به گزارش همشهری آنلاین، داشتن هوای پاک لازمه یک زندگی سالم و حق هر شهروندی است، اما در چند دهه اخیر به علت توسعه صنعتی و زندگی شهرنشینی این حق از بیشتر شهرنشینان سلب شده است به طوری که به مرور تبعات خود را بر سلامت روحی و جسمی انسانها نشان میدهد؛ از این رو دولتمردان را به فکر چاره انداخت چون با یک حساب و کتاب سر انگشتی به این نتیجه رسیدند که خسارات ناشی از آلودگی هوا در بخشهای مختلف بسیار بیشتر از هزینه کاهش آلودگی هوا است.
آمارها نشان می دهد سالانه حدود ۷ میلیون نفر در دنیا جانشان را به علت آلودگی هوا از دست میدهند، بر اساس آخرین تحقیقات بین المللی، آلودگی هوا در سال ٢٠١٩ موجب مرگ ۶.۶۷ میلیون نفر از مردم دنیا شده است که این رقم در کشور ما حدود ۴۱ هزار نفر است. اینها مربوط به سلامت انسانها است که باید خسارات صنایع به علت تعطیلی را هم به آن اضافه کرد.
در ایران نیز در سال ۱۳۹۶ قانون هوای پاک تصویب و برای اجرا به دستگاههای مرتبط ابلاغ شد، اما با گذشت حدود ۵ سال از ابلاغ این قانون به نظر میرسد از انتشار آلایندهها در هوا به ویژه در کلانشهرها کاسته نشده است که سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست معتقد است علت آن نبود تامین منابع مالی مورد نیاز برای اجرای بندهای این قانون است، تا زمانی که اعتبارات بندهای این قانون نسیه باشد به آن عمل نمیشود.
قیمت یک اتوبوس ۳ تا ۴ میلیارد
داریوش گل علیزاده، سرپرست دفتر هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست درباره میزان اعتبار اجرای قانون هوای پاک گفت: در بودجه ۱۴۰۱ مبلغ ۳۲۰ میلیارد تومان برای قانون هوای پاک دیده شده است که با توجه به گستردگی کار بسیار ناچیز است، فقط اگر بخواهند اتوبوس جدید بخرند و وارد خط کنند هم کافی نیست، الان قیمت یک اتوبوس بین ۳ تا ۴ میلیارد تومان است بنابراین عملا چیزی نمیشود، ما ۶۲ حکم را احصا کرده بودیم که برآورد قیمت آن سال گذشته برای اجرا ۵۰ هزار میلیارد تومان بود، چون ناوگان ما فرسوده است، الان یک کامیون دست دوم ۵ تا ۶ میلیارد تومان قیمت دارد.
توسعه و نوسازی حمل و نقل عمومی، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و موتورسیکلتها، نصب فیلترهای جاذب دوده بر روی اتوبوسهای قدیمی در حال تردد، توزیع سوخت استاندارد، سولفور زدایی از نفت کوره، تجهیز نیروگاههای حرارتی به سیستمهای کاهش آلودگی، ارتقاء پایش سازمان محیط زیست، معاینه فنی موتورخانهها و سامانههای احتراقی در این احکام دیده شده در واقع این تکالیفی از جنس هزینهای است که در قانون هوای پاک هم به آنها تاکید شده بود اما به علت نبود اعتبار روی زمین ماندند که در نظر است با تصویب این احکام اعتبار مورد نیاز این بندها تامین شود.
گل علیزاده گفت: بر اساس گزارشی از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، خسارت بابت آسایش از دست رفته ناشی از آلودگی هوا آنهم بابت ذرات معلق در ۲۵ شهر کشور در سال ۱۴۰۰ حدود ۳ هزار میلیارد دلار بود، در سال ۱۳۹۹ نیز میزان مرگ و میر منتسب به آلودگی هوا ۴۱ هزار نفر برآورد شده بود خسارت بابت آسایش از دست رفته ناشی از آلودگی هوا آنهم بابت ذرات معلق در ۲۵ شهر کشور در سال ۱۴۰۰ حدود ۳ هزار میلیارد دلار بود، در سال ۱۳۹۹ نیز میزان مرگ و میر منتسب به آلودگی هوا ۴۱ هزار نفر برآورد شده بود، این نشان میدهد که ابعاد فاجعه چقدر زیاد است، این صرفا بخش بهداشتی مساله است اما بخش اقتصادی مانند تعطیلی کارخانجات، اختلال در پروازها، تعطیلی مراکز آموزشی و تعطیلی شهرها هم همه جزو ضررهای اقتصادی است.
او اظهار داشت: با توجه به اهمیت اجرای قانون هوای پاک در جلسه ای که با بازرسی کل کشور داشتیم بر اجرای بندهای این قانون تاکید شد و بر روی بحث ترک فعلها تمرکز شده بود و قرار است به طور مداوم و هفتگی جلسات مستمر سازمان حفاظت محیط زیست با حضور دستگاههای متولی اجرای این قانون برگزار شود تا تکالیف این دستگاهها مورد بررسی قرار گیرد و میزان اجرا و عدم اجرای آنها و دلایل اجرا نشدن بیان شود و سازمان آنها را جمع بندی و در قالب مستندات از طرف سازمان بازرسی به قوه قضاییه ارسال کند.
توقف اسقاط خودروهای فرسوده
سرپرست دفتر هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: الان اسقاط خودروهای فرسوده ما مختل شده است چون دیوان عدالت اداری سن فرسودگی خودرو را که دولت تعیین کرده بود ابطال کرد و سن مرز فرسودگی را مد نظر قرار داد ، همچنین به دلیل عدم ایجاد زیر ساختهای لازم برای اسقاط ، این روند متوقف شده است، مثلا الان یک پراید فرسوده ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان قیمت دارد که اگر مالک بخواهد آن را نوسازی کند باید حداقل ۲۰۰ میلیون تومان هزینه کند و معمولا هم قشر متوسط و رو به پایین از این خودرو استفاده میکنند. الان یک پراید فرسوده ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان قیمت دارد که اگر مالک بخواهد آن را نوسازی کند باید حداقل ۲۰۰ میلیون تومان هزینه کند و معمولا هم قشر متوسط و رو به پایین از این خودرو استفاده میکنند. موتورسیکلت هم همینطور است ، یک موتورسیکلت فرسوده ۵ تا ۶ میلیون تومان قیمت دارد که اگر فردی بخواهد آنرا نوسازی کند باید حداقل ۴۰ میلیون تومان هزینه کند که معمولا این افراد از عهده آن بر نمیآیند، برای همین در قانون پیش بینی شده بود که تسهیلات کم بهره داده شود، حالا در این آیین نامه اجرایی در این زمینه یک سری پیش بینیها را انجام میدهیم که اگر محقق شود هم مالک ترغیب میشود ، هم خودروهای فرسوده از رده خارج میشوند و هم اینکه این روند تسهیل میشود.
گل علیزاده گفت: سال گذشته در مجموع فقط ۱۵ هزار خودرو اسقاط شد امسال در قانون ساماندهی صنعت خودرو پیش بینی کردند ۲۵ درصد تولید خودرو و موتورسیکلت های داخلی باید اسقاط شود، در واقع به ازای ۴ تولید یک خودرو باید اسقاط شود.
به گفته وی پارسال بر اساس قانون باید مانع تردد موتورسیکلت های کاربراتوری می شدیم اما عملا این اتفاق نیفتاد، در قانون ساماندهی صنعت خودرو نیز گفته شده که تردد این موتورسیکلت ها در کلانشهرها ممنوع است.