به گزارش همشهری آنلاین، محمد نورصالحی، رئیس شورای شهر اصفهان در نطق پیش از دستور چهل و نهمین جلسه علنی این شورا، با اشاره به ورود دستگاه تیبیام به ایستگاه آیتالله کاشانی در خط دوی مترو، گفت: بر اساس گزارشهای اعلام شده پیشرفت سفتکاری این ایستگاه به ۶۵ درصد رسیده است. همچنین بخش عمرانی خط دوی مترو تا امروز ۳۸ درصد پیشرفت کرده و عملیات عمرانی مترو از ایستگاه دارک تا ایستگاه ابتدای خیابان شهید اشرفی اصفهانی با ۱۵ کیلومتر و ۱۶ ایستگاه در حال انجام است.
او گفت: فعالیت عمرانی در این خط از دو سمت در حال انجام است و عملیات سفتکاری ۱۳ ایستگاه پیشرفت خوبی داشته است. درباره اسامی ایستگاهها نیز تصمیم گرفته شد مانند خط یک مترو، نامهای ۱۶ ایستگاه در شورای نامگذاری مطرح شود.
رئیس شورای شهر اصفهان با اشاره به پیشرفت کار در بخش عمرانی و حفاری تونل، افزود: طی قراردادی که با شرکت مپنا در شورای اقتصاد تصویب شده، صفر تا ۱۰۰ عملیات خط دوی مترو بهعنوان یک پروژه رسمی تضمین شده تا از سوی دولت توسط این شرکت انجام خواهد شد.
برنامه ۳۶ ماهه تکمیل خط دوم مترو اصفهان
نورصالحی با بیان اینکه با توجه به فراهم شدن بسترها، برنامه تکمیل این خط میتواند ۳۶ ماهه باشد، گفت: قرار شد کارگروه ویژهای با محوریت استاندار تشکیل شود و پروژههای بزرگی که نیازمند حمایت مسئولان ارشد است در این کارگروه مطرح شود. حلقه حفاظتی، محور تشریفات از سمت فرودگاه و محور بهارستان ازجمله این پروژههاست. در همین راستا معتقدیم مترو پروژه اول استان اصفهان و صد درصد منافع آن متوجه مردم است.
او با بیان اینکه تکمیل ادامه خط یک مترو بهطرف میدان استقلال در برنامه و فراخوان برای انتخاب پیمانکار در حال انجام است، اظهار امیدواری کرد که طی دو تا سه سال آینده اتصال خط یک به بهارستان و ایستگاه سپاهان شهر و راهآهن به سمت کاملتر شدن پیش رفته و خط دو به سمت بهرهبرداری برود.
آزاد شدن حدود ۳ برابر بودجه عمرانی امسال
علی صالحی، سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در نطق میان دستور این جلسه، با اشاره موافقت شورای اقتصاد برای تأمین فاینانس ۶۸۰ میلیون یورویی برای خط دوی مترو اصفهان گفت: این عدد اگر تبدیل به دلار شود معادل صادرات کل استان در سال ۱۴۰۰ است و باعث آزاد شدن حدود ۳ برابر بودجه عمرانی امسال ما برای سایر طرحها طی چهار سال خواهد شد.
او اضافه کرد: این تأمین مالی نتایج بسیار خوبی به دنبال دارد ازجمله، حداقل ۲۰ هزار میلیارد تومان هزینه کمتر از مردم اصفهان، حداقل ۵ سال جلو افتادن بهرهبرداری مترو، حداقل ۲۰۰ هزار سفر شهری کمتر و گامی بلند برای عبور از تنفس در شرایط قرمز، ذخیره معادل ۳ برابر بودجه عمرانی امسال شهر، برای فعالیتهای دیگر و تحرک بیشتر اقتصاد شهر ناشی از این تزریق مالی.
این عضو شورای شهر اصفهان این تأمین مالی را در مسیر تسریع بهرهبرداری از خط دوی قطار شهری مؤثر دانست و افزود: با رسیدن به عرصه عمل و فعال شدن مجموعه مپنا با همراهی وزارت کشور، شیرینی در بهرهبرداری از خط دوی قطار شهری تداوم پیدا میکند و امیدواریم شاهد نهایی شدن فرآیندها در حوزه اجرا نیز باشیم.