدامات زیربنایی انجام شده طی سیصد روز گذشته، اجرای طرح‌های مرتبط با «پروژه شهربان هوشمند» در راستای تأکیدات شهردار تهران با هدف مدرن‌سازی اداره شهر و نیز مقابله با فساد است، از جمله این اقدامات، نصب ۳۰ دستگاه دوربین نظارتی در ۱۴ نقطه ورودی حریم شهر تهران است که به مرکز مانیتورینگ شرکت شهربان و حریم‌بان متصل هستند و کنترل ورود یا خروج مصالح از طریق آن‌ها صورت می‌گیرد.

*عامل و بستر اصلی بروز تخلفات ساخت و ساز در حریم شهرها، ورود مصالح به محدوده حریم است و در صورتی که مصالحی وارد حریم نشود، ساخت و سازی هم رخ نخواهد داد، از زمان نصب دوربین‌های نظارتی رصد حریم، میزان ورود مصالح به محدوده حریم و بالتبع، تخلفات مرتبط با تغییر کاربری و ساخت و ساز غیرمجاز در حریم شهر تهران ۴۶ درصد کاهش داشته که بسیار قابل توجه است.

منبع: فارس