ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین با اشاره به صدها پرونده اتهام خیانت و همکاری با روس‌ها رئیس سازمان امنیت داخلی و دادستان دولتی کشور را برکنار کرد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز زلنسکی گفت بیش از ۶۰ مقام از سازمان امنیت SBU و اداره دادستانی در قلمروهای اشغال‌شده بوسیله روسیه بر ضد اوکراین فعالیت می‌کردند و ۶۵۱ پرونده خیانت و همکاری بر ضد مقامات اعمال‌کننده قانون گشوده شده است.

اخراج ایوان باکونوف، رئیس سازمان امنیت و ایرینا وندیکتووا، دادستان کل که رهبری اقدامات برای دادرسی به جنایات جنگی روس‌ها را به عهده‌ داشت و شمار بالای پرونده‌های خیانت مشکل بزرگ رخنه روس‌ها را نشان می‌دهد و این در حالی است که کی‌یف درگیر جنگی با مسکو است که آن را نبرد برای بقا می‌نامد.

زلنسکی گفت:‌ «چنین مجموعه‌ای از جنایات بر ضد بنیادهای امنیت ملی کشور ... مقامات مربوط را پرسش‌های بسیار جدی مواجه می‌کند. هر کدام از این پرسش‌ها پاسخ مناسب را خواهنند گرفت.»

زلنسکی در سخنرانی شبانه‌اش برای مردم به دستگیری اخیر رئیس سابق بخش ناظر بر کریمه- شبه‌جزیره ملحق‌شده به روسیه در سال ۲۰۱۴ که اوکراین هنوز آن را بخشی از قلمرویش می‌شمارد- در SBU اشاره کرد.

زلنسکی گفت در شروع حمله روسیه مقام ارشد امنیتی کشور را برکنار کرد و اکنون معلوم شده که این تصمیم او درست بوده است.

او گفت: «شواهد کافی برای معرفی این فرد به دادگاه به اتهام خیانت گردآوری شده است. همه فعالیت‌های جنایتکارانه او مستند شده است.»

پرتاب ۳۰۰۰ موشک هدایت‌شونده

نیروهای روسیه پس از شکست در تصرف کی‌یف پایتخت در ابتدای حمله، با استفاده از یک کارزار بمباران ویرانگر پهنه‌های بزرگی از جنوب و شرق اوکراین را که از قبل تحت کنترل جدایی‌خواهان طرفدار روسیه بود، تصرف کرده‌اند.

زلنسکی گفت روسیه تا به امروز بیش از ۳۰۰۰ موشک هدایت‌شونده به کار برده است و شمارش حملات توپخانه‌ای و سایر حملات ناممکن است.

اما تحویل سلاح‌های دوربرد غربی دارد به کمک اوکراینی‌های در میدان نبرد می‌آید و کی‌یف رشته‌ای از حملات موفق به ۳۰ مرکز تدارکات و مهمات روسیه را با استفاده از سیستم‌های راکت‌انداز چندگانه اخیرا دریافت‌شده از غرب اعلام کرده است.

مقامات اوکراینی می‌گویند «سیستم‌های توپخانه موشکی با تحرک بالا» (HIMARS) که از ماه پیش دریافت‌شان آغاز شد، امکان حمله به اهدافی در کریمه و سایر مناطق اشغال‌شده بوسیله روسیه را به آنها داده است.