به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از روابط عمومی این سازمان، دکتر نازنین بدری گفت: «از نخستین مطالعات فنی و علمی سازمان زمینشناسی و اکتشافاتمعدنی کشور درباره ژئوپارکها در جزیره قشم بوده که هم اکنون در فهرست ژئوپارکهای جهانی یونسکو قرار دارد.»
او خاطرنشان کرد: «در دو منطقه طبس و ارس نیز فعالیتهای راهاندازی ژئوپارک و انجام مطالعات تخصصی زمینشناختی و نظارت فنی بر این مطالعات در حال انجام است که پتانسیلیابی و معرفی اولیه آنها در فهرست ۳۰ منطقه اولویتدار در کشور توسط سازمان زمینشناسی و اکتشافاتمعدنی کشور صورت گرفته است.»
به گفته این کارشناس زمینشناسی، علاوه بر معرفی و شناسایی ژئوسایتها و میراث زمینشناختی از سایر الزامات فرایند تاسیس ژئوپارک، انجام برنامههای مدیریتی، امور حفاظتی، تفسیر، برنامههای توسعه گردشگری و آموزش جامعه محلی، مدارس است که پس از انجام این امور توسط دست اندرکاران ژئوپارک و مسئولان ذیربط، پرونده این دو منطقه به یونسکو ارسال شده است.
مدیر پژوهش سازمان زمینشناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: «برای اینکه یک منطقه به عنوان نامزد ژئوپارک مطرح شود بر اساس ضوابط یونسکو در مرحله نخست، باید از لحاظ جاذبهها، پدیدهها و سایتهای زمینشناختی غنی باشد.»
بدری افزود: «ضمن اینکه تاریخ، فرهنگ، آداب و رسوم نیز در این معرفی بسیار مهم است و باید در آن منطقه برنامههای مدیریتی، فعالیتهای تفسیری، آموزشی و حفاظتی و برنامههای توسعه اقتصادی جامعه محلی لحاظ شود، زیرا یکی از مهمترین اهداف ژئوپارک، غنی شدن و منتفع شدن جامعه محلی و اشتغالزایی در محدوده ژئوپارک است. ژئوپارکها، پیش از مطرح شدن در سطح ملی و بینالمللی بایستی الزامات یونسکو را در حوزههای حفاظتی، آموزشی همچنین توانمندسازی و توسعه اقتصادی جامعه محلی به انجام رسانند.»
مدیر پژوهش سازمان زمینشناسی و اکتشافاتمعدنی کشور با بیان اینکه این سازمان برای نخستین بار از ژئوپارکها به عنوان یکی از رویکردهای نوین آمایش سرزمین در کشور نام برده، افزود: «راهاندازی ژئوپارک در مناطق مستعد به ویژه در روستاها، مناطق کم برخوردار و کم بهره از منابع نفتی، معدنی در صورت عملکرد صحیح و موفق میتواند یکی از مناسبترین راهکارهای موفق در توانمندسازی جامعه محلی از لحاظ اقتصادی و اشتغالزایی باشد.»
ئوپارکها، محدودههای جغرافیایی هستند که در آن محدودها، سایتها و پدیدههای کمنظیر و بینظیر زمینشناختی دارای ارزش علمی و آموزشی در کنار سایر جاذبهها علمی، فرهنگی تاریخی، طبیعی و بهویژه جامعه محلی قرار دارد که سه هدف آموزش، حفاظت و توسعه اقتصادی جامعه محلی را دنبال میکند.