تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۸۷ - ۰۹:۳۷

همشهری آنلاین: سرپرست طرح خودروهای فرسوده از اجرای طرح ویژه اسقاط خودرو بدون جایگزین از پنجم آذر خبر داد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، مهران سالاریه به خبرنگاران گفت: پس از نام نویسی متقاضیان از طریق اینترنت، از راهور ناجا درباره مشخصات خودروی فرسوده و متقاضی استعلام خواهد شد.

سرپرست طرح خودروهای فرسوده با بیان این که در صورت تأیید مشخصات، متقاضی به مراکز اسقاط معرفی و خودرو اسقاط خواهد شد، افزود: پس از اسقاط، گواهی اسقاط به متقاضی داده می‌شود.

سالاریه اضافه کرد: در گذشته متقاضی می‌توانست با گواهی اسقاط، حداکثر مبلغ 15 میلیون ریال دریافت کند اما در طرح جدید متقاضی می‌تواند از امتیاز خود به روش‌های مختلف استفاده کند.

سرپرست طرح خودروهای فرسوده واگذاری گواهی اسقاط به وارد کنندگان خودرو برای شماره گذاری با مبلغ توافقی، واگذاری گواهی اسقاط به وارد کنندگان خودرو برای استفاده از تخفیف گمرکی، واگذاری گواهی اسقاط خودرو به تولیدکنندگان داخلی برای شماره گذاری و ارائه گواهی اسقاط به ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت برای دریافت پول نقدی را از روش‌های دیگر استفاده از این گواهی ذکر کرد.

وی گفت: واردکنندگان خودرو یا قطعات منفصله خودرو به علت پرداخت عوارض به گمرک می‌توانند به ازای هر خودرو مبلغ 15 میلیون ریال گواهی اسقاط به گمرک ارائه دهند و از تخفیف 15 میلیون ریالی استفاده کنند.

سالاریه اضافه کرد: واردکنندگان خودرو موظفند یک دستگاه خودروی فرسوده را در مقابل وارد کردن خودروی با میزان مصرف کمتر از 6 لیتر، دو دستگاه خودروی فرسوده را در مقابل وارد کردن خودروی با میزان مصرف بین 6 تا 10 لیتر و سه دستگاه خودروی فرسوده را در مقابل وارد کردن خودروی با میزان مصرف بالاتر از 10 لیتر، اسقاط کنند.

سرپرست طرح خودروهای فرسوده با بیان این که هر فردی می‌تواند در این طرح شرکت کند، گفت: طرح نقدی در مرحله جدید شامل خودروهای سواری یا وانت چهار سیلندر از مدل 1352 به بالا تا سن فرسودگی است.

سالاریه افزود: خودروهای کمتر از سال 52 می توانند از روش‌های دیگر (واگذاری گواهی اسقاط به واردکننده و تولیدکننده خودرو) استفاده کنند.

سرپرست طرح خودروهای فرسوده سن فرسودگی را بر اساس قانون جدید برای وانت 15 سال، برای سواری 25 سال و برای تاکسی 10 سال ذکر کرد.

سالاریه با بیان این که گواهی اسقاط‌هایی دارای ارزش و اعتبار است که صرفاً در سایت ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت موجود باشد، گفت: هرگونه نقل و انتقال گواهی اسقاط خارج از سایت، فاقد اعتبار بوده است و مسئولیت آن به عهده طرفین خواهد بود.

سرپرست طرح خودروهای فرسوده گفت: در طرح جدید تا پایان سال، ظرفیت اسقاط خودروهای فرسوده بدون جایگزین تا 160 هزار خودرو وجود دارد.

سالاریه تأکید کرد: در طرح جدید، خودروهای بدون پلاک ملی یا دارای پلاک قدیمی بدون برچسب تسجیل نمی توانند از خدمات استفاده کنند.

سرپرست طرح خودروهای فرسوده گفت: بر اساس هماهنگی با ناجا، کارت سوخت این خودروها باطل و به زودی از تردد آن ها جلوگیری خواهد شد.

سالاریه با بیان این که گواهی اسقاط فقط بعد از اسقاط خودرو صادر خواهد شد گفت: این طرح تصدی‌گری دولت را کاهش می‌دهد و برای بنگاه‌های اقتصادی انگیزه ایجاد می‌کند.