تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۸۷ - ۱۷:۱۸

همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه ارمنستان امروز (دوشنبه چهارم آذر) به استانبول وارد شد تا با همتای ترک خود به مذاکراتی بپردازد که هدف از آن عادی‌سازی روابط میان این دو دشمن دیرینه است.

خبرگزاری آلمان از آنکارا گزارش داد، ادوارد نعلبندیان (Edward Nalbandian) پیش از آغاز سفرش در گفت‌وگو با روزنامه حریت ابراز امیدواری کرد ترکیه و ارمنستان روابط عادی دیپلماتیک خود را از سربگیرند.

نعلبندیان گفت: «ارمنستان آماده عادی‌سازی روابط دوجانبه بدون هیچ پیش‌شرطی است و این توقع متقابل ما از ترکیه است.»

ترکیه و ارمنستان هیچ رابطه دیپلماتیکی با هم ندارند و مرز میان دو کشور از طرف ترکیه در سال 1993 میلادی در اعتراض به ارمنستان به خاطر اشغال منطقه ناگورنو قره‌باغ جمهوری آذربایجان بسته شد.

روابط دو کشور همچنین به خاطر امتناع ترکیه از پذیرش اینکه مرگ 1.5 میلیون ارمنی در اواخر دوره امپراتوری عثمانی، کشتار جمعی بوده است، زیر فشار قرار دارد.

ترکیه می‌گوید گرچه مواردی از قتل عام اقوام ارمنی رخ داده، اما این امر نمی‌تواند کشتار جمعی خوانده شود، بلکه این رخداد نتیجه شورش عمومی در طول جنگ اول جهانی بوده است.

به تازگی و پس از سفر ماه سپتامبر عبدالله گل، رییس جمهور ترکیه به ایروان، یخ روابط دو کشور رو به آب شدن گذاشته است. رسانه‌های ترکیه با توصیف این سفر به «دیپلماسی فوتبال» این حرکت را آغاز عادی‌سازی روابط دو کشور خواندند.