برقراری امنیت در آسمان کشور، وظیفه‌ای خطیر و بسیار مهمی محسوب می‌شود که بخش اعظم آن بر عهده نیروهای پدافندی است. در این میان، داشتن سلاح‌های پدافندی قدرتمندتر طبیعتا امنیت بیشتری را در پی خواهد داشت. اما داشتن فناوری ساخت اسلحه‌های پدافندی موضوعی مهم‌تر است که بستگی به اراده، همت، دانش و تلاش دارد.

به گزارش همشهری‌آنلاین، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، به چنین دانشی دست یافته‌اند و قادرند در سخت‌ترین شرایط نیز، از آسمان میهن مراقبت کنند. سرنگون کردن پهپاد متجاوز آمریکایی یکی از نمونه‌های این حراست و پاسداری است.

بیشتر سلاح ها و جنگ افزارها فرصت آن را پیدا نمی کنند تا در یک میدان نبرد واقعی آزمایش خود را پس بدهند، اما سامانه پدافندی سوم خرداد نه تنها امتحان خود را پس داده بلکه نشان داده که شکارچی قهاری است‌. سامانه پدافندی سوم خرداد دارای برد ۵۰ کیلومتری است که می‌تواند با رادارهای پیشرفته خود به طور همزمان ۴ هدف را کشف و شناسایی و رهگیری آنها، ۸ فروند موشک به را به سوی آنها شلیک کند.

سوم خرداد مزیت‌های فراوانی دارد که یکی از آنها قابلیت شبکه شدن چند دستگاه از این سامانه در قالب یک گردان است. در ساختار هر گردان از سامانه سوم خرداد، ۳۶ فروند از انواع موشک به صورت آماده قرار دارد و می‌تواند در صورت وجود تهدید، آنها را به سوی اهداف شناسایی شده شلیک کند.

سامانه پدافندی سوم خرداد با ساقط کردن یک فروند پهپاد گلوبال هاوک آمریکا نشان داد که چه قدرتی دارد و برتری خودش را به رخ جهانیان کشید. 

۳۰ خرداد ماه سال ۱۳۹۸ یک فروند پهپاد آمریکایی به نام‌ گلوبال هاوک پس از ورود به حریم هوایی کشورمان در حوالی منطقه کوه مبارک بندرعباس از سوی پدافند نیروی هوافضای سپاه شناسایی و پس از ادامه مسیر در حریم آسمان ایران سرنگون شد.

سامانه سوم خرداد از یک رادار هشدار اولیه به نام بشیر استفاده می‌کند که توان رصد و پایش بسیار سریع در فضای اطراف خود را دارد و می‌تواند در کسری از ثانیه، جهش فرکانس بین ۵۰۰ تا برخی موارد، هزار فرکانس را داشته باشد.

خبرنگار: ساسان شادمان منفرد
تدوین و استودیو مجازی: مهدی کشوریان

منبع: همشهری آنلاین